search

De store sagde nej tak

  Triple A-afsløringen, der rystede TV 2, blev afvist af tre store medier, før den endte i gratisavisen Urban.

Triple A-afsløringen, der rystede TV 2, blev afvist af tre store medier, før den endte i gratisavisen Urban.

AFVIST. Det var en ung journalist med indvandrerbaggrund, der i august sendte TV 2 ud i krise ved afsløringen af NYHEDERNEs dubiøse Triple A-historie. Men før historien endte på forsiden af Urban, havde tre landsdækkende medier afvist at viderebringe 26-årige Nagieb Khajas afsløring.

Hverken Ritzaus Bureau, Berlingske Tidende eller Ekstra Bladet slog til, da manden med dansk journalistuddannelse og afghanske rødder kontaktede redaktionerne og fortalte, at TV 2s afsløring om den ekstremt voldelige og bevæbnede Triple A-bande byggede på rygter, opspind og arrangerede musikvideoer.

Nagieb Khaja havde siddet hjemme og set TV 2s opsigtsvækkende historie om indvandrerbanden i Avedøre Holme. Den undrede ham, for han kom selv fra Avedøre, kendte mange af de unge og havde aldrig hørt om den ekspanderede gangsterbande, der angiveligt ville overtage hele Danmark og sende rockerne på pension.

Tværtimod genkendte Nagieb Khaja en af drengene som en fredelig gymnasieelev.

»Allerede samme aften vidste jeg, at TV 2s historie ikke holdt vand. Og ved at lave ganske almindelig research – for eksempel at tale med det lokale politi, hvad TV 2 ikke havde gjort – kunne det også dokumenteres,« siger Nagieb Khaja til Journalisten.

Nagieb Khaja har før arbejdet sammen med Urban-journalisten Lars Wikborg. Men da denne var på ferie, kontaktede Nagieb Khaja en redaktør på Ritzau, hvis navn han ikke husker.

»Han grinede meget af mine oplysninger om, at TV 2s dokumentation i virkeligheden kom fra en musikvideo. Men Ritzau ville ikke gå ind i historien.«

Det samme gentog sig på Berlingske Tidende, før Nagieb Khaja kom i kontakt med to journalistpraktikanter på Ekstra Bladet.

»De var meget interesserede og ville straks gå ind i sagen. Men de vendte tilbage og fortalte mig, at Ekstra Bladets redaktionsledelse havde sagt nej. Avisen ville ikke gå ind i historien, for Ekstra Bladet interesser sig principielt ikke for, hvad der foregår på andre medier, lød forklaringen.«

Derfor endte Nagieb Khajas historie alligevel hos Urban, da journalist Lars Wikborg kom tilbage fra ferie. Og fra Urban eksploderede den som bekendt og spredte sig som en løbeild til den øvrige presse, indtil den midt i august kostede en redaktionschef på TV 2/NYHEDERNE jobbet.

Det lykkedes samtidig Ekstra Bladet at forholde sig tavs i en hel måned og dermed blive den landsavis, der kunne ignorere historien længst.

  • Blå bog – Nagieb Khaja
    26 år.
    Faderen emigrerede fra Afghanistan til Danmark i starten af 1970erne.
    Student fra Vester Borgerdyd Gymnasium og uddannet på Syddansk Universitet i Odense.
    Arbejder i øjeblikket for DR.
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen