search

De kloge og avisernes fremtid

Hvordan overkommer aviserne udfordringerne med nettet, gratiskulturen og faldende annonceindtægter?

Hvordan overkommer aviserne udfordringerne med nettet, gratiskulturen og faldende annonceindtægter? Det spørgsmål sætter Encyclopædia Britannica's blog fokus på i denne uge, hvor de har indbudt en række notabiliteter indenfor medieverdenen til at komme med deres bud på løsninger.

Hvis man som journalist ved et af de store avishuse bekymrer sig bare en smule om, hvordan der i fremtiden skal komme smør på brødet, kan det varmt anbefales at følge med på bloggen og gøre sig sine egne tanker og måske endda tage disse med på arbejde? Indtil videre er emner som eksperimenter med finansiering af undersøgelse journalistik og forretningsmodeller som sådan samt det kloge eller mindre kloge i borgerinddragelse blandt de diskuterede emner.  Og der bliver ikke lagt fingre imellem.

Diskussionen er fantastisk væsentlig selv for journalister, der bryster sig af ikke at have nogen som helst interesse for eller kontakt med den kommercielle side af sagen. For som en af grundlæggerne af web-magasinet Salon, Scott Rosenberg, siger om skillelinien mellem journalistik og det, der betaler for journalistikken:

"I’ve long thought that this beloved wall—for all its ethical value, when it worked—had an insidious side-effect of allowing journalists to pretend that they weren’t working for businesses at all. This innocence (or naivete) has left many of them ill-equipped to do more than rend their garments as their industry undergoes slow-motion collapse."

Så dermed: Rigtig god fornøjelse! 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen