search

»Der er ikke nok sex i recessionen«

»Mediernes evne til at holde fokus er lig nul«, siger Clement Kjærsgaard, der lancerer politisk topmøde i forbindelse med Folketingets åbning

»Mediernes evne til at holde fokus er lig nul«, siger Clement Kjærsgaard, der lancerer politisk topmøde i forbindelse med Folketingets åbning

TV-koryfæ og bagmand bag magasinet Ræson Clement KJærsgaard arrangerer i forbindelse med Folketingets åbning et syv timer langt politisk topmøde, hvor politikere som Margrethe Vestager og Thor Möger Pedersen vil få mulighed for at give status over Rigets tilstand lige nu.

Andre deltagere er chefredaktør på Politiken Bo Lidegaard, et par forhenværende overvismænd og erhvervsmanden Asger Aamund.

Temaet for debatmødet er de massive, økonomiske udfordringer, landet står over for.

»Det faktum, at Europa i år går i recession fylder forbavsende lidt i de danske medier. Man skal ikke være nostalgisk, men jeg forstår ikke, at de store medier ikke synes, at der er nok sex i den problematik til, at de vil dække den. Tilsvarende med den dagpengedebat, der kører lige nu. Alle, der arbejder professionelt med det emne kunne se for et år siden, hvad vej udviklingen gik.«

Selv om det er et debatmøde betragter Clement Kjærsgaard mødet som en del af Ræsons udgivervirksomhed, forklarer han:

»Mediebranchen står i en vertikal krise. Ræson er et lille medie, og tillige eksperimentelt, så vi er manøvredygtige. Men vi er en multimedievirksomhed og betragter sådan et arrangement som det her som en del af vores udgivelsesvirksomhed. Det er jo en erfaring, når man kommer ud i foredragsvirksomhed, at der er en enorm videbegærlighed derude. Det rækker fra teenagerne til pensionisterne. Det sker samtidig med, at medieudviklingen er, at det hele skal være kortere og kortere og dummere og dummere. Det hænger simpelthen ikke sammen.«

»Den store risiko inden for den del af journalistikken, der optager mig, det er, at når du går ned i substansen i en sag, så erfarer du hurtigt, at mediernes evne til at holde fokus den er nul.«

»Der er en helt klar risiko med den medieudvikling der sker lige nu, at medierne bliver mere og mere snævre og fagligt orienterede, så de blå politikere sidder i deres eget lille ekkorum og råber og de røde sidder i deres ekkorum – og så mødes de undtagelsesvist i en fælles debatarena. Det er en udvikling, der koster på fordybelsen.«

»Newsweek balancerer på fallitens rand! Newsweek! Der er ikke en kiosk i verden, hvor de ikke kender Newsweek og det kan de kraftedemig ikke få til at hænge sammen. Det viser bare, hvor eksistentel en krise, medierne er i.«

»Der skal jo være nogle platforme i Danmark for den type historier, de diskussioner, der er så sofistikerede, at større medier ikke kan – eller vil – løfte opgaven at dække dem. Med forsinkelse kom erkendelsen af, hvor stort innovationskravet egentlig er. Jeg mener, de store medieaktører i Danmark i dag det er ikke JP/Politikens Hus, Berlingske, Bonniers. Det er Google og Apple.«

Og Mark Zuckerberg!

»Ja! Og selv om Facebook er så stort som det er, så kan han heller ikke tjene penge.«

»Med den fragmentering der er af mediedækningen risikerer vi, at det hele bliver spredt ud i små kasser og at man som nyhedssøgende menneske skal administrere 40 forskellige logins for at få en nogenlunde brugbar, samlet dækning.«

»For mig at se, der hvor den politiske journalistik skal forny sig selv – udover alt det med at etablere gravegrupper osv – det er at spørge sig selv: Hvor finder vi kvalificerede fagmedarbejdere, der er dygtige nok til at holde politikerne fast.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen