search

Tør vi droppe de sociale platforme?

DR vil satse på Snapchat. Det er ikke bare tvivlsomt strategisk, men også skræmmende uambitiøst, skriver Nadia Nikolajeva. Hun opfordrer medierne, især DR, til at investere i egne platforme i stedet for at give magten til de sociale platforme

Another day, another medieplan.

DR har i dagens oplæg om en kursændring meldt ud, at man “vil lave forsøg på sociale medier, herunder nyheder på Snapchat” – og det med en samlet mission om blandt andet at ramme børn og unge med troværdige og uafhængige public service-tilbud.

Så nej, det var ikke i dag, der blev truffet modige valg i vores branche.

Med det forbehold, at jeg ikke kender til DR-ledelsens konkrete planer på Snapchat-området (bevares, det kan være, de har en fuldkommen genial strategi i ærmet), er jeg kritisk over for at udpege det sociale medie som en platform, man vil satse på.

Snapchat er uden tvivl en populær app blandt en ellers kræsen og eftertragtet målgruppe. Og der er positive ting at sige om Snapchat.

DR har haft imponerende Snapchat-seertal under eksempelvis 'X Factor'-dækningen. Og var faktisk nogle af de første til at afprøve mediet i efteråret 2014 med historier skabt af P3 Nyheders redaktion. På Metroxpress har jeg dækket unges reaktioner på terror igennem Snapchat. Her dækkede vi også valg ved at anmelde valgfester på Christiansborg i reportageform. Regioner som eksempelvis TV 2 Østjylland og TV Øst satser også på at formidle nyheder i det kreative, uformelle Snapchat-format.

Det er ikke, fordi det ikke kan noget.

Men Snapchat har enorme svagheder. Platformen er på ingen måde nem at arbejde med, når man er medie. Og som aktivt medie skal man enten lave en aftale om at komme i den såkaldte Discover-sektion, som stadig ser ud til at være under udvikling formidlingsmæssigt og kræver enorme ressourcer at levere indhold til, eller også skal man opbygge en profil på samme måde, som privatpersoner gør det, og “tegne” nyhederne i hånden.

Samtidig er Snapchat i enorm konkurrence med Instagram, som har lanceret det, der anses for at være en kopi af den grundlæggende Stories-funktion i Snapchat.

Der er altså tale om store sociale medier, der kan svinge enormt i brugertal, brugeroplevelse og skifte funktioner fra den ene dag til den anden. Og nu vil DR øjensynligt lægge æg i kurven her for at ramme de unge.

Det er ikke bare tvivlsomt strategisk, det er også skræmmende uambitiøst.

Skal DR, der om nogen har mulighed for at udvikle nyt, virkelig gå efter at ramme de unge på en platform, bare fordi det er der, de unge er lige nu?

Hvorfor tør medier ikke investere i egne platforme frem for at lade sociale medier have så meget magt over, hvordan vi formidler vores journalistik? De unge er skarpe, intelligente, kritiske forbrugere – og hvis vi virkelig vil tage dem alvorligt som målgruppe, må vi investere i de kanaler, vi selv ejer og kan styre, for at sikre dem en kvalitetsoplevelse.

Der skal foretages modige valg. Og ja, det kan komme til at gøre ondt, hvis man vælger at droppe at bruge ressourcer på sociale medier. Men fremtiden ligger ikke i at følge efter tendenser. Den ligger i at skabe dem selv.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen