search

Den kommunikationsløse kollektive trafik

Nogen hjemme?

Nogen hjemme? Den kollektive trafik i hovedstadsområdet er et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå, når det offentlige ikke forstår hverken sin kommunikationsforpligtelse eller kommunikationens positive muligheder. Sandt er det naturligvis, at DSB, Metroselskabet og Movia ikke alle er lige offentlige; dét er til gengæld deres service-forpligtelse. 

Som Berlingskes og Hans Larsens gode dækning i dag viser,  er de gode nyheder, at den kollektive trafik det seneste år oplevet en vækst på 2,4 pct., hovedsagligt fordi krisen får privatbilismen til at stagnere.  De kendte dårligdomme er imidlertid de samme:

  1. At trafikselskaberne DSB, DSB S-tog, Metroselskabet og Movia bruger ressourcer på at konkurrere indbyrdes i stedet for at sikre sammenhæng i trafikken. Som SF's Pia Olsen Dyhr korrekt slår fast: Det er ikke en fordel for Metroen at fortælle, at de har forsinkelser og henvise passagerne til fx S-togene. Og omvendt. Som hvis kommunerne nægtede at sætte skilte op på de kommunale veje, der henviste billisterne til motorvejene. De forskellige selskaber skal naturligvis sammenhængende informere om trafiksituationen og passagerernes forskellige muligheder. Manglerne er slået fast i mange år – senest med en konsulentrapport til Region Hovedstaden før sommerferien. København er, hvad angår samlet og overskuelig information på alle relevante medieplatforme (print, digitalt mv.) lysår bagud situationen i en moderne hovedstad anno 2009;
  2. At den kollektive trafik naturligvis skal bygge på en samlet vision, der kan positionere trafikmulighederne selvstændigt i forhold til privatbilisme mv. En vision, der skal forpligte selskaberne og de forskellige aktører, men som også lader sig massekommunikere til kunder og brugere. Politikerne taler om bompenge og kørselsafgifter for billisterne – men den sammenhængende, inspirerende vision for den kollektive trafik, ja den kan man læse i vejviseren efter.

Altså:  Kommunikation efterlyses – som (1) praktiske og forpligtende koordination mellem aktørerne, (2) ligeså praktisk information til forbrugerne og (3) inspirerende og offensive visioner til den samlede offentlighed, herunder som sammenhængende, strategisk kampagne-kommunikation.  

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen