search

Derfor hitter bestemte artikler på Facebook og Twitter

Hvorfor er det lige præcis nogle helt bestemte historier, som altid bliver spredt via Twitter eller Facebook? Som nu f.eks. »Peter og Amalie går fra hinanden«. Det kortlægger et nyt projekt på SDU. Se den foreløbige top 20-liste.

Hvorfor er det lige præcis nogle helt bestemte historier, som altid bliver spredt via Twitter eller Facebook? Som nu f.eks. »Peter og Amalie går fra hinanden«. Det kortlægger et nyt projekt på SDU. Se den foreløbige top 20-liste.

Paradise-parret siger farvel og tak efter 40 dages ægteskab

Sådan hed det på forsiden af Ekstrabladet.dk den 15. april, hvor netavisen kunne afsløre, at reality-stjernerne Peter og Amailie går fra hinanden.

Siden er historien – foreløbig – blevet delt via Facebook 945 gange og har tilmed fået 2780 kommentarer på Facebook. Et resultat, der bringer historien til tops blandt de mest delte artikler og historier i Danmark via Facebook siden den 10. april.

Den komplette liste – som kan ses her – er en del af en større kortlægning af, hvilke historier og journalistisk indhold danskerne deler på Facebook og Twitter. Bag undersøgelsen står Filip Wallberg, journalistisk lektor på Center for Journalistik ved SDU.

Inspireret af en tilsvarende overvågning i USA har han udviklet robotten 'I Like', som automatisk indhenter og kortlægger, hvilke danske historier der bliver spredt via de sociale medier.

»Formålet er at registrere, hvad det er, der for alvor tiltrækker vores opmærksomhed. Hvad er det for historier, vi vælger at dele via Facebook og Twitter? Og hvilke historier vælger vi siden at kommentere?« fortæller Filip Wallberg til Journalisten.dk.

Det er først og fremmest nyheder, artikler og blogindlæg, der bliver registreret. Og statistikken bliver først registreret 14 dage efter, en enhed er udgivet.

»Overvågningen og hjemmesiden skal køre over rigtigt mange måneder. Og der bliver det interessant at se, om det er de sjove og bizarre nyheder, de debatskabende nyheder eller de hårdtslående nyheder, som folk vælger at dele,« siger Filip Wallberg, der er inspireret af 'The Like Log Study' fra USA, som blandt andet har vist, at New York Times er førende på de sociale medier med over 2,3 millioner 'Synes godt om' (I like) om måneden på Facebook.

Ifølge Filip Wallberg er det amerikanske materiale så interessant, at det næsten går an at tale om et nyt 6. nyhedskriterium – ud over de nuværende fem nyhedskriterier: aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.

»Med al ære og respekt for de gamle nyhedskriterier, så er det her en videreudvikling af dem. Og værktøjet kan bruges til at give et unikt indblik i, hvilke historier som brugerne – og ikke redaktører og journalister – mener er væsentlige og interessante,« siger han.

Filip Wallberg vurderer, at resultaterne af den danske undersøgelse måske ligefrem kan bruges til at udvikle nogle kriterier for, hvad det er for nogle historier, der tiltrækker folks opmærksomhed.

»Det, jeg håber på, er, at man på et redaktionsmøde kan forudsige, hvilke historier der formentlig vil blive meget omtalt på de sociale medier.«

I den tilsvarende amerikanske undersøgelse indhentede man data fra oktober 2010 til januar 2011. Og i løbet af den periode var det historien 'Why Chinese Mothers Are Superior' fra Wall Street Journal, som flittigst blev delt via Facebook.

Historien handler om, at en kinesisk kvinde mener, at kinesiske mødre er bedre til at opdrage børn, end de amerikanske mødre er. Til ingen større overraskelse skabte historien debat i USA, og den nåede da også til Danmark, hvor den blev til ’Tigermødre er bare bedre’ på b.dk.

»Fra USA kan vi se, at det er tydeligt, at det er nogle få historier, der løber med opmærksomheden.«

Men skal man lade journalistikken styre af, hvad man kan forvente vil blive delt via de sociale medier? 

»Jeg synes, det ville være dumt ikke at lytte til folk, der bruger sociale medier. Jeg synes faktisk, det er vores pligt at lytte til, hvad folk vil have. Og jeg er ret positivt stemt over for det her,« siger Filip Wallberg til Journalisten.dk.

Han understreger, at der selvfølgelig er en del bizarre historier, som altid trækker masser af opmærksomhed.

»Men vi kan også se, at ret mange debatskabende historier får opmærksomhed. Og det synes jeg egentlig også er positivt. Så jeg frygter ikke, at det alt sammen bliver historien om den lille killing, der danser på klaveret, mens den spiller Beethovens 9. symfoni.«

Ved at gøre undersøgelsen åben og tilgængelig for alle undervejs i processen er Filip Wallberg godt klar over, at det kan få journalister og andre til at forsøge at påvirke resultaterne ved at fremme 'Synes godt om', shares og omtale via Facebook og Twitter. Men det er ikke noget problem, tværtimod, mener han.

»For os vil det blot være en styrke, hvis medierne begynder at udvikle sig og tilpasse sig, så de får flere hits. Hvis B.T. for eksempel vælger at lave om på rubrikkerne på deres hjemmeside for at fremme antallet af klik, så kan vi se det og følge det. Og dermed også se, hvad der virker. Og det er godt. For kan vi finde en systematik i det, så kan vi få håndgribelige gode råd til andre om, hvordan man kan gøre det bedre.«

Center for Journalistik har endnu ikke bestemt, hvor længe undersøgelsen skal køre. Dataindsamlingen begyndte den 10. april, men da selve robotten, der foretager indsamlingen, blev sat i sving den 1. april, kan man allerede nu se de første resultater via ilike.jourapp.com.

»Det er tænkt som noget, der skal være brugbart. Noget, som almindelig netjournalistik kan bruge i hverdagen.«

I skrivende stund ser top 20-listen over historier delt på Facebook ud som følger:

Og top 20-listen på Twitter ser ud som følger:

Den komplette oversigt over antal af 'Synes godt om', shares og kommentarer – som konstant udvikler sig – kan du se her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen