Den værste krise i mediebranchen er ovre

Den danske mediebranche er så småt begyndt at vokse igen efter det rædsomme 2009. Men væksten er dog alt andet end imponerende. Og især dagbladene mangler fortsat at finde fremtidens indtægter.

Den danske mediebranche er så småt begyndt at vokse igen efter det rædsomme 2009. Men væksten er dog alt andet end imponerende. Og især dagbladene mangler fortsat at finde fremtidens indtægter.

Det er Jyllands-Posten, der i dag sætter spot på mediebranchen i Danmark og konsekvenserne af de seneste års krise. Og meldingen er klar: Mediebranchen gasser op på ny.

Med andre ord, så er den værste krise afværget, men dermed er alting langtfra guld og grønne skove. Man er kun lige akkurat kommet ovenpå igen. Og væksten ligger kun marginalt over 2009, skriver avisen.

Dog ser bundlinjerne væsentligt bedre ud rundt om i medielandskabet. Simpelthen fordi man har sparet sig til pæne tal. Men det er til gengæld ikke nogen garanti for, at produktet er blevet bedre. Tværtimod. Og derfor kan det virke stik modsat: Altså at man på lang sigt ikke har noget indhold, som folk gider blive ved med at betale for.

Alt andet lige, så lysner det:

»Der lyder lidt mere optimistiske toner, og noget er kommet igen efter krisen,« udtaler Peter Falk Sørensen, leder af Dansk Aktie Analyse, til Jyllands-Posten.

Han peger dog på, at dagbladene ikke har knækket kursen. Og ej heller fundet opskriften på, hvordan man kan tjene penge på digitale produkter.

Anker Brink Lund, professor ved Copenhagen Business School, vurderer, at den danske mediebranche er sluppet billigt. Det er kun Kjerteminde Avis, som er lukket. Og så har der været to fusioner.

0 Kommentarer