search

2011/12 – de politiske bloggeres gennembrud

Bliver valgåret 2011 det år, hvor de politiske bloggere overhaler de traditionelle medier i betydning, når det gælder valgdækning?

Bliver valgåret 2011 det år, hvor de politiske bloggere overhaler de traditionelle medier i betydning, når det gælder valgdækning?

Det er ikke noget dårligt gæt. I forvejen er det tydeligt, at såvel de traditionelle papirmedier som de elektroniske oftere og oftere henter kommentatorer ind fra blog-universet. Analytikere som den liberale Jarl Cordua og den tidligere konservative pressechef Niels Krause-Kjær (der også taler politik på DR men som først og fremmest får sine meninger ud som blogger på Berlingske) bruges stadig mere flittigt, men der ansættes også for første gang folk, hvis tilstedeværelse vejer tungt i blog-universet og på mediernes hjemmeside, selv om deres bedste eller mest aktuelle blogs også udkommer på papir.

Senest har man set dagbladet Politiken ansætte Kristian Madsen, der har etableret den slagfærdige blog "Kommentariatet" om end Madsens formelle titel er 'lederskribent' og hans ledere følgelig også optræder i papiravisen. Et andet eksempel på en blogger, der får langt flere læsere online via både blog og Facebook end han gør på papir, er Troels Mylenberg, kommende chefredaktør på Fyns Amts Avis, der blogger løs med skarpe kommentarer på aktuel dansk politik. Mit gæt er, at Troels ikke ville blive inviteret slet så ofte (hans kvaliteter ufortalt) i TV, hvis han havde ladet sig nøjes med at udkomme på print i Fyn.

Endelig hjælper det også på trafikken, at de fleste af de herrer linker til hinanden og er flinke til at kommentere på hinandens analyser.

Men prøven på, hvor tunge de politiske bloggere er, vil naturligvis stå op til det kommende valg til Folketinget.

Ved sidste valg spillede bloggerne ikke den store rolle, men det kan ændre sig. I forvejen opruster alle partier på Facebook, senest har Socialdemokraterne udfoldet imponerede professionelle anstrengelser, som er blevet analyseret nærmere af konsulent Jon Lund på KommunikationsForum: "A som App. – Socialdemokraternes nye Facebook-våben":

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/a-nu-som-app

Bloggerne helt fremme i bussen

I USA er bloggerne også med helt fremme i bussen.

For nyligt spåede New York Times, at bloggerne ved præsidentvalget til næste år vil være altdominerende. Og de vil i stigende grad producere egne historier og ikke bare henvise til andres:

http://www.nytimes.com/2011/01/30/business/media/30blogs.html

I denne artikel med titlen "Politial blogs are Ready to Flood Campaign Trail" spår avisen, at de politiske bloggeres planer om en massiv tæppebombning af både forberedelserne til præsidentvalget og selve valget, ikke bare vil forandre det politiske landskab og amerikansk politik som sådan men også stille de etablerede medier i et alvorligt dilemma: skal de hoppe med på vognen eller udvælge mere kræsent.

For kandidaterne er der også nok af spørgsmål at forholde sig til. Skal de f.eks. selv ansætte bloggere eller nøjes med at kultivere visse privilegerede kontakter på de eksisterende netmedier?

Og hvem skal man i givet fald udvælge, blogs som Huffington Post (der er mere almen men som har en stor politisk stab?

Eller Politico, Real Clear Politics (der koncentrerer sig om amerikansk politik)?

Eller samfundspolitiske blogs, der også har kulturelt stof, men hvis fokus er politik såsom Daily Beast og Talking Points Memo?

De eksklusivt politiske har mere begrænsede klik-tal (mellem 1.5 og fem millioner, hvilket i en amerikansk sammenhæng er beskedent, men stort nok til at være interessant). hvorimod de gamle, tunge netmedier, der er funderede i eksisterende elektroniske eller papir-universer som CNN og New York Times fortsat kan vise langt mere imponerende tal (mellem 15 og 20 millioner besøgende) men til gengæld er brugerne ikke eksklusivt interesserede i politisk stof.

Berlingske fører

Under alle omstændigheder er det en udvikling som intet medie, og ingen politisk interesseret vælger eller journalist har råd til at ignorere. Hvem der kommer til at profitere af tendensen i Danmark er fortsat helt åbent. Kontekst er konge med content ved sin side. Det er ikke altid nok at være skarpe og gode – man skal også lægges mærke til de rigtige steder på slagkraftige platforme.

Berlingskes nye politiske magasin Politiko – http://www.b.dk/politiko – er det første danske forsøg fra et etableret dagblad. Som sædvanlig har Lisbeth Knudsen og co. været hurtigt ude, hvilket fortjener ros. Om de kan få trafik og gennemslagskraft har vi endnu til gode at se. Med Informations gamle medredaktør, Bent Winther, i spidsen har man i Pilestræde en ubetinget kompetent person med en god pen. Winthers problem har tidligere været hans pænhed (man kunne kalde ham en omvendt Cordua) men på den anden side er det ikke altid den, der råber højest som løber med guldet. På Washington Post, der langt hen ad vejen, ligner Berlingske, sværger man til et stort, men stramt prioriteret udvalg af politiske kvalitets-historier. Man kan ikke matche de rene politiske blogs, og man tror i ledelsen ikke, at læserne ønsker sig mere.

Tæppebombet med politik

Det er en helt anden strategi, der forfølges på det førende politiske netmedie Politico. I 2008 var de  "bare en håndfuld mennesker i en garage" i 2008." Nu har sitet tredoblet bemandingen og er et "200 mands hold med en præcis slagplan, der ved, hvad vi foretager os," hedder det i den førnævnte artikel fra NYT.

Politico står for den første nationale politiske debat i 2011 i USA; en debat der vil kickstarte kampagnesæsonen den 2. maj i samarbejde med NBC News og Telemundo (latinovælgernes betydning går kun en vej, og det er opad).. Symbolsk har de slået Fox News på målstregen. Fox' åbningsdebat er nemlig 5. maj.

 Poltico startede i denne weekend også hjemmesiden "2012 Live":

http://www.politico.com/2012-election/

 Her kan den besøgende tage bad i politik. Hver eneste stat, hver eneste kandidat, hver eneste donation, hver eneste valgkreds' resultater og vælgermøder vil blive dækket.

Pyha – bliver det ikke for meget, spørger NYT?  Jim VandeHei, direktør og grundlægger af Politico svarer " I teorien kommer der vel et punkt, hvor man vil sige, at der er for meget. Vi har bare ikke opdaget det punkt endnu."

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen