search

Debat: Jeg kan jo altid snitte frugt

"Vi blev præsenteret for et system, der leder tankerne hen mod det tidligere DDR," skriver Kim Henningsen, tidligere chefredaktør på Se og Hør, om sit møde med A-kassen og de kommunale jobcentre

Jeg havde taget JA-hatten på. Det har jeg altid, når jeg skal møde noget nyt. Og fordommene? Dem forsøgte jeg at ignorere, da jeg første gang mødte A-kasse-systemet. Jeg havde jo hørt rygter om, at det ikke fungerede optimalt, men der skal mere til at ødelægge mit gode humør. Troede jeg!

Bevares. Jeg blev mødt af kompetente og flinker, flinker folk fra A-kassen. Også de andre ligesindede på det obligatoriske ”CV og vejledningsmøde” var behageligt selskab – selv om jeg med lidt god vilje kunne være bedstefar til en stor del af dem.

Men vi blev præsenteret for et system, der kun leder tankerne hen mod det tidligere DDR. Kontrol, kontrol, kontrol. Endda af to parter: A-kassen og de kommunale jobcentre.

”I skal søge mindst to jobs om ugen,” lød det igen og igen. ”Og I skal huske at registrere alt i det digitale jobsøgningssystem, ellers mister I retten til dagpenge.”

Ja, hvad pokker tror I? Jeg søger med arme og ben på alt, der ligner noget af det, jeg er uddannet til. Jeg har sgu ikke lyst til at være ledig, men jeg tillader mig – forhåbentlig kortvarigt – at gøre brug af den forsikringsordning, som dagpengesystemet er, og som jeg selv har betalt til i 37 år.

Da jeg er over 55 år, vil jeg inden for 13 uger blive sendt i aktivering eller i jobtilbud med tilskud. Det har jeg ikke rigtig lyst til. Især ikke efter at have hørt om den cand.comm.er, som blev sendt ud for at snitte frugt til de ældre i den kommunale madordning. Da han stille gjorde opmærksom på, at det måske lå lidt uden for hans kompetenceområde, lød beskeden, ”at han jo i det job kunne gøre ledelsen opmærksom på, at han havde kommunikative evner og måske derved kunne skaffe sig et andet job …” Den lader vi lige stå et øjeblik.

For at undgå at havne i samme situation har jeg tilladt mig her i lokalområdet at spørge virksomhedsledere, om jeg ikke kan få et job som ufaglært eller butiksansat. Jeg ved godt, at jeg er ukvalificeret til disse jobs, men alt andet end at komme ind i den kommunale mølle.

Igen: Flinker, flinker folk, hvoraf nogle overvejer at ansætte mig. Men det bliver nok ved overvejelserne, for som en af dem ærligt sagde: ”Kim, de folk, vi ansætter, får vi med et løntilskud på 75 kroner i timen, så jeg venter, til jeg kan få dig med tilskud.” Så tror da pokker, at man ikke kan få et almindeligt job, når der direkte spekuleres i at spare lønomkostninger. Jeg bebrejder skam ikke firmaerne noget, de SKAL tænke i bundlinje – men måske denne ordning trænger til et grundigt gennemsyn.

Da den flinke redaktør spurgte, om jeg ville skrive en klumme om mine oplevelser med systemet, sagde jeg fluks ja. Også selv om det honorar, det udløser, betyder, at jeg får trukket flere timers understøttelse. Selv om den kun har taget et par timer at skrive. Men honorarer trækkes efter en omregningsfaktor på godt 200 kroner i timen. Så jeg betaler faktisk selv min løn for at skrive dette.

Til gengæld må jeg godt holde to-tre foredrag om måneden ”uden for normal arbejdstid” og tjene 25.000-30.000 kroner uden at miste en øre i dagpenge. ”Uden for normal arbejdstid” er om aftenen og i weekenden – selv om alle ved, at det er ”normal arbejdstid” for rigtig, rigtig mange journalister. Men dét skeler systemet skam ikke til.

Men sådan er der jo så meget. Tak fordi jeg måtte tage lidt af jeres tid. Jeg skal i gang med at skrive ansøgninger og registrere det!

Dette er ikke skrevet, fordi jeg med min baggrund som chefredaktør eller som ramt af en psykisk sygdom forlanger/forventer særbehandling. Og jeg skal absolut ikke ynkes! Det er blot en fortælling, der burde give stof til eftertanke. 

Kim Henningsen er tidligere chefredaktør på SE og HØR. Han har også arbejdet på BT, Frederiksborg Amts Avis, Danmarks Radio og Lolland-Falsters Folketidende

 

Kommentarer
20
Stig Jonstrup Pedersen
22.12.15 08:23
Glimrende indlæg, men tror
Glimrende indlæg, men tror desværre ikke, det giver nogen stof til eftertanke. Systemer, hvorunder A-kasserne hører, er til for systemernes skyld, og systemets grundtanke er den, at man naturligvis kun er ledig for at snyde og bedrage. Og stiller man spørgsmålstegn ved, de tilbud, der gives af jobcentre eller andre, så udlægges det, som beviset på, at man ikke gider arbejde.
Derfor handler det om kontrol, straf eller trusler om samme, som igen medfører endnu mere kontrol. Sådan er det jo.....
Fremhævet af Journalisten
Betina Nielsen A-kassechef AJKS
22.12.15 11:14
Kære Kim

Kære Kim

Først vil jeg takke for din ros af medarbejderne i AJKS! Jeg er glad for at du synes de er både kompetente og flinke.

Men på det CV- og vejledningsmøde hvor du deltog er der noget vi ikke har vejledt tydeligt omkring, nemlig hvordan vi skal modregne arbejde uden for normal arbejdstid.

Så derfor denne præcisering:

A-kasserne skal trække alle former for arbejde, løn og arbejdstid fra i dagpengene.

Det gælder både lønnet og ulønnet arbejde. Det gælder også arbejde uden for normal arbejdstid, også på helligdage. Også for arbejde uden for ens fag.
Hvis man har en tilladelse fra a-kassen til selvstændig bibeskæftigelse skal al den tid man bruger i virksomheden trækkes fra i dagpengene.

Jeg beklager misforståelsen og vil sørge for at alle medarbejdere i AJKS bliver helt skarpe også på dette punkt, så vi kan vejlede vores medlemmer helt korrekt.
Hvis du eller andre af vores medlemmer har spørgsmål til arbejde uden for normal arbejdstid, så skriv eller ring til os. Vi har åbent mellem jul og nytår.
Fremhævet af Journalisten
Helene MacCormac
22.12.15 11:41
Tak for de selvfinansierede
Tak for de selvfinansierede ord, Kim. Jeg nød dem alle.

Sidder selv i ledighedsmøllen, og har selv tænkt lignende tanker om den her tvangsudskrivning, når ledige sendes i aktivering.

Min sagsbehandler mente for eksempel det ville være relevant for mig som journalist, at komme i praktik som telefonpasser hos en lokal bookmaker. Jeg kunne jo også tale engelsk. Job som sekretær eller i en livsstilsbutik har også været blandt forslagene.

Tvangsaktivering sender mere mine tanker i retning af Stalins diktatur, men det dannede jo også fundamentet for det senere DDR. Så vi er som nok enige.

Må der snart falde et spændende job i din turban - og også gerne i min.
Fremhævet af Journalisten
Kim Henningsen
22.12.15 12:16
Kære Betina

Kære Betina
Tak for dit indspark. Informationen, som jeg/vi fik på mødet, var ikke den samme, som du nu giver. Men jeg vælger - som altid - at tage JA-hatten på og konstaterer med tilfredshed, at systemet dog trods alt har en fejl mindre.
kh og glædelig jul
Kim
Fremhævet af Journalisten
Børge Bjerg
22.12.15 13:23
Betina, tak for din
Betina, tak for din korrektion. Jeg blev også helt bleg, da jeg læste det...

Ud over det vil jeg sige Kim MANGE TAK for en velskreven klumme om hvor tåbelige systemerne er.

Dernæst vil jeg sige, at "systemerne" ikke er a-kasserne og Jobcentrene. Det er lovgivningen. DEN er helt gal, og det sandelig ikke ud til at blive bedre.

A-kasserne skal sørge for at overholde loven, men de skulle gerne være på "din" side.

Jobcentrene skal overholde lovgivningen, men er også underlagt en masse politiske strømninger. Derfor er der bl.a. stor forskel på hvad de ledige bliver tilbud i de forskellige kommuner.
Der er selvfølgelig alle de lovgivningsmæssige aktiveringer og samtaler, men kurser UD og dette er kommunalt aftalt. I mange kommuner sker der i samspil med a-kasserne. Udelukkende for at få de bedste muligheder.

Endelig er der løntilskudshelvedet. Kan de (virksomheder og offentlige institutioner) ikke ansætte de personer, der er brug for? Når alle stillinger er besat SÅ kan vi tale om at hjælpe resten ind på arbejdsmarkedet via forskellige ordninger. Det skal være undtagelsen i stedet for reglen.

Jeg ønsker dig (og alle landets øvrige ledige) held og lykke med jobsøgningen, og en rigtig god jul.
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schioldann von Eyben
22.12.15 14:29
Kære Betina Nielsen,

Kære Betina Nielsen,
Om et par måneder står jeg i samme situation som Kim. Jeg er dog ikke på papiret uddannet journalist. Jeg er uddannet som grafisk designer, og har taget diverse efteruddannelser blandt andet på DMJX. I det sidste halve år har jeg kigget jobannoncer inden for mit fag, som der - med den efteruddannelse og erhvervserfaring jeg har til trods - ikke er mange af. I gennemsnit har der vel været én stilling hver 3.- 4. uge. Er det så meningen, at jeg skal søge alt muligt andet også? I givet fald hvilke stillinger er det så, at man fra jeres side forventer, at jeg søger på? Jeg tænker, at jeg lige så godt nu, som om to måneder, kan begynde at øve mig i at skrive til stillinger, som ingen gider se mig i, og som jeg heller ikke selv kan se mig i. Bliver jeg så også undervist i hvordan mit cv skal udformes og min ansøgning skal skrives? For jeg skal vel ikke slå på min fine uddannelse, min ledelseserfaring eller mine evner til at efteruddanne mig, hvis jobbet ligger under - eller for den sags skyld over - mine kvalifikationer?
På LinkedIn og andre steder, hvor man kan dyrke sit netværk og lægge ansøgninger ud, er beskeden jo klar: Lad være med at tig om et arbejde. Lad være med at irriter os med irrelevante ansøgninger. Skriv til os, hvorfor du vil arbejde for os, og fortæl hvad du kan tilbyde vores virksomhed.
Jeg ved godt, at det ikke er dig, som har lavet de regler. Men som administrator af reglerne, råber du så højt om disse mærkværdigheder, som "systemet" byder os, der ganske ufrivilligt er tvunget til at bruge det? For det er sjældent - som i nær ved aldrig - at jeg støder på chefer i disse systemer, som siger fra. De politiske valgte fagforeningsfolk gør en gang i mellem (tak for det), men det er da helt vanvittigt, at helt almindelige veluddannede mennesker, skal bruge virksomheders og egen tid på noget som er så nyttesløs som jobsøgning til jobs, de aldrig vil få.
Når jeg hører disse historier fra "livet som arbejdsledig", så bliver jeg - som mange andre - rystet over, at ingen siger fra, at ingen bliver hørt og at ingen gør noget ved det. Dem der - trods alt - siger mest fra, er dem, som allerede ligger nederst i denne fødekæde af grotesk arbejds"formidling"; nemlig den arbejdsløse.
Samtidig med at man fra A-kassens side forklarer den arbejdsløse om de mere eller mindre mærkelige regler, der findes i dette system, så kunne man godt ønske sig, at eksperterne i A-kassen også brugte deres evner til at forklare relevante ministerier og styrelser om det indiskutable spild at god energi, evner, kvalifikationer og penge dette system giver.
Det kan være, at jeg - som har været medlem af denne A-kasse i en menneskealder - tilfældigvis ikke er støt på et "Opråb" fra jer til dem over jer. Jeg beklager på forhånd, hvis det er tilfældet. Men jeg savner en åben og vedvarende debat om dette system, hvor også rigtig mange freelancere kommer i klemme, som kunne fylder mere i den A-kasse, den fagforening og det fagblad, som har lutter mediefolk i og omkring sig.
Med venlig hilsen
Elisabeth, arbejdsklar
Fremhævet af Journalisten
Anne Moritz
22.12.15 15:42
Kære Kim

Kære Kim

Tak for et godt indlæg.

Jeg vil blot sige, at vi kan prise os lykkelige for at stå i AJKS.
Jeg har tidligere i mit arbejdsliv tilhørt andre A-kasser, hvor tonen ikke var nær så pæn og med samme respekt, som jeg oplever i AJKS.
I en anden A-kasse var tonen direkte nedladende og kommanderende.

Jeg oplever at AJKS gør alt, hvad der står i deres magt for at behandle ledige ordentlig indenfor de lovgivne rammer, som AJKS skal opfylde.
Jeg oplever at AJSK gør alt for at give noget af det meningsløse mening.
Her tænker jeg bland andet på det tjekmøde, man skal til hver 3. måned.

Det er mit indtryk at AJKS også på medlemmernes vegne fortæller beslutningstagerne på alle niveauer, heriblandt embedsmænd i Arbejdsmarkedstyrelsen, om problemerne med at forvalte det de nu sidder og finder på i Folketinget.
Det er embedmænd i styrelsen, som konkret kommer med forslag til, hvordan lovgivningen skal forvaltes.

Derimod mener jeg at det også er et fagforbunds opgave at være forkæmper for ledige. Og her kan DJ godt komme lidt mere på banen.
I forbindelse med det nye dagpengeforlig som træder i kraft 1. januar 2017 har formanden været på banen og påpeget problemer i forhold til supplerende dagpenge og freelance virksomhed.

Vores DJ formand bør efter min mening også markerer sig i forhold til at den faglighed vi har ikke forberedes at snitte frugt i aktivering.
Aktivering bør stå mål med den lediges kvalifikationer.

Jeg savner også at DJ kommer på banen i forhold til løntilskud og hvordan det evt. kan bruges i vores til tider trængte branche som løntrykkeri.
Jeg er ikke klar over, hvor meget løntilskud og virksomhedspraktik bruges i branchen.

Endelig efterlyser jeg at kollegaer i job, som beskræftiger sig med dagpengeproblematikken er noget bedre klædt på fagligt og har en større viden og indsigt i regler mm.
Jeg har ikke været spor imponeret af dækningen af dette stof på de store dagblade og hos DR og TV2.
DRs programserie i 2 afsnit om at danskere ikke gad arbejde til lav løn, var i særklasse vildledende. DR udstillede en kvinde som doven, fordi hun sagde nej til et 20 timers job og antydede at dagpengene skulle tages fra hende, fordi hun sagde nej til job. Uagtet at kvinden var i sin gode ret jvf. reglerne. Man er ikke tvunget til at tage et deltidsjob, som man ikke kan leve af og som giver mindre udbetalt end dagpengene. Konsekvenserne af dette ville også være at hun ved ny ledighed efter 20 timers job ville få meget lidt i dagpenge.
DRs udlægning var direkte årsag til at Morten Østergård krævede stramninger, som egentlig allerede var i systemet.
Nå, nu fortaber jeg mig.

Med venlig hilsen,
Anne Moritz

P.S. Jeg søger gerne jobbet, som konsulent for formanden på dagpengeproblematikken, så han kan højne DJs stemme på den front ;-)

Iøvrigt har jeg ideer til, hvordan vi i DJ i fællesskab og solidaritet kan sikre at ingen ryger ud af dagpengesystemet efter to år.
Men jeg ved ikke lige, hvor moderne fællesskab og solidaritet er?
Fremhævet af Journalisten
Niels-Erik Sørensen
22.12.15 19:40
Tak for et godt indlæg.

Tak for et godt indlæg.

Et stort flertal af folketingspolitikerne ved godt, hvordan det er,
For år tilbage var jeg til møde på Christiansborg med medlemmer af Folketingets beskæftigelsesudvalg, og de virkede ikke uvidende.

Den forrige regering gav igen ledige på kontanthjælp mulighed for at holde ferie.
Den rettighed der vistnok blevet indskrænket lidt, men dog ikke afskaffet.
Ellers er der vel ikke sket fremskridt, der er til at få øje på.

Det er vist velkendt, at de milliarder, der bruges på "ledighedssystemet" ikke er givet godt ud, hvis det drejer sig om at skaffe folk et arbejde.

Til gengæld er systemet (lovgivningen) mere effektivt, når det drejer sig om at udnytte ledige som gratis eller billig arbejdskraft.

Dette skal vore fagforeninger i højere grad gøre oprør imod.
Også Dansk Journalistforbund.
Det, der er gjort indtil nu, har åbenbart ikke været nok.

Måske var det en ide med en kampagne, der kan flytte noget.

Det må kunne lade sig gøre at få gjort lovgivningen formålstjenlig og dermed også mere borgervenlig,

Og der er milliarder at spare. Måske det kan få øjnene op hos politikerne.

Fremhævet af Journalisten
Line Frederiksen
22.12.15 22:09
Ja, hvorfor er det lige, vi
Ja, hvorfor er det lige, vi skal have et arbejdsmarked, hvor alle ledige går rundt og afløser hinanden i løntilskudsjob - som skruen uden ende??? Politikerne SKAL se at få ryddet op i det, og hvis ikke de vil høre, håber jeg AJKS kan hjælpe med at presse på. Som ledig nægtede jeg konsekvent at gå i løntilskud, da det underminerer jobmarkedet ... og efter halvandet år i job, som jeg selv har søgt, været til samtale på og fået på helt normale ansættelsesvilkår, får jeg stadig (velmenende) spørgsmål om, hvordan jeg mon kom i løntilskud(!) Ingen tror åbenbart længere på, at ledige kan eller vil skaffe dem selv et arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
23.12.15 10:37
Jeg har været igennem
Jeg har været igennem systemet med ”jobskabelse”, fordi jeg ønskede at bruge mit liv på andre felter. Planerne om at fortælle om oplevelserne er aldrig rigtigt blevet til noget, men her er et pluk.

For ca. fire år siden blev jeg aktiveret som gartner. I januar, da temperaturen nåede langt under minus 10 grader, stod jeg inde i et drivhus sammen med ”et beskidt dusin” på betongulv og arbejdede i frost, og et par fyre talte faktisk om, hvorvidt sådan noget er lovligt, men det blev ved snakken. En dag blev nogle udvalgte bedt om at fjerne tusindvis af små potteplanter, der var frosset fast i jorden på lageret ude i det fri, idet planterne efter det oplyste skulle sælges. Uden at kny gik otte mand i alderen 58-64 år i arbejde, hvoraf den ældste var fyret efter at have arbejdet siden, han var 16 år, og han havde meget vanskeligt ved at sætte arbejdstempoet ned. De fleste andre i aktiveringsjobbet havde fundet ud af at tage den med ro, men her var det så koldt, at alle arbejdede, så de i alt fald kunne holde varmen, men rart er det jo ikke at mærke sveden drive ned ad nakken i frostvejr. Jeg havde aldrig arbejdet i en time med hænderne i jordhøjde, og da slet ikke i januar-frost og bedømmer arbejdet som så hårdt, at det var helt til grin. Jeg noterede, at ikke en eneste af mændene brokkede sig, og at en iraner kastede den sidste plastpotte meget langt ind mellem nogle træer, hvorefter en anden aktiveret stille og roligt hentede den nærmest værdiløse plante og bragte den tilbage på rette plads.

På et andet tidspunkt kørte jeg – meget langsomt - hver tirsdag i Arbejdscentrets bil til byens centrum for at hente en stak ugeaviser. Det var en bil i en alder og stand, så skatteydere ikke så let blev forargede over frådseri i det offentlige. Olielampen lyste hyppigt rødt, for motoren var tørstig, og en dag ved middagstid op ad Langelandsgade speedede jeg op for at få lampen til at slukkes, og lige præcis dét sted holdt politiets fartkontrol og blitzede mig, så jeg fik en fartbøde på over tusinde kroner. Ærgerligt nok, og så viste det sig, at den lysende røde lampe blot ville fortælle, at jeg havde glemt at løsne håndbremsen.

En journalistuddannelse kan føre til meget og uventet, som egentlig er nogle linjer værd.
Fremhævet af Journalisten
Lasse O Olsen
29.12.15 15:56
Uha... Nu er du i det mindste
Uha... Nu er du i det mindste rask og kan søge arbejde.... Så skulle du prøve systemet som syg.... Det er endnu værre...
Jeg er inde i systemet på 6 år.... og har ingen tidsramme for afklaring, for koster ikke kommunen nogen penge, da min pension fra politiet modregnes krone for krone....
Så jeg afventer bare en arbejdsskadeestatning så længe kommunen ikke kommer videre....
Fremhævet af Journalisten
Lars christensen
29.12.15 18:50
Ledige er uinteressante.
Ledige er uinteressante. Fagforeninger er for dem er er i arbejde. Arbejdsløse er en paria der skal jagtes indtil de opgiver den lukrative forretning det er at nasse på de andres penge. Rettigheder er begravet under tonstunge virkelighedsfjerne regler. Arbejdsmarkedets mekanismer er spoleret til ukendelighed, ansøgninger er fortid. Netværk er det eneste der tæller. Og så tilskuddene. Afskaf alle de støtteordninger og samtlige offentlige og en del private virksomheder vil falde som korthuse!
Fremhævet af Journalisten
Peter Hansen
29.12.15 19:15
Kære Kim og alle Jer andre.

Kære Kim og alle Jer andre.

Tak, fordi du Kim delte lidt af din verden, som arbejdsløs. Jeg har aldrig selv prøvet at være arbejdsløs men har dog frygtet det. Ubehageligt.

Men journalistisk er der ingen nyhed i beskrivelsen af et årelangt sygt system.

Misforstå mig ikke men vær Jer bevidst og glad for, at I ikke også er syge eller har en diagnose, som sagsformidlere, sagsbehandlere eller i bedste fald socialrådgiver kan helbrede Jer for, med en lille rask arbejdsprøvning.

Om det er infantil autisme eller en lumbal lille diskusprolaps i S1 - L5 med rodtryk, hvor nerverne til blære eller anus ødelægges, klares gerne fra en hospitalsseng, som kommunerne har på lager, til disse lovkrævede arbejdsprøvninger.

Men, som syg eller handicappet skal man aldrig være bange for at miste forbindelsen til det gode samvær på en arbejdsplads da alvorligt syge mennesker bevilges fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.

Helt i strid med hvad Folketingets politikere har aftalt og vedtaget ved lov.

Man overlader bare fortolkningen af loven til den øverste myndighed Ankestyrelsens embedsmænd, så er den ged barberet, da politikerne ikke har ....... nok til selv at skrive lovteksten. Men tier i tavshed.

Påstanden kan naturligvis dokumenteres.

Fra den 1.juli 2016 kan vi måske igen få tvang i behandlingen, således at hvis ikke borgerne vil underlægge sig lumbale operationer, som embedsmænd i Ankestyrelsen med et pennestrøg har gjort risikofrie, så fjerner man bare ens forsørgelsesgrundlag. Ja, selv elektrochok kan man tvinges til, imod sin vilje.

Læs selv Principafgørelse 108-13 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160588 som stadig er "Gældende"

Men tilbage til din situation Kim.

Jeg er af den mening, at vi alle har et medansvar for disse tiders stupide opdeling og hetz imod arbejdsløse, syge, handicappede, kontanthjælpsmodtagere.

Det ansvar kan let defineres ved at spørge een selv.

Hvad stemte jeg på, ved sidste valg?

Når du har det svar og sammenligner tiden lige her i skrivende stund med hvem af partierne, som har stemt på dette stupide vanvid der foregår lige nu, så ser du hvem der har ansvaret.

Skulle der være journalister, som er blevet nysgerrige, så meld Jer ind på http://www.k10.dk/ og mærk lidt af virkeligheden for syge og handicappede og naturligvis for arbejdsløse.

Der er flere journalister og folketingspolitikere der følger med og får inspiration bla. til § 20 spørgsmål og Beslutningsforslag.

Nu vil jeg ønske Kim og alle Jer andre et Godt Nytår.

Med venlig hilsen

Peter Hansen §4 patient

Bilag

Tvang i behandlingen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Fleksjob 900 sekunder om ugen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30224&highlight=minutter

Angiv din nabo
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25393

Fremhævet af Journalisten
Lone Bording
29.12.15 19:18
Ja - alt for mange malker
Ja - alt for mange malker systemet - ikke de arbejdsløse men de private aktører der tvangsaktiverer og de private og offentlige virksomheder der udnytter tilskudsordninger og gratis praktikker- sidder muge og ser på de flinke gartnere fra Slots og Kulturstyrelsen der dyrker prinsens pralbønner - de ser ud til at hygge sig både prins og gartner - lad os bruge vores skattemidler på at hygge os - vi har åbenbart råd til det - frihed lighed og broderskab - frem for tvang kontrol og systematisk svigt
Fremhævet af Journalisten
Kasper Denager
30.12.15 01:01
Kære Kim.

Kære Kim.

Vi er jo desværre lidt i samme situation, og jeg genkender en del af de ting, du skriver. Omvendt vil jeg dog sige, at mange af de fordomme, jeg havde om dagpenge-systemet/A-kassen/Jobcenter, er blevet gjort lidt til skamme.

Jeg havde den der "åh nej - nu skal jeg ned og stå foran Jobcentret hver morgen kl. 9 sammen med alskens obskure eksistenser"-fordom fra start, hvor jeg frygtede allernådigst at havne som brolægger eller pladesmed med løntilskud (no hate - bare et eksempel, der ligger meget langt fra mine kvalifikationer), men med en mellemlang videregående uddannelse og et fag, man kan kalde "sit", synes man forskånet for dette.

Jeg oplever tværtimod en stor professionalisme hos AS3, som mit Jobcenter - Karriereværkstedet i Indre By - har udliciteret deres tjans til, og der er fuld fokus på at få en i arbejde igen primært inden for ens normale fagområde. Gode rådgivere, gode kurser, målrettet indsats med henblik på at få klie.... øh, undskyld "kandidaten", som de kalder det, ud i job igen, Den ros til AS3 er hermed givet videre.

Til gengæld fatter jeg ikke en meter af de meget strikse regler for kontrol og den manglende mulighed for ekstra mønt tjent på skæve tider af døgnet, du ganske korrekt omtaler. Guderne skal vide, at jeg med en tidligere god indtægt og tilsvarende høje faste udgifter ikke kan klare mig på dagpenge, men der er stort set ingen mulighed for at "forsøde sin tilværelse" ved at tage et "fritidsjob" uden for normal arbejdstid, der kunne hjælpe lidt på kontoen.

I A-kassens øjne er det arbejdstid 24 timer i døgnet, så selv om jeg i min nuværende situation ville være villig til at gå med aviser fra den årle morgen eller stå på en tankstation et par nætter om ugen, så SKAL det modregnes dagpengene. Ergo kan det ikke betale sig at skaffe sig selv arbejde et sted, der ikke er fremtidsperspektiv i (hvis der VAR fremtidsperspektiv med mulighed for at stige i graderne, kunne det trods alt tjene som kompensation for manglende ekstra indtægt), fordi det modregnes pengene fra den instans, man har betalt velvilligt til gennem årene for at have bare lidt at leve for i kristider.

Ej heller i forbindelse med ubetalt arbejde er der nogen nåde. I forbindelse med udgivelsen af min bog, har jeg per "tvang" fået godkendt bibeskæftigelse, fordi jeg skulle lave noget pressearbejde i den forbindelse. Ulønnet, vel at mærke. Men fordi pressearbejdet i A-kassens øjne ville kunne bevirke, at der kom et mersalg af bogen, så er det at regne for "tjente penge", selv om det på ingen måde er målbart i kroner og øre. Indberet, indberet, indberet Hele tiden. Afregning ved kasse 1.

Summa summarum er, at jeg faktisk ikke synes, A-kassen eller Jobcentret forlanger for meget. To ansøgninger om ugen skal man sgu kunne klare at sende, når man ellers går hjemme 24syv. Men du har ret i, at det hele virker meget kontrollerende, og man føler allerede fra start, man per automatik er mistænkt for at være en snyder, der i enhver henseende vil forsøge at springe over, hvor gærdet er lavest. Og regler omkring arbejde "uden for arbejdstid"? Helt til hest. Man bør i mine øjne stå til rådighedhed for Jobcentret i et antal timer om dagen, der svarer til en normal arbejdstid i et normalt job. Hvad man derudover sysler med i "i sin fritid", så længe det indberettes til SKAT, synes jeg ikke, de overhovedet bør blande sig i - også selv om det giver til en culotte på bordet i ny og næ frem for den normale pasta med ketchup.
Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
30.12.15 06:56
For mere end 20 år siden var
For mere end 20 år siden var jeg indkvarteret på hotel i København som deltager i et kort kursus for journalister med instruktion i, hvordan man skriver en god jobansøgning.

Jeg kunne dengang ikke rigtigt blive enig med mig selv om, hvorvidt det var højden af komik eller tragik.

Sådan har jeg det stadig, efter at have været på kurser i jobsøgning i nu sammenlagt fem måneder.
Fremhævet af Journalisten
Jane Jensen
30.12.15 22:25
Ja, sådan har reglerne været
Ja, sådan har reglerne været i mange år, med firmaer får løn tilskud.
Men det hed sig for ca 20 år siden at et firma kunne kun få løn tilskud til en ansat i ca 9 mdr (så vidt jeg husker , vil ikke hænges op på det)
Men der efter skulle personen ansættes og firmaet kunne ikke modtage andre med løntilskud..
Men de sagde bare efter 9 mdr at de havde ikke brug for nogle faste medarbejdere eller brugte undskyldningen at den person med løntilskudet ikke havde kvalifikationer og efter jeg mener 4 mdr kunne de få en ny med løntilskud...
Firmaer brugte også en enden fidus.Man skal være i praktik 3-6 mdr med henblik på fast arbejde..( Her var det sin fagforenings understøttelse eller bistandshjælp folk arbejde for )Men når praktik perioden var udløbet ,kunne de ikke bruge personen...
Så der er intet nyt under solen hvad det angår...
Fremhævet af Journalisten
Jane Jensen
30.12.15 22:38
P.S havde i mange år arbejde
P.S havde i mange år arbejde som pedago medhjælper og gartner medhjælper... Blev sendt ud og samle affald, Hundelort og male med epoxymaling uden maske eller dragt...Det sidste arbejde syntes jeg sandelig var dårlig behandling af arbejdsløse.For det satte vores helbrede på spil..Men vi turde ikke sige meget , for vi fik besked på så mistede vi retten til vores dagpenge...Så ville jeg hellere snitte frugt, tror ikke det er så giftigt...
Fremhævet af Journalisten
ann conceicao
31.12.15 09:17
Det arbejdende folk blev bedt
Det arbejdende folk blev bedt om at gå ned i løn, hvad om folketingsmedlemmerne for eks. gjorde det samme, og efter afsluttet tjeneste, fik pension, som alle os andre ( 65 - 67 år ) og i mellemtiden dykkede ned i det systemhul, som de har været med til at grave til, os dødelige ?
Hvad med de psykiske følger det har, at være arbejdsløs, og blive trukket rundt i manegen ?
Fremhævet af Journalisten
Lone Bordung
23.12.17 14:18
A-kasser bør kæmpe for at
A-kasser bør kæmpe for at Brugernes egne aktiveringsprojekter ligestilles med de private aktørers -NU
Fremhævet af Journalisten