Sociale Medier

”Dér jubler mit public service-hjerte”: TV 2 ECHO laver journalistik på TikTok

Amalie Rud Seerup og kollegernes kærlighed til platformen blev til et eksperiment, som fik grønt lys af ledelsen og nu indbringer mere end 150.000 visninger på nogle videoer

Dansevideoer, jokes og journalistik.

Det kan blive blandingen af indhold på TikTok i fremtiden. Siden 1. marts har platformen nemlig huset TV 2 ECHO, der som et af de første danske medier er begyndt at udgive journalistik på TikTok.

På en dedikeret TikTok-redaktion producerer de journalistisk indhold direkte til platformen og lige ind på ’for you’-siden hos de 20-30-årige i ECHOs målgruppe.

”Selvfølgelig skulle vi på TikTok – det er der, vores målgruppe får deres mediefix, og det skal vi være en del af,” forklarer Christian Lade Broch-Lips.

Han er ledende redaktionschef på TV 2 ECHO og fortæller, at mediet kom på TikTok, da nogle af redaktionens unge journalister og redaktører forelskede sig i det sociale medie. Den kærlighed blev til et eksperiment, som fik grønt lys af ledelsen og nu indbringer mere end 150.000 visninger på nogle videoer.

En af de forelskede journalister er Amalie Rud Seerup, der også er vært på mange af TV 2 ECHOs TikTok-videoer.

”Særligt min SoMe-redaktør og jeg brugte det meget,” fortæller hun.

”Det var ikke bare dansevideoer, men også recap af situationen i Afghanistan og små interviews gennem deres stitch-funktion. Det er et sted med potentiale, og folk går op i ting derinde – ikke bare i at hygge sig,” siger Amalie Rud Seerup.

Selv tunge sager kan få medvind

Siden hun og hendes unge kolleger så potentialet, har både redaktionschefer og ledelse også fået blik for det.

”Det er fantastisk at se, at tunge sager kan få så meget medvind, og at folk vil se, hvad det handler om. Det er fantastisk, at vi kan få unge mennesker til at være med i den offentlige debat. Dér jubler mit public service-hjerte,” siger Christian Lade Broch-Lips.

Det er dog ikke alle TV 2 ECHOs videoer, der går lige godt. Videovisningerne svinger mellem 900 visninger og 175.000 visninger.

Men for Amalie Rud Seerup er det en lærerig proces, hvor de nogle gange famler i blinde.

”Vi føler, at vi sætter røven i klaskehøjde, fordi vi ikke vil virke kiksede på den her megaseje platform. Jeg tror, vi laver noget, der er kikset, og nogle af vores videoer er måske også overfortalt. Men livet går videre, og så laver vi bare en ny video,” siger Amalie Rud Seerup.

Fra hadebeskeder til forrygende

Overordnet set er TV 2 ECHO TikToks bygget op om ét spørgsmål i en aktuel sag, som skal sætte tanker i gang hos seeren og gerne få dem til at deltage i debatten.

”Når man ser spørgsmålet, kan det være, at man har en mening og kan ytre den, ændre den eller deltage i debatten,” forklarer Amalie Rud Seerup og tilføjer:

”Målet er at få unge til at deltage i debatten. Vi gerne vil høre på dem og give os unge et sted at ytre os. Det er sagligt, kommentarfeltet på TikTok, og folk deler personlige holdninger og historier.”

Udsnit af TV 2 ECHOs TikTok-feed. TikTok-redaktionen består af Sophie Ruhnau, Amalie Rud Seerup og Albert Køhler Pederson. Foto: TV 2 ECHO

Nogle videoer får hadebeskeder. Nogle har nærmest ingen interaktion. Nogle går forrygende. Ifølge Amalie Rud Seerup er de ved at kunne se, hvilke videoer der virker, men samtidig er TikTok-redaktionen omstillingsparat og vil på sigt gerne udvikle andre formater.

”Men vi vil gerne være et sted, hvor man kan komme og snakke,” siger TikTok-værten.

Hav respekt for platformen

Redaktionschef Christian Lade Broch-Lips mener, at indtoget på TikTok er en succes. Det skyldes blandt andet, at redaktionen er ung, mener han.

”Hvis du skal lave nyhedsindhold til unge, så skal det produceres af unge. Hele holdet er under 30, og de laver ting, de gerne selv vil se, og de bruger selv TikTok. Det er nok meget godt, at jeg ikke er vært på det,” siger Christian Lade Broch-Lips.

For Amalie Rud Seerup handler det dog ikke nødvendigvis om redaktionens alder, men mere om dens villighed til at se mulighederne ved platformen.

”Hvis man synes, at TikTok er fjollet eller hjernedød underholdning, så bliver det ikke en succes. Hav respekt for platformen og det, den har potentiale til. Det gør ikke så meget, hvor gammel man er, men man skal have en respekt for, hvilket univers det er,” siger Amalie Rud Seerup.

Må gerne være grimt

Hun mener, at der er publikum nok til, at man kan udkomme med journalistik på TikTok hele tiden, hvis man var flere, der arbejdede specifikt med mediet.

”Det er sindssygt kreativt og hele verden, du får ind på telefonen. Det må også gerne være lidt grimt, der er meget, der er humor, fjollet og underligt, og det behøver ikke at være poleret. Det synes jeg er sindssygt givende,” siger Amalie Rud Seerup.

Selv om tilstedeværelsen på TikTok går godt for TV 2 ECHO, er det ikke altid lige nemt at snakke med kolleger fra branchen.

”Det er en prøvelse, hver gang jeg fortæller til andre, at jeg sidder og laver TikToks hver dag. De forstår det ikke rigtig og spørger, om jeg så bare lave dansevideoer og lip syncs. Det synes jeg er udmattende, for det vidner meget mere om, hvad den person mener om TikTok, og ikke om, hvad vi laver,” siger Amalie Rud Seerup.

0 Kommentarer