Denne historie kommer for sent – eller for tidligt

Nogle tidspunkter er bedre end andre, hvis man vil nå læserne. Amerikansk NewsWhip mener, det er bedst fra 16.00. På fyens.dk er morgenen vigtigt: »Mange bruger deres telefon som vækkeur, så fra de vågner, har de os i hånden,« siger udviklings- og redaktionschef på fyens.dk

Det amerikanske site NewsWhip overvåger hver dag mere end 250.000 nyheders liv på de sociale medier. Den overvågning bruger NewsWhip til at kortlægge, hvad der skal til for at få fat i læserne på nettet, og hvad der skal til for at få en historie til at rykke viralt.

Senest har NewsWhip offentliggjort en undersøgelse, der viser, at det bedste tidspunkt for at få et ”viralt hit” er, hvis man lægger historien på nettet mellem klokken 16 og 20. 

Undersøgelsen kan du læse her

NewsWhips undersøgelsen viser, at af de 10 mest delte historier på Facebook på de undersøgte medier er de syv delt mellem klokken 16 og 20. Twitterbrugerne opfører sig en smule anderledes og er senere ude. Her deles de fem mest delte historier efter klokken 20, mens resten er spredt over dagen.

Ikke ny viden

At nogle tidspunkter er bedre end andre, er man udmærket klar over på fyens.dk.

Gerd Maria May, som er udviklings- og redaktionschef på fyens.dk og på betalingsuniverset mitfyn.dk, forklarer, at tiden efter sengelægning af børn er et godt tidspunkt at publicere en artikel om børneopdragelse på.

»Så sidder mødrene med benene oppe og iPad’en og har tid til at læse,« siger hun.

Fyens.dk har netop udrullet en ny strategi for hele mediehuset, og her spiller webjournalistikken en stor rolle.

»Vi kalder strategien ”Fynboerne først”. Udgangspunktet er, at vi skal være der, når læserne er der,« siger Gerd Maria May.

Og på Fyn er der flere åbne vinduer på en dag.

»Mange bruger deres telefon som vækkeur, så fra de vågner, har de os i hånden. Så skal vi også være der. Vi analyserer trafiktal, og vi skal vænne vores læsere til, at der er noget at komme efter på fyens.dk klokken 6 om morgenen. Det tager tid at ændre vaner, men det regner vi med kommer. Det er vi helt faste i kødet på,« siger Gerd Maria May, der også peger på, at der er hul igennem, når folk møder på arbejde, omkring frokostpausen og fyraften.

Nye tider, nye skikke

På dagens.dk skal journalisterne i højere grad arbejde på skæve tidspunkter af døgnet.

Den store redaktion er brudt i mindre teams, der er spredt ud over dag, aften og weekend.

»Det gælder om at være mest synlig på de tidspunkter, vores læsere bruger dagens.dk,« har chefredaktør Kasper Christensen tidligere udtalt til Journalisten.

 

 

1 Kommentar

Max Kim Tobiasen
3. OKTOBER 2014
Der er meget at hente i at
Der er meget at hente i at tænke lidt over hvornår man poster ting på de sociale medier.

Her er et link til en ganske indsigtsfuld blogpost om hvornår det er bedst at poste til Hacker news (news.ycombinator.com) som er verdens førende tech og opstartsmedie. Det kan ikke direkte sammenlignes med facebook, da det handler om point (brugere kan stemme historier op og ned hvilket afgør om de kommer på forsiden) men dynamikken er den samme, og tallene er ret gennemarbejdede.

http://minimaxir.com/2014/02/hacking-hacker-news/