”Den største udfordring er arbejdspresset i det grænseløse samfund”

Kunstig intelligens og datadreven kommunikation stiller helt nye krav til, hvad fremtidens kommunikatører og journalister skal kunne, lyder det fra 56-årige Per Roholt, da Journalisten spørger til de største faglige udfordringer på weekendens generalforsamling hos Kreds Fyn. Sofie Dambæk, 29, fremhæver udfordringen med at ramme brugerne
  • Foto: Rasmus Elmelund
    Per Roholt og Sofie Dambæk på weekendens generalforsamling i Kreds Fyn i Odense.
06.03.2018 · 13:36

Hvad er de største udfordringer for faget og branchen? Det spørgsmål stillede Journalisten to deltagere på weekendens generalforsamling i Kreds Fyn i Odense.

Per Roholt, communication manager i EG. 56 år. Også formand for DJ Kommunikation

Hvad er den største udfordring for dit fag?

”Den største udfordring er arbejdspresset i det grænseløse samfund. Der er et stigende krav til dem, der arbejder i branchen, om at arbejde hurtigere på så mange platforme som muligt. Det stiller konstante krav til fornyelse, og samtidig sker det i et miljø, hvor der hele tiden er mere travlt, og man hele tiden skal løse nye udfordringer bedre og hurtigere.”

Hvad kan man gøre ved det?

”Den ene del handler om, at man som individuel person skal forsøge at holde sig ajour med udviklingen. Den anden del er det fagforeningsmæssige, som handler om hele tiden at have fokus på de arbejdsvilkår, der hersker. Og om at få gjort opmærksom på, at selv om det er fristende som kommunikationsmedarbejder lige at opdatere facebookprofilen i weekenden, så er det altså stadig arbejde.”

Hvilke kampe er de vigtigste fagpolitiske kampe?

”Vi skal huske at tale om, hvad det her grænseløse samfund gør ved os. Og vi skal sørge for at få nogle aftaler og regler på plads, så vi kan præstere bedst muligt, men også overleve uden at brænde sammen. Og så tror jeg, at hvis man taler om den del, der handler om at holde sig ajour med udviklingen, så er det vigtigt, at journalistforbundet kan skabe de relevante efteruddannelsestilbud, så det enkelte medlem har mulighed for at holde sig ajour.”

Er de gode nok til det i forbundet?

”Der bliver arbejdet udmærket, men det er jo sådan et område, hvor det aldrig nogensinde vil være helt godt nok. Målet ændrer sig hele tiden. Felter som kunstig intelligens og datadreven marketing og kommunikation stiller helt nye krav til, hvad medarbejdere skal kunne. Og det kan selvfølgelig altid blive bedre.”

Sofie Dambæk, 29, nyhedsredaktør på TV 2 Fyn. Uddannet fra DMJX

Hvad oplever du som den største udfordring for dit fag?

”I hverdagen er vores største udfordring at ramme det behov, brugerne har. Det er jo nok en udfordring for de fleste. Men det er også en spændende udfordring, synes jeg. Siden jeg begyndte på journalisthøjskolen for seks-syv år siden, har virkeligheden udviklet sig helt vildt. Det, jeg troede, jeg skulle være – den klassiske reporter, som fortæller gode og vigtige historier – er jeg slet ikke blevet. I dag skal vi jo fortælle historierne på andre måder og platforme for overhovedet at blive set og hørt. Og det er det, vi dealer med: Hvordan rammer vi dem, vi gerne vil fortælle til?”

Hvad gør I så konkret?

”Vi må nok erkende, som så mange andre, at sociale medier betyder rigtigt meget. Selvfølgelig bruger vi også web og tv, men vi prøver at fortælle tingene på nye måder – og så er spørgsmålet, om det lykkes. Vi prøver også at rykke fysisk og lave events og arrangementer, hvor vi involverer fynboerne og kommer ud, hvor de er.”

Hvilke fagpolitiske kampe er de vigtigste at kæmpe?

”Set fra min arbejdsplads er der et meget spændende medieforlig på trapperne. Det er noget af det, vi i hverdagen koncentrerer os mest om. Ellers skal vi selvfølgelig kæmpe for ikke at forringe arbejdsvilkårene, men jeg må faktisk indrømme, at jeg er mest koncentreret om Fyn og min egen arbejdsplads, og der er medieforliget og dets mulige konsekvenser det, der fylder mest.”

Hvad kan I fagpolitisk gøre i den forbindelse?

”Jeg tror ikke, vi kan gøre så meget. Især ikke lige nu. Som Lars Werge også sagde til generalforsamlingen, er politikerne svære at råbe op. Det faglige arbejde skal have være gjort for længe siden, og det håber jeg da også, at det er. Endnu er det meget ukonkret, hvad medieforliget egentlig kommer til at indeholde, så vi går lidt i spænding.”

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Pressemedarbejder

Bruun Rasmussen Kunstauktioner
Ansøgningsfrist: 07.03

Kommunikationsrådgiver og oversætter

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 13.03

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Styrelsen for Patientklager

Styrelsen for Patientklager
Ansøgningsfrist: 15.03

Kommunikationskonsulent med markedsføringsgen

Dansk Håndbold Forbund
Ansøgningsfrist: 10.03

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02