Der Nordschleswiger: ”Vi ryger fra postkassen og over i app store”

Læserne af den tyske mindretalsavis Der Nordschleswiger er 60+. Det kan blive et problem, når papiravisen højst sandsynligt bliver sløjfet og fokus i stedet lagt digitalt. ”Vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dem, der ikke kan åbne Ipad’en,” siger chefredaktøren. Han ved bare ikke helt hvordan
  • Foto: Helge Möller
    Gwynn Nissen er chefredaktør for Der Nordschleswiger, det tyske mindretals avis i Sønderjylland. Men udsigterne for den fysiske del af avisen ser sorte ud.
18.05.2018 · 14:24

Avisen Der Nordschleswiger har siden 1946 serviceret det tyske mindretal i Sønderjylland med nyheder, men nu er det højst sandsynligt slut med at udkomme på tryk. Nyhederne skal i stedet findes på mediets hjemmeside, e-avis eller app.  

”Hvis vi kunne få lov at lave papiravis til den sidste abonnent, ville vi gøre det,” siger chefredaktør Gwyn Nissen.

Personerne i avisens målgruppe er typisk over 60 år gamle, og ifølge chefredaktøren kan det blive et problem for læserne, hvis nyhederne fremover kun skal være i et digitalt univers.

”Vi kan konvertere mange. Men der er stadig en gruppe, der bliver tilovers. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dem,” siger han.

Avisen bestemmer ikke selv

Det er ikke avisen, der bestemmer, om papirudgaven skal sløjfes eller ej. Det er op til det tyske mindretals hovedorganisation, BDN.

I alt har det tyske mindretal omkring 350 millioner kroner at ”drive forretning for”, som chefredaktøren udtrykker det. Millionerne skal bruges på skoler, børnehaver, museer, sportsklubber, og hvad der ellers får et samfund til at køre rundt.

Ud af de 350 millioner ligger 90 millioner kroner i puljen ”frie midler”. Her bestemmer BDN, hvordan midlerne skal fordeles, og til et møde i hovedorganisationen i mandags blev det klart, at man kraftigt overvejer at lukke papirudgaven, fortæller chefredaktøren.

Gwyn Nissen fortæller videre, at 18 millioner fra ”frie midler”-puljen årligt går til at drive den trykte avis. Avisen udkommer i et oplag på 1.600 eksemplarer.

Chefredaktøren stiller derfor sig selv det samme spørgsmål, som de stiller i BDN.

”Skal vi stadig bruge 18 millioner på at drive avisen, eller skal vi gå all in digitalt?”

Hvordan hjælper man de ældre?

Gwyn Nissen har svært ved at pege på, hvordan det skal lykkes at hjælpe den ældre målgruppe, som vil blive tabt i udfasningen af papiravisen. Han fortæller, at BDN har en social tjeneste, der prøver at organisere de ældre, og her har de forsøgt sig med en lyd-avis med historier fra Der Nordschleswiger, som blev sendt til de ældre på CD.

”Men det holder jo heller ikke. Sådan en CD er lang tid undervejs med posten, så nyhederne mister deres aktualitet. Og det kræver jo også, at de ældre kan sætte den i en CD-afspiller,” siger chefredaktøren.

Gwyn Nissen siger, at Der Nordschleswiger kommer til at ”sætte sig ned i en rundkreds sammen med BDN og finde ud af, hvilke løsninger der er”.

”Vi er jo nødt til at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dem, der ikke kan åbne Ipad’en,” siger han.

”Vi er nødt til at blive endnu bedre”

Hvis det bliver en realitet, at BDN vælger at lukke avisen på papir, skal Der Nordschleswiger optimere sin konkurrenceevne, mener chefredaktøren.

”Vi ryger fra postkassen og over i app store, og der konkurrerer vi med en masse andre apps, så vi kæmper om en anden opmærksom, end vi gør, når vi kommer ud i postkasserne,” siger han.

Er I gode nok til at kunne vinde den konkurrence?

”Vi har den fordel, at vores indhold er målrettet en niche. Vi skriver om og for mindretallet. Men jeg tror, vi er nødt til at blive endnu bedre,” siger Gwyn Nissen.

Han fortæller, at avisen skal blive bedre til at møde læserne ude i virkeligheden, hvis den fysiske avis forsvinder.

”Vi skal ud at snakke med folk og høre, hvad der optager dem. Vi skal i højere grad afholde debatmøder og arrangementer, så læserne kan se, hvem vi er,” siger han.  

Støtte til digital omstilling

Chefredaktøren fortæller, at mediet ud over den årlige mediestøtte på tre millioner kroner har modtaget yderligere støtte til en digital omstilling.

Der Nordschleswiger får frem til 2019 i alt to millioner kroner ekstra fra Mediestøttens innovationspulje. Derudover får mediet sammenlagt 7,7 millioner kroner fra Kulturministeriets pulje over tre år frem til 2021.

Gwyn Nissen fortæller, at BDN afholder et budget-seminar i midten af juni, hvor den trykte avis fremtid skal drøftes. Der er dog ikke krav om, at der bliver truffet en beslutning på det tidspunkt.

 

 

 

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10