Der er færre penge, men flere ansatte i mediebranchen

Ny opgørelse viser, at stadig flere bliver beskæftiget i mediebranchen, på trods af at omsætningen falder
  • Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix
    Der bliver flere medarbejdere i mediebranchen, selv om omsætningen falder.
  • Danske Medier
22.02.2018 · 13:05

Flere personer skal leve af en stadig mindre omsætning. Det er groft sagt scenariet, som man kan læse ud af en ny statistisk opgørelse, som Danske Medier netop har publiceret i rapporten ’Fakta om danske medier’. 

Tallene viser, at omsætningen i mediebranchen – tv-området undtaget – er faldet med 1,1 milliard kroner fra 2012 til 2016. Men antallet af beskæftigede går altså den modsatte vej. Her er sket en stigning på cirka 700 personer alene fra 2014, hvor tallet var 18.434, til 2016, hvor der var 19.130.

Opgørelsen viser også, at branchens udgifter til løn var uændret fra 2014 til 2016, selv om der blev 700 flere beskæftigede.

Marianne Bugge Zederkof, der er direktør i Danske Medier Research, peger på dagbladenes faldende avissalg og annoncesalg som en primær årsag til, at branchens samlede omsætning er faldet. Hun peger også på, at en faldende omsætning ikke nødvendigvis betyder, at økonomien er dårlig.

”De tal siger ikke noget om bundlinje – du kan sagtens have en forbedret bundlinje, selv om omsætningen er faldet. Hvis der skal trykkes og omdeles færre aviser, vil den samlede omkostning også blive mindre,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Et område, hvor antal beskæftigede og omsætning tydeligt går i hver sin retning, er kategorien ’pressebureauer’, hvor antallet af beskæftigede er steget fra 366 til 480, mens omsætningen er faldet fra 676 millioner kroner til 471 i årene 2012-2016.

Tilsvarende er der sket en relativt stor stigning af beskæftigede i kategorien ’Uafhængig journalistvirksomhed’. Omsætningen er også steget, men ikke nær i samme grad.

Et sted, hvor der tilsyneladende er flere penge, er på fotoområdet. Her er sket en stigning af beskæftigede på cirka 250 personer, og omsætningen er samtidig steget med 450 millioner kroner. Den udvikling kan Peter Thornvig, formand for DJ:Fotograferne, godt genkende.

”Det går faktisk ikke så skidt. Når virksomheder har det godt, investerer de i at promovere sig visuelt. Det skal være eye-catching, det skal se lækkert ud, og så kan de godt se, at det betaler sig at investere i professionelle, der ved, hvad de laver,” siger han, men peger også på, at tallene dækker over nogle fotografer, der tjener mange penge, mens andre stadig ”hakker i det”.

Ifølge DJ's lønstatistikker har der ikke overordnet været lønnedgang for DJ's medlemmer.

Herunder kan du se udviklingen i antal beskæftigede, omsætning og lønudgifter. Kilde: Danske Medier

Kommentar

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord
Ansøgningsfrist: 15.07

Digital redaktør til magasinet 360°

Magasinet 360°
Ansøgningsfrist: 25.06

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06