search

De studerende peger på Lars Werge som formand

Danske Mediestuderende peger på Lars Werge som ny DJ-formand. »Vi foretrækker en formand, der går dialogens vej,« siger de studerendes formand. Uffe Gardel fastholder sin politik: »Man kan ikke snakke sig til bedre vilkår ved forhandlingsbordet«

Danske Mediestuderende har fundet den kandidat, de anbefaler som formand for DJ, når Mogens Blicher Bjerregård på delegeretmøde 28. og 29. april træder tilbage efter 16 år i spidsen for journalistforbundet.

Nuværende næstformand Lars Werge er bedste mand til posten, skriver formand Mathias Bay Lynggaard i en pressemeddelelse i dag. Han uddyber i interview med Journalisten:

»Lars har stået for en linje, vi er meget enige i. Det er en linje, hvor alle medlemmer er lige meget værd, og hvor han arbejder på at gøre DJ større og mere mangfoldigt,« siger Mathias Bay Lynggaard.

Danske Mediestuderende er en faglig samarbejdsorganisation for fem lokale studenterforeninger. Organisationen har som den største enkeltgruppe 75 delegerede, som kan stemme til kampvalget. Og de studerende har tradition for, at pladserne bliver fyldt godt ud.

Med andre ord kan anbefalingen blive en væsentlig støtte for Lars Werge til kampvalget.

DMS: Vi foretrækker dialogens vej i forhandlinger

Lars Werge adskiller sig ifølge de studerende fra sin modkandidat, Berlingskes tillidsmand Uffe Gardel, blandt andet ved at tale for en fusion med forbundet Kommunikation og Sprog:

"Han er den rette til at stå i spidsen for at udbrede kendskabet til en fusion og konsekvenserne af den,"  skriver Danske Mediestuderende i deres pressemeddelelse.

Organisationen lægger desuden vægt på, at Lars Werge vil øge opmærksomheden på ulønnet praktik, der længe har været en anstødssten for de studerende, især på kommunikationsområdet:

»Vi er også enige med Lars om, at der skal gøres noget for de mange praktikanter, som arbejder gratis, selv om vi ikke altid har været enige om tempoet,« siger Mathias Bay Lynggaard til Journalisten.

Lars Werges modkandidat, Uffe Gardel, har tidligere argumenteret for, at han som sidste udvej er parat til at tage faglige kampskridt for at skaffe mediepraktikanter løn under praktik.

Hvorfor er Uffe Gardel ikke jeres mand – han siger, at han har planer om at sætte magt bag ord?

»Vi foretrækker, at vi har en formand, der går dialogens vej, og det er uanset, om det er i overenskomstforhandlinger eller andre forhandlinger. Det handler om den politiske kultur, man gerne vil være med til at skabe. Vi vil gerne have en kultur, hvor man overbeviser hinanden med gode argumenter og ved at tale sammen, og det står Lars Werge for.«

Hvilke resultater har DJ hidtil opnået på området, som overbeviser dig?

»Jeg mener ikke, de få resultater, der er kommet, er tilfredsstillende, men det arbejde skal udbygges de næste år, og jeg er frisk på at give Lars Werge en chance.«

Uffe Gardel: Intet kommer af snak

Uffe Gardel er indstillet på, at Danske Mediestuderendes anbefaling af Lars Werge er en sten i skoen på hans eget kandidatur:

»Det er klart, at det bliver mere op ad bakke for mig at vinde, men så må jeg gå opad,« siger han.

Men de studerendes anbefaling vil hverken få indflydelse på hans kandidatur eller politik – det gælder også i forhold til at bruge de midler, som målene kræver, mener han:

»Det er grundlæggende overordentligt vigtigt, at vi gør noget for at bekæmpe ulønnet arbejde, ikke mindst praktik. Det gør vi med aftaler og overenskomster. Men der er ganske få af de goder, vi har i dag, som er kommet af god dialog. Man kan ikke snakke sig til bedre vilkår ved forhandlingsbordet. Løn til journalistpraktikanter, gode barselsregler, længere opsigelsesvarsler eller en ekstra ferieuge – alt det har vi kun, fordi DJ som faglig organisation har stillet krav og vist, at man var parat til at slås.«  

Per Roholt som næstformand

Danske Mediestuderende skriver endvidere i deres pressemeddelelse, at organisationen peger på Per Roholt som ny DJ-næstformand.

"Det er på tide, at kommunikatører bliver repræsenteret stærkere i toppen af DJ i disse år, hvor forbundets hovedudfordringer er at aftaledække kommunikationsområdet og ulønnede praktikanter," står der.

Til hovedbestyrelsen peger Danske Mediestuderende på Henrik Vilmar, Maria Becher Trier, Lene Sparsø, Mette Schmidt Rasmussen og Mathias Bay Lynggaard.

Organisationen repræsenterer mere end 2.600 medlemmer i DJ. 

Kommentarer
33
Mathias Bay Lynggaard
22.04.15 13:13
Vi anbefaler ikke kun folk at
Vi anbefaler ikke kun folk at stemme på Per, fordi han er kommunikatør, og det er der, en stor del af DJ's fokus bør lægge de næste år. For Per er ikke kun kommunikatør. Han har ikke siddet i hovedbestyrelsen for at pleje sit eget bagland i DJ Kommunikation, men fordi han har holdninger, visioner og ikke mindst skøre idéer, der ender som gode idéer, der senere bliver ført ud i livet. Per har både været fastansat journalist, freelancer og nu kommunikatør. Det kan mærkes i hans alsidige tilgang til det faglige arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
22.04.15 14:28
Det er mig komplet
Det er mig komplet uforståeligt, at de studerende vil stemme på Lars Werge og den pæne "dialog" (dialog er i anførselstegn, for ofte er der ikke engang en dialog, men bare opgivelsens tavshed). For mig at se har forbundet længe været præget af alt for lad en holdning til fagpolitik, og min stemme går til Uffe, der kalder en spade for en spade. Som klassisk skolet og meget erfaren fagforeningsmand på Berlingske vil han kæmpe for de svage medlemmer - herunder studerende. Ulønnet uddannelsespraktik har fx bredt sig meget, og det kan ende med at blive den betalte praktiks død. Der er brug for skarpe argumenter, og Uffe kan finde og formulere dem. Der er også brug for at få de individuelle uddannelsesplaner ind som et krav på praktikpladserne, så den enkelte praktikant får mere styr på indholdet i den del af uddannelsen. Uffe er mand for at kæmpe både de studerendes og freelancernes sag. Jeg har stor tillid til ham, og jeg har stor tillid til, at Uffe kan sætte gang i væsentlige debatter fremfor at lade skuden sejle på autopilot. Faktisk kan jeg ikke pege på nogen, som jeg har mere respekt for i fagforeningsregi end Uffe. Man ved, hvor man har Uffe. Og der er brug for mere kant i DJ efter mange år uden. Vi er en fagforening, ikke en kaffeklub.
Problemet er, at de studerende kender Lars godt, fordi han har været med til deres møder, men de kender ikke Uffe for andet end hans skarpe tunge. Uffe er en dygtig forhandler, et af de klogeste mennesker, og han kan sagtens samarbejde, når det er på sin plads.
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
22.04.15 15:56
Mathias Bay - kan du ikke
Mathias Bay - kan du ikke uddybe hvilke skøre ideer, du hentyder til?
Vh
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
22.04.15 16:01
Jeg kender ikke meget til
Jeg kender ikke meget til Uffe Gardel, men omvendt så har det seneste ledelseshold ikke gjort synderligt meget væsen af sig, og i KS affæren har de mere opført sig som var forbundets medlemmer til besvær end en faggruppe, der skal repræsenteres.
Fremhævet af Journalisten
Kim Henningsen
22.04.15 16:02
Jeg tør næsten ikke skrive
Jeg tør næsten ikke skrive det, men gør det alligevel: Uden at ville blande mig i valget mellem Lars og Uffe, som jeg begge har stor respekt for, er jeg en anelse rystet over, at de studerende har SÅ mange stemmer på delegeretmødet. I et valg, der tegner til at blive meget, meget tæt, er det bekymrende, at de studerende - med al respekt - kan blive tungen på vægtskålen. Vh Kim. PS: Ja, jeg ved godt, at jeg aldersmæssigt er ved at nå sidste holdbarhedsdato....
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
22.04.15 16:41
Kære Mathias Bay Lynggård

Kære Mathias Bay Lynggård

Det er meget interessant og underholdende at følge den valgkamp, som kandidaterne til både formands- , næsteformands- og DJs hovedbestyrelse kører i øjeblikket.

Men der er godt nok ikke meget oprør i din valgtale. Den lyder jo som fra en allerede erfaren politiker, der skal genvælges.

Det kan godt være, at du kan regne med en stor del af de studerendes stemmer. Det gav dig i 2013 157 stemmer og en plads som første suppleant.

Men forudsætningen for, at du ryger ind i HB denne gang, er selvfølgelig, at du får alle de studerendes stemmer, og at rundt regnet det samme antal andre delegerede stemmer på dig.

I mellemtiden har KS-fusionen, som du går ind for, delt vandene, og mange af de studerendes delegerede følger også fagligt med.

Men uanset, så er det fornøjelse at læse dine og andres falige synspunkter, og jeg ønsker dig god valgkamp.

Venlig hilsen
Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
22.04.15 17:56
Som fan af Per Roholt og hans
Som fan af Per Roholt og hans utvetydige holdninger til fusionen, hans stædige insisteren på sammenhold mellem alle medlemmer af DJ og hans myreflittige arbejde i DJ-K samt forbundet kan det kun glæde, at de studerende samt DJ-K med deres i alt 108 delegerede næsten med sikkerhed kan sende Per videre til runde 2 i næstformandsvalget. Der er jo seks kandidater, der skal slås om 450 delegeredes stemmer. Men Kim har da en pointe. En studerende med få måneders anciennitet i DJ har lige så stor indflydelse på formandsvalget, næstformandsvalget som HB-valget som undertegnede, der har 30 års erfaring som fagligt aktiv - det giver studenterlederne et enormt ansvar. Jeg håber da, at de delegerede i den store delegation af studerende kan stemme efter egen overbevisning. Det gælder også alle andre grupper. Vi burde se at komme væk fra bloktænkning. Flere urafstemninger kunne være vejen frem. Især fusionen bør til urafstemning.
Fremhævet af Journalisten
Lars Andersson
22.04.15 21:57
Kom tilbage til basis. Hvad
Kom tilbage til basis. Hvad står de enkelte . kandidater for. Så enkelt er det
Fremhævet af Journalisten
Peter Storgaard, tidl. næstformand i KaJ
22.04.15 22:59
Jeg har stor sympati for mine
Jeg har stor sympati for mine medstuderende og tidligere medkumpaners udmelding, for ideelt set er dialogens vej den rigtige at gå. Men en dialog kræver to parter, og hvis man vil opnå et mål med den dialog, så kræver det to parter, som har en interesse i at flytte sig. Når det kommer til ulønnet arbejdskraft i form af akademiske praktikanter og kommunikationsstuderende, så står vi med en modpart, hvis primære interesse er at fastholde status quo, og jo længere tid denne modpart formår at sylte dialogen, desto større gevinst.

Jeg vil ikke pege på hverken den ene eller den anden formandskandidat, for jeg forstår udmærket DMS' reservationer ift. Uffe Gardel med hans tidligere udtalelser i baghovedet. Men måske er tiden inde til at skrue op for retorikken og på sigt gøre brug af flere faglige virkemidler end hidtil. Det er i hvert fald en tanke værd, hvis man vil gøre snak til handling.

For lige at adressere bekymringen omkring de studerende, så håber jeg da bestemt også, at den enkelte delegerede stemmer efter egen overbevisning. Og det regner jeg da også med. Det var tilfældet ved Delegeret Møde i 2013, så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke også skulle være sådan i 2015.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
23.04.15 06:35
Jeg har da også tiltro til,
Jeg har da også tiltro til, at mange af de 75 delegerede vil stemme efter overbevisning i stedet for ,hvad et par personer med personlige fagpolitiske ambitioner mener, er det rigtige.
De tidligere indlæg i tråden har alle fat i noget vigtigt.

Det er for sent til dette delegeretmøde, men jeg håber, der til næste delegeret møde kommer et forslag om begrænsning af antal studerende med stemmeret. Jeg er enig i, at det er sundt for de unge at opleve delegeretmøder, og det er jo også en dejlig oplevelse for dem. Men kun halvdelen, 38, skal have stemmeret. Det er dybt uholdbart, at unge, der i nogle tilfælde endnu ikke er flyttet hjemmefra, har så stor indflydelse.

Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
23.04.15 07:38
Det er to meget forskellige
Det er to meget forskellige syn på fagligt arbejde, der støder sammen her, og jeg ville ønske at de studerendes var det rigtige. Min erfaring siger mig desværre noget andet.

Jeg tror simpelt hen ikke at journalistpraktikanterne i dag ville have fået løn, hvis vores forgængere i DJ havde haft samme tilgang til tingene, som den der lægges frem her.

Problemet med ulønnet universitetspraktik er ikke nyt. Jeg indgik som tillidsmand min første aftale om universitetspraktikanter på Weekendavisen i 1997; den sikrede dem samme løn som journalistpraktikanter. I 2004 indgik jeg en tilsvarende aftale på Berlingske. Alle praktikanter på arbejdspladser jeg har haft et fagligt ansvar for, får i dag løn.

Vores aftaler var de første af deres art i DJ - og de er stadig de eneste. Aftalerne er ikke fulgt op eller kopieret et eneste sted.

Forskellen mellem Lars Werge og mig på dette punkt er ikke, at den ene vil dialog, og den anden ikke. Nej, forskellen er, at jeg har leveret nogle resultater.

Men hvis Lars Werge og de studerende er oprigtigt interesserede i at tage fat på opgaven nu, så kan de læse Berlingske-aftalen her; den er et godt sted at begynde.
http://bmfnet.dk/Dine-aftaler/Volontor-aftalen/
Fremhævet af Journalisten
Peter Storgaard
23.04.15 08:25
Kære Jan Hillers og andre,

Kære Jan Hillers og andre,

Kan vi ikke godt blive enige om, at medlemmers boligsituation er komplet irrelevant? Ligesom alder, jobsituation, seksuel overbevisning, og hvad man ellers kan differentiere medlemmerne på, vil være det. Du mener fx ikke, at arbejdsløse medlemmer skal miste eller have halveret stemmeretten, vel? Eller at medlemmer med +25 års anciennitet fortjener en ekstra stemme som tak for tro tjeneste?

Du kalder den nuværende situation for "dybt uholdbar" - men hvorfor?

De nuværende studerende er givetvis nye medlemmer af forbundet, og de har givetvis også stadig meget at lære. Men lad os lige slå fast, hvilke studerende du møder på Delegeret Møde: Det er 75 af de mest engagerede medlemmer. 75 af de medlemmer, som kommer til at tegne DJ de kommende 40-50 år, hvis alt går vel. Det er deres fremtidige (og for nogle, nuværende) arbejdsmarked, som du og andre delegerede sidder og træffer beslutninger for. Skal vi ikke være glade for, at der findes så mange studerende, som brænder nok for deres fag til at tage to dage ud af kalenderen til at forsøge at give dem og deres nuværende/kommende kollegaer de bedst mulige forhold?

De engagerer sig, fordi DJ er en fagforening, hvor alle bliver hørt på lige fod. Det er DJ styrke. Og uden de studerende vil DJ dø en stille død, for det er de studerende, der skal tage over, når andre takker af.

Du skriver selv, at du har tiltro til, at de studerende kan tænke selv. Det er jeg glad for. Men hav også tiltro til, at de studerende vil det bedste for branchen og for DJ - de har ingen interesse i andet, for de er selv en del af begge i mange år fremover.
Fremhævet af Journalisten
Mathias Svane Kraft
23.04.15 10:09
Kære Jan Hillers

Kære Jan Hillers

Du skriver, at delegeretmøde er "en dejlig oplevelse" for de studerende. Det ville klæde dig ikke at omtale voksne, fagligt aktive som bumsede elever fra 7. klasse på lejrtur.

Vores medlemmer deltager ikke for at få "en dejlig oplevelse". De deltager, fordi de har forstået vigtigheden af faglig organisering, og fordi de helhjertet interesserer sig for, hvad der sker i deres forbund. Lige netop dét engagement mangler i snart sagt alle andre forbund. Hvis fagligt aktive og engagerede studerende skal sparkes ud af demokratiet, kan vi lige så godt lægge nedlægge hele forbundet. I så fald har man i hvert fald taget et betydeligt skridt for ikke at fremtidssikre DJ, hvis man siger, at 2.500 menneskers engagement ikke er velkomment i forbundet.
Fremhævet af Journalisten
jan Hillers
23.04.15 11:28
Det er betænkeligt ,at både
Det er betænkeligt ,at både Mathias og Peter tager afsæt i ting, der ikke eller kun delvist står i mit indlæg inklusiv mit forslag. Hvis man vil, kan mit forslag misforstås, men jeg mener selvfølgelig, at alle 75 stadig skal deltage, men kun 38 med stemmeret.
Desuden er "en dejlig oplevelse" ment om det sociale, maden og hotelopholdet, mens sætningen før, med brug af det sideordnende bindeord "og", henviser til det positive og gavnlige i , at 75 studerende deltager i selve delegeretmødet - jeg kaldte det "sundt" - underforstået for både den enkelte studerende som for DJs fremtid.
Fremhævet af Journalisten
Mathias Bay Lynggaard
23.04.15 11:52
Først vil jeg lige svare på
Først vil jeg lige svare på jeres kommentarer, og så vil jeg gerne komme med et konstruktivt forslag til sidst. Der er forhåbentlig noget, der kan glæde alle dem, der mener, de studerende bestemmer for meget. Og forhåbentligt også andre.

Sune, lad mig give et eksempel på en sådan idé. Per har eksempelvis talt for at opdele forbundet i søjler i højere grad end tidligere, og det er den retning, vi er ved at gå i fx ved oprettelsen af Journalisterne som specialforening (det skal dog lige vedtages på delegeretmøde, men det håber og tror jeg går igennem). Journalisterne bør have deres egen, kommunikatørerne deres, studerende deres og så fremdeles.

Kim, vi har så mange delegerede, som vores medlemstal berettiger os til. Vi har blandt de studerende møder hver måned, hvor vi taler politik og finder os til rette om de ting, vi kan stå sammen om. Det betyder, at vi gerne vil indgå i valgforbund og anbefale vores delegerede at stemme det samme. Derfor har fem lokalbestyrelser tilsammen 75 delegerede.
Til sammenligning har valgforbundet bestående af fire forskellige grupper med DJ Fotograferne, DJ Kommunikation, Freelancerne og Region Midt 142 pladser til deres delegerede. Det er der intet odiøst i for mig at se. Ethvert medlem i DJ tæller mod en plads som delegeret. Har man mange medlemmer, får man mange pladser.
Nu må vi se, hvem der bliver tungen på vægtskålen. Det er jo det samlede antal stemmer, der afgør, hvem der bliver valgt, og hvad der bliver vedtaget. Og du skal absolut ikke påpege din alder som et problem. Er du medlem af DJ, så er du velkommen.

Bodil, tak.

Finn Arne, mener du det? Altså at ens stemmer burde veje tungere, fordi man har været længere tid i DJ, på arbejdsmarkedet eller fagligt aktiv? Eller læser jeg din kommentar forkert. For jeg ville da selv være imod, at min stemme skulle veje tungere end en tillidsrepræsentant, der netop er valgt, fordi jeg har fire års erfaring mere i det faglige arbejde.
Skulle det komme an på andelen af år på arbejdsmarkedet, kunne man jo for argumentets skyld også vænne det på hovedet og sige, at de unge har langt flere år tilbage som arbejdende medlemer af DJ, og derfor burde have mere at skulle have sagt. Jeg synes, at den slags betragtninger og lignende former for vægtet stemmeret er udemokratisk.
Alle delegerede bør stemme efter egen overbevisning. Vi giver en anbefaling. Det gør man vist også i mange andre grupper. Inklusiv den, du selv sidder i.

Lars, jeg kunne ikke være mere enig.

Jan, at begrænse én gruppe i forbundet, blot fordi dens delegerede møder op og mener noget andet end dig, er vældigt udemokratisk. Peter Storgaard svarer fint, hvad jeg selv ville have svaret derudover. Man burde glæde sig over, at der er så mange fagligt engagerede studerende medlemmer frem for at fratage dem stemmeretten.

Uffe, vi har også debatteret dette på facebook, hvor jeg har understreget, at vi foretrækker dialog i første omgang. Vi er bestemt tilhængere af at bruge skrappere midler over for arbejdsgiverne i visse situationer.

Og så til et løsningsforslag:
Problemet med de studerendes store rolle på delegeretmøde er ikke, at vi møder talstærkt op og fylder vores pladser. Problemet er, at alle andre ikke gør. Derfor sker der en skævvridning af, hvem der bliver repræsenteret ved forbundets øverste forsamling. Samme skævvridning sker i forhold til mange andre grupper - nogle er underrepræsenteret, mens andre er overrepræsenteret. Derfor burde man begrænse antallet af pladser til delegerede lige for alle grupper ud fra den fordelingsnøgle, man har i dag, hvor de første 199 medlemmer giver 7 delegerede, og man derefter får én delegeret per 30 medlemmer.
Jeg har forsøgt at finde et eksempel på, hvornår DJ sidst var noget nær fuldtalligt repræsenteret ved et delegeretmøde. Det har ikke været muligt. Denne gang dukker der efter sigende næsten 450 delegerede op til at fylde 661 pladser. Og det er endda i en kampvalgstid. Derfor synes jeg, man burde sænke det maksimale antal af delegerede til 500. På den måde ville sammensætningen af delegerede på delegeretmøde i højere grad afspejle den faktiske medlemssammensætning i forbundet.
Forhåbentlig vil det også kunne bidrage til, at de studerende ikke i fremtiden bliver udpeget som skurke, blot fordi de deltager med holdninger og stemmer.
For alle medlemmer bør have stemmeret. Men ingen er interesserede i, at der er en skæv repræsentation af medlemmer på delegeretmøde.
Jeg har også peget på dette forslag tidligere (uden der dog har været tal på), og jeg nævnte det også for Sanne Maja Funch, da hun skrev denne artikel.
Fremhævet af Journalisten
Peter Storgaard
23.04.15 12:27
Jan, jeg beklager, hvis jeg i
Jan, jeg beklager, hvis jeg i for høj grad har tolket på dit indlæg. Jeg forstår udmærket dit forslag, jeg forstår bare ikke dit argument for at stille det.
Jeg stillede dig også et par andre opklarende spørgsmål, men det her er nu engang det vigtigste:
Hvorfor mener du, at det er "dybt uholdbart", at "unge har så stor indflydelse"?

Vi er jo enige om, at de studerende godt kan tænke selv. Vi er også enige om, at det er sundt og positivt, at så mange studerende deltager. Ligeledes er vi enige om, at de er DJs fremtid. Så hvori ligger det uholdbare?

Og så håber jeg da, at Delegeret Møde bliver en dejlig og lærerig oplevelse for alle de delegerede, ikke kun for de studerende. Man bliver som bekendt aldrig for gammel til at lære.
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall, HB-medlem
23.04.15 12:37
Der er kun ét at sige i denne
Der er kun ét at sige i denne debat, synes jeg:

I DJ har vi kun én slags medlemmer, og de nyder alle medlemsrettigheder.

Det er bl.a. derfor, at jeg er imod chefer i DJ og imod, at freelancere skal kunne ansætte kolleger.
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
23.04.15 14:33
Kære alle

Kære alle

Som freelancer og medlem af FreelanceGruppens bestyrelse stemmer jeg helt klart på Uffe Gardel som ny formand for DJ.

Jeg er meget enig i det, Lene Rimestad skriver, men jeg vil især fremhæve dette:

Uffe Gardel har en klar plan og vision for DJ, der er præget af handling, og han har vist, at han selv er en handlingens mand.

Som tillidsmand i Berlingske-koncernen har han i mange år kæmpet for og kæmper fortsat for ordentlige vilkår - ikke mindst for studerende/praktikanter og freelancere - og det med gode resultater til følge.

Uffe Gardel tør sætte ord på dårlige budskaber, og han kan bide fra sig og bruge kant, når der er brug for det.

Og så mestrer han altså i den grad også dialogen. Det har han allerede bevist et utal af gange som tillidsmand og bl.a. også i forbindelse med den igangværende valgkamp, der til tider har været præget af usaglige personangreb. Angreb, som Uffe Gardel har håndteret med sin vanlige saglighed og velovervejede argumentation og en venden tilbage til det, det handler om: Det politiske. Sagen. Vores forhold på arbejdsmarkedet.

Efter mere end 20 års erfaring på arbejdsmarkedet som både fastansat og freelancer og også i en periode som tillidsmand må jeg bare sige, at Uffe Gardels billede af arbejdsmarkedet svarer til det, jeg selv har oplevet og stadig oplever: Dialog rækker langtfra altid. Arbejdsgiverne er hårde, og ofte skal der sættes hårdt mod hårdt.

Jeg har stor tillid til Uffe Gardel, og jeg kan simpelthen ikke få øje på andre, der som han vil kunne give DJ det ekstra pust og løft, som forbundet trænger så hårdt til efter et alt for langt ophold i stampe.

Vi ses i Kolding lige om lidt!

Mange hilsner
Ida Sønderby Rosgaard
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
23.04.15 17:58
Mathias, vi kan godt blive
Mathias, vi kan godt blive enige om at skrue ned for størrelsen af delegeretmødets grupper for at rette op på skævvridniingen. For det er korrekt, vi andre er for dårlige til at mobilisere. Og det bliver uholdbart, hvis sammensætningen bliver for skæv. Jeg foreslog det for nogle år siden, med støtte fra forbundsformanden, sådan en reform, dog ned til godt 300 delegerede. Men den faldt, og jeg husker ingen støtte fra dine forgængere. Men godt at se, at du forstår problematikken. Og jeg tror, du roligt kan regne med 33 stemmer fra DJ-K, heriblandt fra undertegnede
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
23.04.15 20:11
Mathias. Som også Finn Arne
Mathias. Som også Finn Arne nævner er det en mulighed at begrænse antallet af delegerede, og mon ikke så 400 bør være det maksimale, når vi kun kan tælle 461 ved et formandskampvalg. Det må undersøges nærmere.
Peter. Dit første afsnit kl 1025 tillod jeg mig og tillader jeg mig at undlade at kommentere. Mathias ser ud til at forstå det "dybt uholdbare". Men jeg må altså stille et stort spørgsmålstegn ved din glorifisering af de 75 studerende delegater. Jeg har gentagne gange haft stor glæde af at pleje social omgang med nogle af dem ved flere delegeretmøder og Fagligt Forum mm, men også deltaget i gruppearbejde med repræsentanter.
Jeg hævder, at det ikke er den store fagpolitiske interesse alene, der gør, at de studerende har let ved at fylde kvoten, men bestemt også det faktum, at de ikke "ofrer" indtægt for at få "en god oplevelse" af en type som ældre medlemmer har prøvet en del gange og som for en dels vedkommende er forbundet med manglende indtægter de to dage, og derfor deltager de ikke, men derimod en del på efterløn og pension, der har samme win-win som de studerende, som vel desuden får et par undervisningsfrie dage.
Det giver en skævvridning. Men nogle studerende, selv blandt de mest engagerede og intelligente, vil på grund af manglende ballast have for let ved at kunne tage forenklede standpunkter til sig og/eller vil have - eller føle - behov for at blive vejledt under stemmeafgivning. Det gør mig utryg på forbundets vegne.
Uffe kan i høj grad svare for sig selv, men jeg tror, det er vigtigt at forstå, at en så engageret og erfaren tillidsmand kan gribes af frustration, når han oplever at forslag nedstemmes eller vedtages af flertal uden nok kendskab til det aktive liv som praktiserende DJ-medlem.
PS: forbundet er heldige at have to kvalificerede formandskandidater. Begge vil dialog med modparterne - for det er det, de er, glem ikke det. Og når vi ikke kommer langt nok med det, skal der snuhed og muskler til, hvis det skal batte noget. Det er jo hele den formelle begrundelse for forbundets vokseværk, at ved at organisere alle, kan vi konflikte med vægt. Glem heller ikke det.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
23.04.15 20:14
Hvornår giver Journalisten
Hvornår giver Journalisten igen muligheden for at rette i sit indlæg. Det er altså skidt.
Der skulle stå 450 delegerede i år - iflg Mathias.
Fremhævet af Journalisten
Peter Storgaard
23.04.15 23:25
Mathias kan se det
Mathias kan se det problematiske i, at andre grupper er mindre gode til at mobilisere tropperne, fordi det giver en skævvridning. Det er jeg enig i, men jeg er ikke enig i, at de studerende skal straffes for det.

Du får det til at lyde som om, at de studerende er nemme at manipulere. Det tror jeg ikke på. Jeg tror på, at de studerende er villige til at ændre holdning, hvis de bliver mødt med gode argumenter. Det er en sund ting. Men hvis de kun bliver præsenteret for den ene parts argumenter, så er det jo klart, at det er dem, der bliver lyttet til. Selvfølgelig vil der altid være nogle, som stemmer med flokken, men det er ikke noget unikt for de studerende.

Og skal vi så ikke lige droppe den nedvurderende retorik? En stor del af de delegerede studerende er i praktik, altså en del af arbejdsmarkedet, og skal bruge feriedage på at deltage. Og blandt de, der ikke er, har jeg aldrig mødt en eneste, som er taget på Delegeret Møde for at pjække fra skole - tanken er fuldkommen absurd.
Mht. gruppearbejde og deslige skal man huske på, at den, der råber højst, ikke nødvendigvis har ret.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
24.04.15 08:43
Kære Peter. Jeg kender kun
Kære Peter. Jeg kender kun til uddannelserne i Århus, Odense og Roskilde/Trekroner og har altså huller, men jeg går da ud fra, at DJ har sørget for, at alle delegerede uden problemer må deltage og altså ikke pjækker. Til gengæld er der ikke styr på det, hvis delegerede i praktik skal bruge feriedage for at deltage. Det er vist enten nyt eller gælder ikke alle praktiksteder.
Dit sidste afsnit kan jeg ikke få til at relatere til mit indlæg, beklager. Men du har naturligvis ret.
Fremhævet af Journalisten
Peter Storgaard
24.04.15 08:58
Det gælder bestemt ikke alle
Det gælder bestemt ikke alle praktiksteder - jeg har personligt aldrig haft nogen problemer med det, men jeg kender til en del andre, og det bør der selvfølgelig blive gjort noget ved. Og lad os lande diskussionen på det.
Tak for snakken og god fredag.
Fremhævet af Journalisten
Esben Christensen
24.04.15 11:12
Jeg undrer mig over noget.
Jeg undrer mig over noget. Det har jeg gjort i de sidste par år som praktikantvejleder. Og det gør jeg nu, når jeg nu læser, at 'danske mediestuderende' vil gøre Dansk Journalistforbund "større og mere mangfoldigt".
Hvorfor er der så få hos den næste generation af journalister, der lægger en ære i at være vagthund for magthaverne? Hvorfor er det så vigtigt for dem at ændre vores professionen fra journalistik til medier mm.? Hvorfor tror de, at mere information og kommunikation om en fusion vil gøre en uspiselig fusion spiselig?
Jeg har endnu til gode at høre en kommende praktikant formulere, at han eller hun vil være journalist, fordi vi journalister har en væsentlig samfundsmæssig funktion.
Er der virkelig ikke nogen idealistisk stemme blandt de journaliststuderende, der rækker udover: "De fleste af os får nok job i kommunikation, så vi må hellere tale og tænke som kommunikatører?"
Hvad vil I med journalistikken?
Når journalistuddannelserne fravælger at støtte initiativer som Åbenhedstinget på bekostning af et center for konstruktive nyheder, og når de journaliststuderende lægger en ære i ikke at lyde som journalister, hvilken journaliststand har vi så om 10-20-30 år?
Er det hele blevet en suppe af kommunikation?

Vh,
Esben Christensen - journalist ved fagbladet Folkeskolen
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
24.04.15 11:39
Hej Esben

Hej Esben

Nu skal jeg ikke tale på vegne af de studerende - og jeg ved selvfølgelig heller ikke, hvad du opfanger fra dine praktikanter :)

Men jeg synes ikke, at jeg har oplevet, at den klassiske, journalistiske ambition om at være modvægt til magten er ved at uddø. Og jeg har også svært ved at købe præmissen om, at man ikke kan have en ambition om at være journalistisk vagthund og være tilhænger af et bredt forbund på samme tid. De to ting har for mig ikke særlig meget med hinanden at gøre.

Faktisk vil jeg da mene, at det er ret problematisk, hvis man mener det. Forhåbentlig er landets journalister gode og professionelle nok til at kunne gå på arbejde og udføre deres arbejde (også som vagthund), uanset faktorer, som hvor de satte deres kryds ved sidste valg, og om der er medlemmer med andre jobtitler i det samme forbund eller ej.

Kh Troels
Fremhævet af Journalisten
Mathias Svane Kraft, næstformand i Danske Mediestuderende
24.04.15 13:54
Hej Esben

Hej Esben

Jeg mener ikke, at der er noget modsætningsforhold mellem at være mangfoldige og samtidig stolte af sit eget fag. I efteråret 2014 skiftede vi navn fra ”Danske Journaliststuderende” til ”Danske Mediestuderende” og udvidede samarbejdet til også at inkludere de studerende på DMJX i Emdrup samt de kommunikationsstuderende på RUC i samarbejdet. At vi har skiftet navn handler således ikke om, at vores fagligheder skal smelte sammen, eller at vi skal ”ændre vores profession fra journalistik til medier”, som du skriver. Det handler simpelthen om, at vores samarbejde nu indbefatter flere fagligheder blandt studerende – akkurat som DJ også repræsenterer mange forskellige fagligheder. Det skal navnet på vores organisation selvfølgelig også afspejle. Men en klar målsætning i etableringen af det samarbejde var netop, at fagene ikke skulle smelte sammen.

Jeg kan samtidig forsikre om, at vi går pokkers meget op i at passe den klassiske, journalistiske vagthund. Det er blandt andet derfor, vi om en måneds tid uddeler Kravling-prisen til et godt og solidt stykke journalistik, som har sat dagsorden, ligesom vi på vores årlige Medielejr har haft besøg af både krigsfotografer og skarpe graverjournalister.

Det er også en klar ambition at fremtidssikre det journalistiske arbejdsrum. Derfor deltog vi blandt andet i demonstrationer mod offentlighedsloven, og lige nu drager vores ”whistleblowerkursus” landet rundt. På kurset lærer de studerende om whistleblowere, om at beskytte sig selv på nettet og om, hvordan man beskytter fortroligt materiale. Kurset har været en stor succes på DMJX i Aarhus og på SDU. Snart kommer det til RUC, og d. 26. maj kommer det til København. Du skal være hjertelig velkommen til at deltage.
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
24.04.15 13:56
Der har været en stribe sager
Der har været en stribe sager, som DJ ikke har tacklet godt nok.
Offentlighedsloven, hvor nogle menige medlemmer måtte råbe heftigt op om alvoren i lovens indhold; sagen om fusionen, hvor meget blev fortiet; forbundets udvikling, hvor nogle medlemmer selv har valgt at oprette en ny faggruppe for journalister, selv om det var oplagt, at der var behov for en ny struktur i forbundet; mangel på reel håndtering af medlemmer, der havde sager kørende mod hinanden inden for samme forbund etc. Forbundet kan sagtens sameksistere med forskellige typer medlemmer, men det kræver en håndtering af konsekvenserne, og det er ikke sket fra forbundsledelsens side. Det kunne være dejligt med et menneske, der kan identificere potentielle problemer, inden det går galt. Det kan Uffe.
Hvis ikke der kommer nyt blod, så frygter jeg, at den lidt slappe linje bare fortsættes.
De studerende er til dels farvede af, at Uffe på et tidspunkt luftede, at han ville stække deres magtposition. Den ide er lagt ned. Jeg håber, at de studerende tænker over resultater og lytter til argumenter fra de to kandidater. Og når man lytter til argumenter, så står Uffes tit skarpt, fordi han er skarp.
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
24.04.15 19:25
Mathias - Det, du nævner der
Mathias - Det, du nævner der med søjler, det lyder i mine ører snarere som bullshitbingo for de særligt indbudte i en snæver kreds (læs Gammel Strand).
Fremhævet af Journalisten
Asbjørn Andersen
25.04.15 05:23
Kære Alle

Kære Alle

Jeg synes, at det er synd, at den faktisk store politiske udmelding bliver fuldstændig overskygget af gamle medlemmer, som er sure på de studerende og studerende, der kæmper for ikke at komme med de samme argumenter. Jeg er træt af, at vi hver gang der skal være delegeret møde diskutere om de studerende har fortjent deres stemmeret, som de "gamle" jo engang selv har givet dem.

Finn Arne: jeg kan huske dit forslag - jeg tror jeg lige var blevet formand for KaJ-dengang. Jeg gik på talerstolen og sagde: jeg har stolt af at være medlem af det måske allermest demokratiske fagforbund i DK. Hvis du tager FOA, 3F eller DJØF så er der meget længere fra det menige medlem og så til toppen af forbundet, hvor magten og pengene er. Derfor vil jeg være ked af det, hvis den vej bliver længere og DJ efter min oplevelse derfor vil være mindre demokratisk. Jeg er ikke imod at man begrænser antallet af delegerede, men jeg vil være 100 % sikker på, at det ikke går ud over demokratiet i forbundet.

Jeg vil gerne også sige én ting til Hr. Hillers: Hvordan i alverden kan du bruge pjækkeargumentet for at de studerende ikke bør møde op til noget, som de betaler til, som de er en del af og som de har ret til at deltage i??? Det voksne mennesker vi taler om....

I min tid som studerende og som formand for Kredsen af Journaliststuderende har jeg tit oplevet, at praktikanter har brugt en feriedag på Delegeret Møde eller fagligt forum - faktisk vil jeg skyde på, at det var de fleste - inklusiv mig selv.

Jeg tror mange studerende tager til fagligt forum og delegeret møde for at få en oplevelse, for at møde en masse andre studerende og journalister. Men hvor mange uddannede journalister gør ikke det?

Efter nu selv at have kastet mig ind i debatten om for og imod studerende, så vil jeg nu også vende mig mod den politiske melding. Helt generelt, så synes jeg, at det er underligt, at så mange melder ud, hvem de støtter inden DM. Jeg havde nok ventet til selve mødet for maksimere min indflydelse.

Mvh
Asbjørn Andersen - menigt medlem af DJ.
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
25.04.15 08:22
Asbjørn, forslaget var nøje
Asbjørn, forslaget var nøje gennemregnet, og som vor forbundsformand sagde fra talerstolen, så ville der fortsat være balance mellem grupperne. Jeg vil kraftigt opfordre den ny hovedbestyrelse til at genoprette organisationsudvalget, gerne med et bedre navn. Her havde de forskellige gruppers repræsentanter mulighed for grundigt at diskutere og blive enige om lovændringer. Det var guld værd. Sådan gjorde vi med det differentierede kontingent, der fik flertal, men ikke 2/3s flertal.
Det bringer mig til dit udsagn om, at DJ er superdemokratisk. Det synes jeg faktisk ikke. Et ret lille mindretal på 1/3 plus én kan stoppe ethvert forslag til lovændring. Det bremser den meget påkrævede fornyelse, DJ har brug for. Man burde kunne sende forslag, der får almindeligt flertal til elektronisk urafstemning (og papir til dem, der kræver det). Det har jeg også foreslået, men her husker jeg heller ikke de studerendes opbakning. Hvor bliver ungdomsoprøret og de friske ideer af? Mogens Blicher Bjerregaard har i de seneste år været en af de eneste, der har turdet tænke fornyelse med fusion, enhedskontingent, lavere kontingent og frivillig tilslutning til grupperne som overskrifter. Det har jeg støttet. Men det er lidt mærkværdigt, at det skal komme fra dinosaurerne.
Lad os få et godt delegeretmøde, hvor vi diskuterer fremtid og fornyelse. Ikke bare tryghed (undskyld Mathias BL, men det var for fristende efter at have set din valgvideo ;-) ).
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
25.04.15 08:39
Hr Andersen. Hvordan i
Hr Andersen. Hvordan i alverden er du i stand til at finde belæg for at skrive noget sådant på baggrund af mit indlæg. Nu var dialogen ellers lige blevet god.
Tak for informationen om hvort stort problemet er med praktikanter, der må bruge feriedage for at deltage. Det var vel noget I tog op, mens du var formand. Hvorfor blev I ikke sikret ret til at deltage uden brug af feriedage.
Meget enig i dine to sidste afsnit, men ville have foretrukket du skrev "for at have hørt alle argumenter først" fremfor "for ar maksimere min indflydelse".
PS. Jeg glæder mig bestemt også til at møde kendte og nye der og til de gode oplevelser efter sessionerne - der kan være ret så udmattende.
Fremhævet af Journalisten
Torben Kragh
25.04.15 19:22
Som Villy Dall siger: Vi har
Som Villy Dall siger: Vi har kun en slags medlemmer. Vi skal ikke have A-, B- eller C-medlemmer med hel eller delvis stemmeret. Man kunne jo overveje som visse arbejdsgiverorganisationer at stemme efter omsætning (i vores tilfælde efter indtægt), så pensionister og studerende ikke fylder så meget, så de økonomiske tunge bestemmer som det sker ude i det omgivende samfund. Lyder det som DJ-demokrati? Nej. Vi skal være glade for, at vi i det mindste ikke i vores demokratiske forsamlinger gradbøjer medlemskabet.
Fremhævet af Journalisten