search

De lokale rotter sig sammen

 

 

Lokalradioerne er i forandring. Liberaliseringen på området betyder, at lokalradioerne er tvunget til at finde nye samarbejdspartnere. Derfor lader flere sig opkøbe af dagblade, i håb om at overleve.

Det er ikke kun på Sydsjælland, at dagblade og lokalradio håber på at kunne få gavn af hinanden. Også i Horsens, Herning, Ålborg, sågar på Fyn og i Vestjylland er opkøb og samarbejde med lokalradioer blevet et middel til at sik-re sig for fremtiden.

Faktum er, at det ikke er nemt at være et lokalt medie, hvad enten det drejer sig om radio, tv eller avis. Men de lokale medier tror på, at samarbejde fremmer forståelsen og forkorter vejen til lyttere, læsere og seere.

Ifølge Peter From Jacobsen, forsker ved Center For Journalistisk Efteruddannelse (CFJE), har dagbladene en interesse i at tiltrække en bredere læserskare, hvilket radio blandt andet kan være et middel til.

"Typisk ser det ud til, at dagbladene har en interesse i at få en kanal udadtil. Især i områder, hvor der er en aktiv lokalradio og især, hvis den har en ung profil. Det springer dem i øjnene, at der er helt nye kunder i butikken. Måske kun til radionyheder, må-ske kan de også få nogle af de yngre lyttere til at læse avisen. Læserne af lokalaviserne er jo ofte over 50-60 år," forklarer Peter From Jacobsen.

Men målet med at tage de lokale radioer under avisernes vinger er også at få bedre lokale medier, og ikke mindst forbedre mulighederne for flere annoncekroner.

"Konkurrencen er hård. Med en forestående liberalisering af radiomarkedet og frigivelsen af den femte radiokanal og med Sky Radio og Radio Voice, der vokser sig stadig stærkere, er det ikke nemt at være en lokal radio," fortæller lektor i medievidenskab på Århus Universitet Per Jauert. "Der er en række af de regionale dagblade, der forsøger at komme ud af det dødvande, pressen har været i, ved at gå ind og satse på lokalradioer. Det får de jo så også mulighed for med den liberalisering af loven, der er sket."

Liberaliseringen er delvist realiseret, da langt de fleste restriktioner på lokalradioområdet er ophævet. Det er blandt andet restriktioner omkring, hvor stor en andel af indholdet, der skal være lokalt, og ophævelsen af kravet om, at ejerne af lokalradioen skal bo i lokalområdet. Derudover er det nu blevet tilladt at samsende med andre radiostationer.

Ifølge Leif Lønsmann, radiodirektør i DR, ligger der samtidig en liberalisering i, at den femte radiokanal bliver frigivet til april i år.

 

Liberalisering
Leif Lønsmann er enig i, at liberaliseringen på lokalradioområdet betyder, at radiomediet befinder sig i en rivende udvikling.

"Generelt er trenden, at når liberaliseringen kommer, bliver konkurrencen voldsommere. Derfor ser vi sammensmeltninger af medier," siger radiodirektør Leif Lønsmann.

"Man har en tiltro til, at reklamemarkedet på radiosiden vil kunne tage noget ind. Samtidig med, at man vel også håber på, at ringene breder sig i vandet, så unge stifter bekendtskab med lokalnyhedsjournalistik og begynder at læse lokalavisen. Det kan være: 'Hør nyheden i radioen, se den i fjernsynet og få baggrunden i avisen', hvis man sku' sætte det på slogan," siger Per Jauert.

"Er det fordele, som har materialiseret sig i medievirksomhedernes økonomi? Eller er det noget, der ligner en oprustning med henblik på fremtiden, og det er jo nok mest det sidste," siger Per Jauert.

Ifølge Leif Lønsmann regner branchen med, at radiomediet får et skub fremad de næste år som en følge af liberaliseringen. Det vil sige en fordobling af de to procent, som reklameindtægterne på radiosiden udgør. De øgede indtægter betyder samtidig, at der vil blive flere arbejdspladser inden for radio. Der er i øjeblikket 500 medarbejdere ansat i radioer uden for DR, hvoraf Leif Løns-mann skønner, at cirka halvdelen er journalister. Til sammenligning er der 1000 medarbejdere beskæftiget inden for radio i DR.

 

Fremtid
Det, at flere lokalradioer må sende det samme program samtidig, giver dem mulighed for stordrift. Det ser Per Jauert som lokalradioernes chance for at gøre sig gældende i fremtiden.

"Med muligheden for at samsende kan man godt forestille sig, at der er en række lokalradioer, enten selvstændige eller nogle der indgår i andre medieselskaber, som vil være interesserede i at gå ind i et mere omfattende samarbejde. Som jeg ser perspektivet, vil de kommercielle lokalradioer søge ind i et tættere programmæssigt samarbejde for at skabe en attraktiv reklameflade for annoncørerne," siger Per Jauert.

Ifølge Per Jauert skal der ske en programmæssig oprustning og en skarpere profilering af de kommercielle programmer, hvis man skal gøre sig håb om at øge lyttertal og reklamesalg.

"Jeg ser det som en mulighed, at de kommercielle lokalradioer, som også de regionale aviser er involveret i, med fordel kunne søge ind i et samarbejde, både omkring reklamesalg men også omkring produktudvikling og samsending," siger Per Jauert.

"På en attraktiv flade som formiddagen kunne man sagtens forestille sig en konkurrent til Strax på P3. Den landsdækkende kommercielle radio ville kunne finde nogle værter og en programform, som kan tiltrække et yngre publikum.

Det skulle de lokale radioer også helst kunne gøre, så for dem er det også nærliggende at satse på samsendin-ger," siger Per Jauert.

Han tilføjer dog, at det er vigtigt, at de lokale radioer fastholder den lokale forankring, da det er den, de i sidste ende overlever på.

 

Læs også: Konvergens på kælkebakken

Eksempler på dagblade, der har opkøbt lokale radio og tv-stationer
– Sjællandske Dagblade opkøbte Radio SLR samt Radio Næstved. Samtidig har de købt TvDanmark 2 i Næstved og Slagelse.

– JydskeVestkysten har købt Radio Skala i Kolding, som de har et samarbejde med både redaktionelt og annoncemæssigt. Ifølge chefredaktør Mette Bock er avisens strategi at have kontakt med lokalradioerne i hele avisens

dækningsområde. Ifølge chefredaktøren har avisen ingen planer om at opkøbe flere lokalradioer lige nu.

– Herning Folkeblad har investeret i Radio Midtjylland FM Guld og FM Hit, som de ejer sammen med Nordjyske Holding. Udover radiostationen ejer Herning Folkeblad TvDanmark 2 Midtjylland. Det er tre måneder siden, de købteradio- og tv-stationerne, og de forventer at blive til et mediehus i løbet af 2003. Der er ingen planer om at opkøbe flere lokale medier, da de på Herning Folkeblad nu dækker Herning med omkringliggende kommuner.

"Det var ikke af ren lyst, at vi købte radioen, men den var til salg, og så havde vi ikke lyst til, at der var andre, der skulle ind på vores område," siger chefredaktør Flemming Larsen.

– Horsens Folkeblad A/S ejer Radio Horsens ApS 100 procent.

– Fyens Stiftstidende ejer 50 procent af Nærradio 3, som dækker hele Fyn. Fyens Stiftstidende blev medejere i oktober 2002, og samarbejder både annoncemæssigt og redaktionelt med radioen.

– Lolland-Falsters Folketidende ejer Radio Sydhavsøerne, der som avisen dækker hele Lolland Falster. Ifølge chefredaktør Bo Bischoff har de både et annoncesamarbejde og et redaktionelt samarbejde.

– Nordjyske Stiftstidende samarbejder med Radio ANR og TvDanmark 2 Ålborg. Konvergensprojektet startede i 2001, som et forsøg i Frederikshavn. Et nyt projekt er netop startet i Hjørring. Radio ANR ejer endvidere Radionyhederne, som leverer nyheder til flere forskellige lokalradiostationer.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen