search

Mørkelagt miljø

Nu ser vi desværre udrulningen af den stærkt problematiske offentlighedslov når helt centrale oplysninger om vores miljø kan undtages aktindsigt i den nye miljøoplysningslov. Dermed får forurenere frit spil

Sidste weekend sendte Konservative Folkepartis landsråd et utvetydigt signal til partiets Folketingsgruppe om, at de tre omstridte paragraffer, 22, 24 og 27 i den nye offentlighedslov skal rulles tilbage. Det drejer sig om kalenderlukninger, ministerbetjening og politikerparagraffen.

Et lignende budskab er kommet fra det radikale bagland, lige som en lang række politiske ungdomsorganisationer og baglande i de øvrige partier har været kritiske over for de tre omstridte paragraffer.

Med sådanne budskaber skulle man tro, at Folketinget lige ville tænke sig om en ekstra gang, stoppe op og overveje nøje, hvordan der på en god måde kan rettes op på den mørkelægning, som offentlighedsloven indebærer. Men nej. Straks i det nye arbejdsår er regeringen klar med nye lovforslag, der fuldstændig refleksionsløst fortsætter i samme spor som offentlighedsloven.

Det næste skridt er nemlig Miljøoplysningsloven, som også indfører undtagelserne om ministerbetjening of ”politikerreglen”, så det interne rum udvides nøjagtigt som i Offentlighedsloven.   

Det står helt tydeligt i forslagets § 21:

Retten til aktindsigt omfatter ikke miljøoplysninger i interne dokumenter og miljøoplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, mellem

1) Et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder.

2) Forskellige ministerier.

En lang række paragraffer i loven understreger på den måde offentlighedslovens omstridte paragraffer på et område, hvor der havde været mulighed for at sende et helt andet signal om åbenhed.

For borgerne kan det få alvorlige konsekvenser, hvis væsentlige oplysninger på denne måde ikke kan komme frem. For miljøoplysninger er et stadig mere centralt anliggende for os alle sammen. Forkerte oplysninger eller dårligt belyste miljøkonsekvenser kan have store og varige konsekvenser for miljøet og borgerne, og derfor er åbenheden af stor betydning.

Igen kan man så stille sig det spørgsmål, som justitsministeren selv strejfede, før han blev minister: Nemlig hvordan kan åbenhed dog kunne forringe en lovgivning – og her af så væsentlig betydning for os alle sammen. Men politikerne kan endnu nå at vise ansvarlighed, sende et signal og pille § 21 og tilsvarende paragraffer ud af Miljøoplysningsloven. Baglandet taler stadig tydeligere.

Forslaget til Miljøoplysningsloven understreger også behovet for, at der kommer langt bedre mulighed for, at offentlige ansatte kan få en slags meddelerret eller whistleblower-ordning, hvor de kan videregive væsentlige oplysninger af samfundsmæssig interesse til medierne uden at risikere sanktioner.

Det er en virkelighed, politikerne skal forholde sig til under alle omstændigheder, og vil Christiansborg gavne samfundet – og miljøet – så vælg den åbne linje.

Læs også hos Åbenhedstinget: ”Ny miljøoplysningslov strider afgørende mod EU-regler”

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen