Den ny iPhone kan måske redde “old media”

Den nye version af Apple's iPhone indebærer helt nye muligheder for mikrobetaling af tv-programmer, køb af artikler og leje af film. Det kan måske være en redning for de såkaldte "gamle medier", skriver Gawker. 

Den nye version af Apple's iPhone indebærer helt nye muligheder for mikrobetaling af tv-programmer, køb af artikler og leje af film. Det kan måske være en redning for de såkaldte "gamle medier", skriver Gawker. 

Endnu er det mest af alt et spinkelt håb.

Men den opdaterede udgave af iPhone, som blev præsenteret i aftes, indeholder helt nye features, som gør det muligt at købe og benytte en række forskellige former for såkaldt "old media".

Og det kræver ikke den store fantasi blandt mediehusenes pressede topchefer at se kreative muligheder, lyder det ifølge Gawker.com.

Først og fremmest bliver det muligt at leje film og se tv-programmer på selve iPhone via en ny opdateret udgave af iTunes.

Men måske endnu mere lovende er det, at dagblads- og magasinbranchen får mulighed for at sælge dets indhold til brugerne af iPhone.

Allerede ved præsentationen i går viste Apple dets kommende reader-software og pointerede, at det dermed bliver muligt via iPhone at læse op mod 50 større magasiner, 170 dagblade og 1 million bøger. Angiveligt er der allerede aftale med både Esquire, ESPN og Bon Appetit.

Det store spørgsmål er dog, hvordan det skal lykkes forlag og mediekoncerner at få folk til at betale for indhold, som de normalt kan finde gratis blot nogle få klik videre. 

Læs mere her:  Will the New iPhone Save Old Media? 

2 Kommentarer

Peter Lauge
8. JUNI 2010
Re: Den ny iPhone kan måske redde "old media"

Jeg tror nu at "old media" kanalerne skal regne med at Apple tager en meget stor del af kagen.

Det ligner ikke Apple at dele ud af guldet...

Bjørn Sørensen
17. JUNI 2009
Re: Den ny iPhone kan måske redde "old media"

Det skal de ved at indeksere indholdet efter principperne i dynamic pricing. Nyheder vil for altid være gratis. Det, det gælder om er at tage betaling for solohistorier og unikt indhold, der ikke længere kun skal være journalistik. Muligheden for at tilgå profilorienterede fællesskaber, levere borgerjournalistik, rum for hyperlokalitet og dyking af nicheindhold kombineret med gratisnyheder og unik kvalitetsjournalistik, der koster penge eller måske oplysninger om dig som bruger giver annoncørerne mulighed for at ramme meget mere præcist med deres annoncer = penge til medierne. Hvis sløjfen kan bindes med et effektivt mikrobetalingssystem og brugervenlig formidlingsteknologi, så du ikke behøver tænde hjemmecomputeren, ja så er vejen åben for en forretningsmodel for alle "trykte" medier, der by the way bliver nødt til at droppe papiret inden for de næste tre år.