search

Del dine darlings: Jakob Andresen

Journalisten beder en række mediemennesker afsløre guldkornene i deres browserhistorik, magasinholder og app-samling

twitter.com/AviationSafety

Fly er noget af det, jeg følger mest på nettet og sociale medier. Fly fascinerer mig, fordi det handler om teknik og store maskiner. Hvis jeg selv kunne bestemme, ville jeg sagtens kunne lave flere historier om luftfart. 
Aviation Safety Network på Twitter skyder relativt hurtigt, når der sker ulykker inden for luftfart. Det kan være alt fra et helikopterstyrt i USA med en enkelt død til en KLM-maskine, der mister næsehjulet under en landing. De har en blanding af små og store historier, der kan bruges direkte til at lave nyheder, eller som kan være inspiration til en tendenshistorie. 

twitter.com/EASA

EASA, EU’s flysikkerhedsagentur, er på Twitter. EASA er den myndighed, der udstikker regler og love for luftfart, og de lægger nogle gange nogle gode ting ud. Det er lidt fagnørdet. Man skal vide, hvad det handler om for at kunne se, at det er interessant. Men for nylig var et tweet fra EASA for eksempel grunden til, at DR Nyheder var først med historien om, at mobiltelefoner ikke behøver at være i flight mode, når man er oppe i luften. Nu kan man have sin mobil tændt uden at bruge flight mode fra gate til gate. Selskaberne bestemmer dog stadig selv over passagerernes brug af mobiler og anden elektronik. 

twitter.com/flightradar24

Flightradar24 er på Twitter, har en hjemmeside og en app. Du kan se flyene bevæge sig rundt i real time, og du kan genafspille flyvninger. For eksempel kan man se, hvordan det malaysiske fly MH17 forsvinder fra radaren i luften over Ukraine. I begyndelsen af september var der en flyvning, hvor piloten på et lille fly havde mistet bevidstheden. To amerikanske jagerfly gik i luften for at kigge ind i cockpittet, men cockpittets glas var for dugget til, at det var muligt. På Fligtradar24 kunne man følge flyet i real time her over Cuba, indtil det styrtede ned i havet ved Jamaica. Man tror, at piloten og hans medpassager var besvimede eller måske døde, fordi kabinetrykket var faldet, så de ikke kunne optage ilt nok.

Professional Pilots Rumour Network 

Professional Pilots Rumour Network (PPRuNe) bringer nyheder og rygter om flysikkerhed, kontrakter og ansættelsesforhold i flybranchen. Der er med mellemrum gode ting at hente, fordi for eksempel medarbejdernes vilkår er interessante i konkurrencen mellem lavprisselskaberne og de traditionelle legacy-selskaber. Lige nu er det interessant, at stort set alle Boeing 737-maskiner skal have udskiftet skærme i cockpittet, fordi de er for følsomme over for wifi. For et selskab som Ryanair, der kun har 737-maskiner, kan det blive noget af en udskrivning. 

Check-in.dk 

Et dansk site, der også bliver citeret i andre medier. Check-in.dk skriver kun om luftfart og rejsebranchen. Det, de laver, er sagligt, ordentligt og præcist. Man kan stole på det, de skriver. De udsender et nyhedsbrev hver dag, og der er næsten dagligt historier, som jeg synes er interessante.

Facebook Search Graph

Det her handler ikke om fly. Men hvis man skrifter sprog fra dansk til amerikansk på Facebook, får man pludselig adgang til en genial søgefunktion, hvor man kan lave mere præcise søgninger på mennesker i hele verden. For eksempel ud fra, hvor de arbejder, hvem de kender eller deres alder. Det vil sige, at jeg kan lede efter ”John” på ”33 år” der arbejder for ”BMW”. Eller folk, der siger, at de arbejder for Islamisk Stat. Det duer selvfølgelig kun for mennesker, der selv har givet oplysningerne på deres facebookprofil. 

Jakob Andresen er journalist i DR Nyheder

Illustration Jakob Andresen

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen