search

2020: Farvel ophavsret

I 2020 erklærer USAs justitsminister Lawrence Lessig ophavsret ulovligt. Sådan lyder en af de tankevækkende spådomme i kortfilmen "The Future off Media". Indsend din egen medie-spådom og vind vin.

I 2020 erklærer USAs justitsminister Lawrence Lessig ophavsret ulovligt. Sådan lyder en af de tankevækkende spådomme i kortfilmen "The Future off Media". Indsend din egen medie-spådom og vind vin.

Det svære ved at være spåmand er ikke altid at forudsige, hvad der vil ske. Faktisk er det langt sværere at forudsige, hvornår noget vil ske. Jeg er for eksempel aldeles sikker på, at papiraviserne dør (i hvert fald de betalte og husstandsomdelte af slagsen). Men om det sker om 5, 10, 20 eller 100 år – se, det er straks sværere.

Nu vover jeg så alligevel et øje:

De tre store danske morgenaviser giver jeg maksimalt 10 år i deres nuværende form. Når de dør, skyldes det ikke først og fremmest manglende efterspørgsel eller manglende kvalitet – det skyldes, at det bliver uforholdsmæssigt dyrt at dele dem ud. Prisen på distributionen vil ikke kun stige, fordi budene skal have mere i løn, men også fordi de dalende oplag betyder, at budene skal cykle længere mellem hver abonnent. Samtidig med de stigende distributionsomkostninger kommer avisernes indtjening til at dale markant. De sidste rester af rubrikmarkederne forsvinder, fordi aviserne kommer under en kritisk læsermasse og på grund af konkurrencen fra nettet. Tekstsideannoncerne vil også dale i værdi, efterhånden som læserne falder fra. Den onde cirkel er ubrydelig – aviserne må satse på at genopfinde sig selv, når elektronisk papir er blevet tilstrækkeligt robust og billigt.

Okay – det var så mit bud på en sommermedieforudsigelse. Indsend dit forslag i kommentarfeltet. Det mest originale (mit eget er jo en gammel, gammel traver) vil blive belønnet med to flasker god vin, når jeg kommer tilbage fra sommerferie i slutningen af juli.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen