search

Derfor laver Journalisten paparazzibilleder

CHEFEN FOR TV2 NET, Gregers Wedell-Wedellsborg, er en pæn og rar mand. Det hører vi i det mindste. Alligevel sendte vi en paparazzi ud for at ligge på lur ved hans nydelige villa i Gentofte.

CHEFEN FOR TV2 NET, Gregers Wedell-Wedellsborg, er en pæn og rar mand. Det hører vi i det mindste. Alligevel sendte vi en paparazzi ud for at ligge på lur ved hans nydelige villa i Gentofte.Det viser sig, at Danmarks nye gossip-konge lader sin bil køre i tomgang i 18 minutter, når han ikke gider skrabe ruderne for sne. Billederne kan du se i dette nummer af Journalisten.

En plat gimmick? Ja helt bestemt, men også en gimmick med en pointe.

Pæne danske medier – sågar den statsejede public service-kanal TV 2 – bringer mere og mere sladder-journalistik. Man viger ikke tilbage for at bringe anonym sladder og paparazzibilleder. Ofte under betegnelsen 'gossip', måske fordi det lyder mere rent og pænt.
Britney på båren, snapshots af Hollywood-stjerner med deres børn og Heath Ledgers kiste.

HAVDE DET SÅ BARE VÆRET ordentlig sladder lavet af fagfolk på Se og Hør eller Ekstra Bladet. Rigtigt journalistisk arbejde i form af selvstændigt researchede sladderhistorier, hvor man i det mindste har mod og mandshjerte til at ringe de danske kendisser op. Men når det gælder gossip, har et statsligt selskab sat de presseetiske regler og ophavsretten ud af kraft.
Man må gerne citere anonyme tredjehåndskilder for, at Orlando Bloom lugter, og man behøver ikke altid kreditere dem, man stjæler fra. En tyv og en internetforbindelse er alt, hvad der behøves for at komme i gang.
For de pæne medier 'citerer' jo bare historierne, ofte uden at angive den oprindelige kilde. Normalt kalder vi den slags tyveri, og den værste tyv er såmænd et statsejet selskab ved navn TV 2. Ved en optælling, som Journalisten lavede til dette nummer, viste det sig, at TV2 VIP Gossip på nettet har hugget 61 ud af 100 historier uden at kreditere den originale kilde.

NASSEMEDIERNE GIDER IKKE lave arbejdet ordentligt, men vil gerne have trafikken.
For eksempel havde tre af Politiken.dks 10 mest læste historier sidste år sit udspring i Se og Hør.
Herregud, det er bare danske kendisser eller Hollywood-stjerner, som selv lever af mediernes opmærksomhed.
Herregud, det er bare på nettet.
Herregud, det er bare et frikvarter midt i alt det seriøse.

JEG HAR PRØVET, men jeg kan ikke falde ned fra kontorstolen af forargelse over, at de fine medier gerne vil have de klik, som gossip helt åbenlyst giver. Men jeg må give chefredaktør Henrik Qvortrup ret i, at man gør det talentløst, amatøragtigt og med en udtalt dobbeltmoral.
Og jeg spørger mig selv, om man rundt omkring i redaktørlokalerne har tænkt sig om og passer på sit varemærke. Argumentet om, at det bare er en adskilt sektion på nettet, holder ikke, efterhånden som nettet bliver den vigtigste platform. Det er her, fremtidens standarder for presseetik bliver knæsat.
Kan de pæne mediehuse holde til det, at deres mest læste historier er lavet så ringe og uden respekt for de mest basale regler? Vil man tage os alvorligt, når vi i andre sammenhænge argumenterer for momsfritagelse, pressefrihed, udvidet aktindsigt og mediernes uvurderlige rolle i samfundet?

Tro det eller ej, men vi fik kvababbelser over at bringe de paparazzibilleder, hvor man tydeligt kan se Gregers Wedell-Wedellsborg barns ansigtstræk. For Gregers' barn er jo et menneske. Tilsyneladende i modsætning til Brad Pitts børn. På TV2 VIP Gossip holder man sig ikke tilbage for at bringe paparazzibilleder af stjernernes børn, uanset hvor meget forældrene protesterer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen