Den tabte generation

En generation af unge kan være gået tabt for de klassiske medier. »Det bliver en kamp at få dem ind i folden,« siger Søren Schultz Jørgensen, der undersøger fænomenet på SDU. Løsningen handler om fællesskaber
06.11.2013 · 10:34

»Det ser ud, som om vi har at gøre med en generation, der er mere eller mindre tabt for de klassiske nyhedsmedier, ikke mindst aviserne. De er vokset op i husstande, der har opsagt avisabonnementet på et tidspunkt, hvor avishusene endnu ikke havde fået fingeren ud i forhold til digital produktudvikling og sociale medier. Derfor bliver det en kamp at få dem ind i folden.«

Sådan lyder det sammenfattende fra Søren Schultz Jørgensen, ph.d. Fellow på Center For Journalistik på SDU, hvor han forsker i publicistiske mediers relation til brugerne. En relation, der var naturlig under parti-pressen, som blev afviklet med omnibuspressen – men som nu skal genopfindes, hvis de gamle medier skal give mening for nye generationer af brugere.

Journalisten har besøgt 1.i på Rødovre Gymnasium. Vi har spurgt eleverne, hvilke medier de bruger. Og de viser sig at være storforbrugere af især sociale medier, imens de ikke bruger mange minutter på at læse klassiske nyheder.

Du kan selv møde klassens elever og gå på opdagelse i Journalistens interaktive klassefoto her. Hvis du gerne vil se det i en større udgave, kan du følge linket her.

 

Der er reelt tale om et generationsspring, forklarer Søren Schultz Jørgensen.

»Vi voksede op med, at Radioavisen klokken 12.00 var et ritual for vores forældre og fik nærmest masseret tryksværte ind i øjnene. Men de unge, Journalisten har talt med, har ikke været udsat for den socialisering. De publicistiske medier har tabt de unges hverdag, og de unge har ikke fået opbygget rutiner om nyhedsforbrug. Der skal skabes nye vaner.«
Når unge i en gymnasieklasse nærmest lever med mobilen i hånden, mener Søren Schultz Jørgensen, at der er tale om et nyt mønster, der ikke kan fjernes eller ”opdrages” væk. Men det kan måske styres og udnyttes.

»Måske kan de publicistiske medier påvirke de unge, hvis medierne er offensive og ikke lader Facebook, Twitter og så videre bestemme og sætte sig på alt det sociale.«

Søren Schultz Jørgensen fremhæver, at for eksempel DR Ultra med nyheder for børn og unge har succes med at tage seere fra kommercielle kanaler. Han ser også en tendens til, at journalistik i dag i langt højere grad tager udgangspunkt i cases, der skaber en identifikation, som brugerne også får på de sociale medier.

Men udviklingen mod nye bæredygtige forretningsmodeller, der kan stimulere fællesskabsfølelsen, har en pris.
»Vi er rent journalistisk i en bevægelse, hvor identifikation overgår væsentlighed. Aviser og mediehuse laver aktiviteter for specielle segmenter – rejser, klubber og debatmøder. Alle redaktioner taler om fællesskaber. Men det betyder også, at vi spejler læserne i stedet for at vise dem virkeligheden.«

Spørgsmålet er også, om mediehusenes forsøg på at opdyrke fællesskaber betyder, at det store favnende sammenhold smuldrer.
»Det kan betyde, at der kan blive så langt fra det ene lejrbål, som den ene grupper varmer sig ved, til det næste lejrbål, at de ikke kan se hinanden.«


Søren Schultz Jørgensen - foto: Tuala Hjarnø

Magasin: 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Redaktør til TV Avisen

DR
Ansøgningsfrist: 24.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

BARSELSVIKAR: KOMMUNIKATIONS- OG MARKETINGMEDARBEJDER

MCH - Messecenter Herning Kongrescenter
Ansøgningsfrist: 15.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Kommunikationskonsulent (Barselsvikariat)

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 21.01

Informationsspecialist til Særlig Efterforskning Øst

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 21.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationsmedarbejder til By & Havn

By & Havn
Ansøgningsfrist: 21.01

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Kommunikationskonsulent til Ringsted Kommune - barselsvikariat

Ringsted Kommune
Ansøgningsfrist: 23.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

Redaktør til nyt og innovativt betalingsmedie

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 21.01

DIIS søger journalist til forskningsformidling

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 20.01

Kommunikationsmedarbejder til Læger uden Grænser

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 20.01

Barselsvikar: SoMe-konsulent med presseerfaring

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 21.01

Initiativrig kommunikationsansvarlig søges!

Edlund
Ansøgningsfrist: 20.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01