»Det er et smaddergodt koncept,« kommer det prompte fra Anne Knudsen, som svar på, hvorfor hun har ladet sig lokke til i hast at forlade Weekend-Avisen for at blive tv-vært. Den 17. december fik hun den første føler fra DR 2 – og allerede den 15. januar starter hendes nye hverdag i TV-byen med at varme op til det nye program »Før Deadline«. »Jeg tror, der er mange, der har det som mig. Vi har savnet en nyhedsflade, hvor der blev vurderet, hvad der var vigtigt – og ikke bare lavet nyheder efter opskriften: Hvis det er sket, er det vigtigt – og to dage efter er det glemt,« siger Anne Knudsen, som ser frem til at skulle lave det, hun selv kalder »tænksomme og tolkende nyheder med lang hukommelse«. »Og så tiltaler det mig, at jeg selv har lov til at mene noget – og skal i dialog med andre, der mener noget. Alle nyheder indeholder jo en holdning – og nu vil folk forhåbentlig slå ind på DR 2 for at se, hvad Esmann og Knudsen synes er vigtigt i aften.« Og den magnetiske duo ‘Esmann og Knudsen’, som skal trække sene seere til DR 2, er åbenbart allerede godt synkroniseret. Selvom hun sidder i København, og han stadig er i Berlin, udbryder Esmann også straks: »det smaddergode koncept,« da vi vil vide, hvorfor han forlader korrespondentjobbet og de mange sikre seere på TV-Avisen. »Jeg har tidligere sagt nej til mange andre tilbud – også fra DR, men det her er så attraktivt, at jeg måtte slå til. Det er simpelthen den form for journalistik, jeg brænder for – det dybere, der går bagom, som vi kender det fra Weekend-Avisen, Information og Press.«
Før Deadline 2 Frank Esmann trak ellers lidt på smilebåndet, lige da han en uge før jul fik den første føler fra DR 2. Titlen på det nye nyhedsprogram gav ham straks deja-vu-fornemmelser. I 84-85 lavede han nemlig et magasin på DRs TV-Aktuelt sammen med Jørgen Flindt Pedersen (nu TV 2) og Erik Stephensen (nu Skandinavisk Film Kompagni) – med titlen »Før Deadline«. Er det her så gammel vin på nye flasker? »Nej, de har frisket det op på en meget attraktiv måde. Faktisk minder det mig en del om et af mine yndlingsprogrammer fra min tid i USA – »Nightline« – der også bliver sendt ved 23-tiden. Det skulle jeg altid se – og sådan tror jeg, en pæn stor målgruppe også vil få det med det her nyhedsprogram, hvor vi vil stille spørgsmål som: hvad var det egentlig der skete? Og hvor vigtigt er det i den store sammenhæng? Men jeg bilder mig ikke ind, at vi skal lave tv for hele Danmark«.
Hvem er den anden »Før Deadline« er et værtsbaseret program. Værterne er programmet, de er på hver eneste hverdagsaften, og programmet er afhængigt af deres evne til at supplere hinanden. Både Esmann og Knudsen fik oplyst, hvem deres potentielle makker var, før de sagde ja til jobbet. »Fint, var min første tanke,« siger Esmann. »Hun er spændende. Selvom jeg ikke kender hende så godt, så har jeg fulgt hende via hendes artikler og bøger – og vi har da også mødtes et par gange, og det var helt fint.« »Betryggende. I høj grad betryggende. Han har et godt ry og er en hæderlig journalist, som jo nok også har mere næse for nyheder, end jeg har,« siger antropologen Anne Knudsen om Frank Esmann, som hun fra den 2. februar skal være sammen med hver eneste hverdagsaften i lang, lang tid. »Det holder jo ikke i det lange løb, at vi kun er to mennesker, der er ansigter på det program,« siger Anne Knudsen. »Men foreløbig skal det løbes i gang, og ifølge konceptet står og falder programmet med værterne. Så det første lange, lange træk – det er med Esmann og Knudsen hver aften.«
Sprællemænd Selvom Esmann i dag især er kendt for sine næsten ti år som TV-Avisens korrespondent i flere lande, skal man ikke forvente, at han udelukkende vil sætte sig på det tunge udenrigspolitiske stof. »Jeg interesserer mig for mennesker, har lavet masser af reportager og føler mig hjemme både blandt baroner og bisser,« siger Esmann og tilføjer: »Men i øvrigt kan vi ikke røre os ud af flækken uden der er en dygtig stab bag os. Anne og jeg er kun et par sprællemænd, med et skrigende behov for vandbærere. Og researcherne er afsindig vigtige.« Han har på afstand fulgt debatten i personalebladet DRåben, hvor de DR 2-journalister, der for et år siden blev ansat til at lave anderledes nyheder, har udtrykt deres utilfredshed med at blive omdirigeret til at researche og line gæster op til de nye værter. »Min holdning er, at de folk, der laver historierne skal krediteres. Jeg kunne aldrig drømme om at stjæle en historie fra en god journalist. Om researcheren så skal interviewes i studiet, eller vi skal køre en form for kreditering før historien – det må tiden vise. Men de skal ikke gemmes væk på nogle hurtige rulletekster efter udsendelsen,« siger Frank Esmann.
Den evige glemsel Er du ikke selv bange for at ryge ud i den evige glemsel på den hemmelige kanal? »Nej, tværtimod,« kommer det straks fra Esmann. »Jeg føler, jeg er sprunget på en vogn, der tordner frem. Jeg er helt sikker på, at det her magasin vil slå igennem, for der er en tendens til, at folk vil have flere vitaminer. Desuden tror jeg, at DR 2 vil komme ud til alle danskere i løbet af 98.« Også Knudsen siger »tværtimod«, når talen falder på risikoen for glemslen på den hemmelige kanal. »Min væsentligste betænkelighed er nærmere, at jeg ikke kan lægge mit ansigt på arbejdspladsen, når jeg går hjem. Det er en ulempe, at man også er på, når man går i Brugsen. Men det tager jeg med. Det bliver dejligt at være med til at sætte dagsordener og sørge for, at de væsentlige spørgsmål ikke forsvinder i tidens flygtighed.«
|
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.