Debat

Der er brug for flere journalister og medier, der går modefolket efter i sømmene

De fleste er nok vant til at læse om mode på kultursiderne eller grine ad det i satireprogrammer på tv. Men vi bør i højere grad dække modebranchen, som vi dækker andre store industrier, mener journalist Mikkel Lind Sorgenfrey

I et nyt DR-program gør journalist og tv-vært Adnan Al-Adhami grin med Copenhagen Fashion Weeks hovedsponsor, fast fashion-giganten Zalando. ’Adnan og de grønne løgne’ hedder programmet, der i første afsnit fremstiller modebranchens åbenlyse greenwashing sammen med dens udtalte lukkethedskultur. Jeg kan varmt anbefale programmet, som er sjovt og kritisk på samme tid.

Det mindede mig dog om, at mode som oftest bliver dækket enten som et inspirerende kulturprodukt eller som noget latterligt, vi griner ad.

Jeg siger ikke, at den mere traditionelt seriøse journalistik om mode slet ikke findes, men i dag er de toneangivende medier på området modebranchens egne drevet af skribenter og redaktører, der ser sig selv som en del af modebranchen før mediebranchen. Det er selvsagt et problem, når vi har at gøre med en af verdens mest forurenende industrier.

Derfor er det på tide, at vi andre går i gang med en journalistisk kulturændring. Vi skal have ændret vores syn på mode fra at være noget, vi sparker over til kulturspalterne og satireredaktionerne, til at være noget, som vi giver den opmærksomhed, det fortjener.

Den tilsyneladende evigt tilbagevendende modeuge er lige om hjørnet, og det er en oplagt mulighed for at komme i gang.

Der er brug for oftere at hive fat i de mere seriøse genrer, så vi kan producere kvalitetsjournalistik om alle de historier, der lyssky venter på at blive gravet frem. Historier om, hvordan modebranchen er med til at ødelægge alt det, vi tager som en selvfølge at kæmpe for i dag: Klima, miljø, biodiversitet, ligestilling, anti-racisme og menneskerettigheder.

Den tilsyneladende evigt tilbagevendende modeuge er lige om hjørnet, og det er en oplagt mulighed for at komme i gang, men husk: Der er brug for dækning året rundt, og der er brug for meget mere af det. Flere journalister, flere medier, der går modefolket efter i sømmene.

Mikkel Lind Sorgenfrey er journalist

0 Kommentarer

data_usage
chevron_left
chevron_right