search

De nye medier distribuerer de gamle

Jeg har mødt kolleger, der sørger over at de nye medier med tiden udsletter de gamle. Det er rigtigt i den forstand at mange kan undvære trykte aviser og også tv i dag.

Jeg har mødt kolleger, der sørger over at de nye medier med tiden udsletter de gamle. Det er rigtigt i den forstand at mange kan undvære trykte aviser og også tv i dag.

Men – hvad man sjældent hører – de nye medier øger samtidig udbredelsen af de gamle medier. Eller rettere – deres indhold.

Mit kendskab til hvad der sendes i tv og hvad der skrives på jp.dk, berlingske.dk, politiken.dk, information.dk og kristeligt-dagblad.dk samt i diverse magasiner er øget enormt. Jeg læser om det hele og klikker mig ind til meget af det, når det bliver anmeldt og kommenteret. Ikke af professionelle kommentatorer, men af mine venner, mine kolleger, mit netværk. Hvor? På Facebook, Twitter og LinkedIn samt på mine faglige onlinenetværk.

I stedet for at abonnere på flere netaviser eller at have politiken.dk som startside – det kunne nemt få mig til at læse nyheder den halve dag – abonnerer jeg på en liste, der automatisk udvælger de nyheder fra alle elektroniske medier, som falder inden for mine primære interesseområder. Det er der dog den ulempe ved, at jeg er i fare for at gå glip af kulturelle nyheder og alt muligt spændende, som jeg ikke vidste, jeg gad interesserere mig for. 

MEN – det råder mine venner og mit netværk altså bod på. De kommenterer, analyserer og anmelder: Se her en fantastisk sangerinde! Læs og deltag i denne spændende debat! Hør om denne storartede konference og tilmeld dig! På den måde bliver jeg direkte linket ind til specialviden, jeg ikke selv ville finde. Eller underholdning, jeg ikke vidste, jeg gad. Og jeg får oven i købet mit netværks ret kvalificerede anbefalinger, kommentarer og gode råd med på vejen. Og ikke mindst: Jeg bliver selv en aktiv del af mediet – gammelt så vel som nyt. Og bliver mobiliseret.

Jeg er altså ad denne omvej blevet storforbruger af en masse aviser – efter at jeg selv holdt op med at abonnere på dem. Problemet er derfor ikke, at de er blevet overflødige.Vi linker jo til dem – og pumper dem og deres medarbejdere for indhold.

Nej – problemet er betalingen. Når der findes masser af medier til alle formål på hele kloden som er gratis (dvs. finansieret af reklamer o. lign.), vil medier, der kræver betaling nemt blive fravalgt – med mindre de har en meget klar målgruppe, der ikke kan klare sig uden dem. Og især, hvis betalingen er besværlig.

Mikrobetaling er sandsynligvis derfor vejen frem: At jeg hver gang jeg klikker mig ind til et medie – gammelt som nyt – betaler et meget lillebitte beløb over mit almindelige abonnement. Så enkelt. Som når man klikker på en Google-reklame og annoncøren betaler pr. klik. Nemt, retfærdigt – og nødvendigt, hvis uafhængigt indhold skal overleve. MEN – skal klikkokratiet indføres, skal det gøres overalt på én gang – og det har nok lange udsigter.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen