De gamle medier gør klar til comeback

De seneste uger har en stribe "old media-koncerner" vist mod til at gå helt nye veje. Berlingske vil indføre mikrobetaling for nichemedier, Disney er gået sammen med Hulu, og Amazon har lanceret Kindle DX. Maj 2009 vil blive husket som måneden, hvor de gamle slog tilbage.

De seneste uger har en stribe "old media-koncerner" vist mod til at gå helt nye veje. Berlingske vil indføre mikrobetaling for nichemedier, Disney er gået sammen med Hulu, og Amazon har lanceret Kindle DX. Maj 2009 vil blive husket som måneden, hvor de gamle slog tilbage.

Et vendepunkt for de gamle medier.

Sådan lyder det nu fra flere internationale kommentatorer om de seneste mange offensive meldinger fra den gamle garde.

Eller som Sunday Times skrev i går:

"Perhaps, in years to come, May 2009 will be seen as the month that old media started to fight back and as the beginning of a new internet revolution."

Udsagnet henviser til en stribe meldinger om nye usædvanlige samarbejder, lancering af mikrobetaling og nye elektroniske gadgets til læsning af aviser. Alle fremført inden for få dage i maj 2009.

Eksempelvis meddelte Rupert Murdoch forleden, at det fremover skal koste penge at læse mediegiganten News Corps' mange aviser på nettet. Herhjemme lyder der nu lignende toner fra både JP/Politikens Hus og Berlingske Media, der lancerer mikrobetaling for nichemedier.

Dertil kommer, at Disney Corporation har besluttet at satse på net-tv-tjenesten Hulu.com, hvor man kan søge i timevis af tv-programmer – heriblandt Seinfeld og 24 – og se dem gratis på computeren.

Hulu er i dag det tredjemest besøgte videosite i USA og planlægger at indtage Storbritannien og syv andre lande.

Samtidig er BBC, ITV og Channel 4 på vej med et lignende projekt kaldet Project Canvas, som vil gøre det muligt at se al tv 'on demand'.

Lykkes Hulu og Canvas, betyder det, at det bliver de gamle medieaktører, som kommer til at dominere tv-verdenens svar på iTunes.

I printverdenen er der ligeledes kommet opløftende meldinger om nye bærbare skærme fra Amazon – den såkaldte Kindle DX – og bøjeligt elektronisk papir beregnet til læsning af aviser på en helt ny måde. Efterfølgende har adskillige avisudgivere erklæret sig parate til at levere deres nyheder på de nye bærbare skærme.

Og det er i øvrigt ikke kun Kindle fra Amazon, der giver anledning til at forestille sig nye business-muligheder for avisindustrien.

Rygterne vil vide, at også Apple arbejder på en Kindle-lignende tingest, der bliver en større udgave af iPhone, og som bliver i stand til både at vise video, surfe på nettet og læse aviser og magasiner.

For mediehusene er der store fordele: De sparer penge på distribution og print. Samtidig giver mikrobetaling mulighed for igen at tage penge for indhold online, der ellers har været betragtet som værende gratis altid.

Læs også: How the next internet revolution will save your favourite TV shows, newspapers and magazines

0 Kommentarer