search

»Den nye mediestøtte er en sejr til de stærke«

Udspillet til en ny mediestøtte er en håndsrækning til de etablerede mediers netredaktioner. Innovationen på nettet blev Sorteper, siger medieanalytiker og formand for online-journalisterne Jon Lund til Journalisten.dk.

Udspillet til en ny mediestøtte er en håndsrækning til de etablerede mediers netredaktioner. Innovationen på nettet blev Sorteper, siger medieanalytiker og formand for online-journalisterne Jon Lund til Journalisten.dk.

Da Henning Dyremose i fredags gik på talerstolen for at præsentere sit forslag til en ny mediestøtte, sad medieanalytiker og formand for DONA (Danish Online News Association) Jon Lund blandt tilhørerne og nikkede og smilede. Overordnet set er han glad for de nye forslag til mediestøtte.

»Men dette udspil er ikke noget, der får det til at buldre og brage frem med nye initiativer på nettet. Dette udspil er først og fremmest en støtte til netredaktionerne på de store etablerede medier,« siger han til Journalisten.dk.

Dyremose-udvalget foreslog blandt andet at gøre mediestøtten platformsuafhængig. Det betyder, at medierne nu skal belønnes for det indhold de producerer, ikke om de udkommer på print eller skærm. Henning Dyremose og resten af udvalgets medlemmer foreslog, at man fremover skal kigge på størrelsen af redaktionen, når der skal uddeles penge. Et medie skal producere, hvad der svarer til fem årsværk, for at blive støttet under den nye ordning.

»Det er rigtig fedt, at udspillet lægger op til platformsuafhængighed. Det havde nu også været pinligt, hvis resultatet havde været andet. Udspillet lægger op til, at det ikke længere betyder noget, om de gode historier bliver lanceret på nettet eller i en printavis. Og det byder vi selvfølgelig velkommen. Det er rigtig fint, at det er de redaktionelle stillinger, der skal være drivkraften i støtten. Lige præcis de fede redaktionelt drevne sites er skidedyre at drive og det er nærmest umuligt at drive dem på markedsvilkår.«

Men Jon Lund peger på, at en god del af de nye medier på nettet bliver forbigået af den nye støtteordning. Han nævner selv hjemmesider som Ræson.dk, som med sit redaktionelle stof om samfund og politik ville være kvalificeret til støtte, men de ikke har ikke nok fuldtidsansatte folk. Heller ikke netavisen 180grader.dk vil kunne få støtte. Her foregår der mest debat, og det får man ikke nogen penge for. Kommunikationsforum.dk har egentlig nok folk ansat, men emnet for hjemmesiden er for nichepræget til at få støtte, siger Jon Lund.

»Nettet bliver styrket, men det er de stærke – de store, etablerede journalistiske arbejdspladser – der får gevinsten,« siger Jon Lund.

Som DONA-formand er han overordnet set glad for det udspil, der blev præsenteret i fredags, men der er stadig en smule malurt i bægeret. Mediestøtteudvalget har slet ikke pillet ved den 0-moms, der hvert år fritager dagbladene for omkring 1,1 milliard kroner i skatter. 0-momsen er med til at bremse innovationen på nettet, mener Jon Lund.

»Der er ikke nogen forretningsudviklere, der vil gå i gang med at lave et medie, der producerer indhold til iPhones, når de første 25 procent af indtjeningen går til skattefar. Det er dårligt business. Hovedparten af mediestøtten lader man være, og det synes vi i DONA er noget hø,« siger han til Journalisten.dk.

Kommentarer
1
Kasper Bergholt
03.10.11 09:00
Re: »Den nye mediestøtte er en sejr til de stærke«

Gode pointer fra Lund -- som vanligt. Dog har jeg vanskeligt ved at se, at det kun er momsfratagelsen, der afholder nye spillere for at lancere iPhone/iPad/tablet/app-indhold. Jeg tror snarere, det er accepten af, at det er vanvittigt vanskeligt for ikke at sige umuligt at tjene penge på det generelt, der afholder nye spillere for at gå ind på det marked. Og så internationale cases. The Daily bløder jo, forlyder det.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen