De fleste ugeblade i pæn vækst

Langt størstedelen af de danske ugeblade har øget deres læsertal det seneste år, viser nye tal fra Gallup. Højdespringeren går 23 pct. frem. Se listen her.

Langt størstedelen af de danske ugeblade har øget deres læsertal det seneste år, viser nye tal fra Gallup. Højdespringeren går 23 pct. frem. Se listen her.

Mens gratisaviserne går markant tilbage og de betalte aviserne blot nogenlunde holder sig ovenvande, så er situationen anderledes positiv for de danske ugeblade.

De nye læsertal for 2. og 3. kvartal 2008, som er gjort op af Index Danmark/Gallup, viser pæne vækstrater for flertallet af danske ugeblade sammenlignet med samme periode sidste år.

Danmarks mest læste ugeblad er Se og Hør, der går minimalt frem fra 832.000 læsere til 839.000 læsere. På andenpladsen følger Billedbladet, som er steget fra 742.000 læsere til 753.000 og dernæst følger  Ude og Hjemme, som er gået frem fra 595.000 læsere til 612.000 læsere.

Alle tre ugebladet udgives i øvrigt af Aller-koncernen.

Det er dog ikke her fra de mest fremgangsrige ugeblade kommer. Højdespringeren er BUPL-bladet Børn og Unge, der kan prale af en fremgang på godt 27 pct. fra 102.000 læsere til 130.000 læsere. Men også Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisations blad, DI Business, har grund til begejstring. Her er læsertallene gået frem fra 22.000 læsere til 27.000 læsere – altså en fremgang på 23 pct. Og Ugeskrift for Læger følger lige efter med en vækst på 19 pct. i kraft af læsertal, der er steget fra 85.000 til 101.000.

Andre ugeblade som Alt for Damerne, Anders And & Co, Berlingske Nyhedsmagasin, Den Blå Avis Øst, Hendes Verden, Ingeniøren og Søndag har i øvrigt alle haft en fremgang på mellem 6 og 8 pct.

Og mindre fremgang ser man endvidere hos Dagens Medicin, Familie Journalen, FeminaLandbrugsavisen og Ude og Hjemme.

Dertil kommer flere blade, som nærmest bare står i stampe: 7 TV Dage, Computerworld, Dansk Handelsblad, Danske Kommuner, Tipsbladet Midtuge.

Og reel tilbagegang er der kun at se hos Bil Markedet (fra 156.000 til 139.000), Her & Nu (fra 387.000 til 363.000) og Hjemmet (fra 480.000 til 466.000) samt Kig Ind (fra 295.000 til 276.000).

 

0 Kommentarer