David Trads udeladt fra Information-bog: ”Det er en redaktionel fejl”

Ny bog udgivet af Informations Forlag fortæller avisens seneste 25 års historie. Næsten, i hvert fald. Forhenværende chefredaktør David Trads kalder det en redaktionel fejl, at hans tid i chefstolen ikke nævnes. Bogens redaktør forsvarer fravalget
  • Foto: Privat
    David Trads var chefredaktør på Dagbladet Information fra 2002-04, men han er ikke nævnt i ny bog, der fortæller om avisens seneste 25 år. "Jeg synes, det er historisk uomgængeligt, at der bør stå noget om en så kontroversiel periode," siger han.
26.06.2018 · 15:52

Informations Forlag har udgivet bogen 'Hele verden forfra', hvor læseren tages en tur med ned ad memory lane og får fortalt avisens historie fra 1993 til i dag.

Historien fortælles igennem forskellige forfattere - heriblandt flere forhenværende chefredaktører.

Udpluk fra to anmeldelser af bogen lyder:

Politiken: ”Det ville have været interessant, klædeligt og modigt, hvis man havde bedt en anden forhenværende, David Trads, om at bidrage.”  

Information: ”Jeg savner »modstandsmanden« David Trads!” 

Anmeldelserne har fået den omtalte David Trads til at reagere. Han var chefredaktør på Dagbladet Information fra 2002 til 2004, men er altså ikke blevet bedt om at bidrage til bogens 252 sider. Det undrer han sig over. Han er dog nævnt i en tidslinje med chefredaktører bagerst i bogen.

”Jeg lægger for sjov op på min Facebook, at det var vel nok var ærgerligt, for de kunne ellers have fået et saftigt kapitel,” siger David Trads, der i dag er politisk kommentator, til Journalisten.

Opslaget medførte en invitation fra Politiken. Avisen på Rådhuspladsen ville gerne bringe David Trads’ kapitel, hvis han var interesseret i at skrive det. Det var han, og derfor kunne man lørdag i Politiken læse en klumme af David Trads, hvor han fortæller - på godt og ondt - om de to år, han sad i chefstolen.

Journalisten skrev også en artikel i 2003 om en turbulent tid for David Trads på dagbladet.

"Det handler om David og Information"

 ”Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke alene handler om min forfængelighed. Indrømmet, det er også lidt det, men det handler jo også om, at jeg synes, det er historisk uomgængeligt, at der bør stå noget om en så kontroversiel periode. Det er en redaktionel fejl,” siger David Trads.

Men spørger man redaktøren af bogen, Helle Schøler Kjær, har Trads ikke noget at have sin kritik i.

”Det kan godt være, han siger, han ikke er selvoptaget, men man kan jo se i hans klumme, at det handler om David og Information. Ikke det historiske, der skete i den periode,” siger hun.

Klummens titel lyder: "Da jeg var chefredaktør, buldrede Information frem, priserne væltede ind, hippe læsere kom tilbage, men jeg blev alligevel mere og mere upopulær".

Helle Schøler Kjær uddyber:

”Bogen er ikke chefredaktørernes bog. Bogen handler om det, der har stået i avisen igennem de her 25 år,” siger hun.  

Bogredaktøren nævner derudover, at David Trads er én af flere, man valgte ikke at kontakte.

”Andre eksempler er Jakob Mollerup, som var chefredaktør fem år, og Palle Weis, der var chefredaktør i seks år. David var det i to år,” siger Helle Schøler Kjær.

Ikke en ligegyldig parantes

David Trads mener, at man kan sige mange gode ting om hans tid som chefredaktør - og mange dårlige.

"Men man kan ikke sige, at det var en ligegyldig parentes, at jeg var der,” siger David Trads.

Han nævner, at der især var ét stort sammenstød mellem avisens redaktion og læserne.

”Min leder om mit opgør med kommunismen. Det var en kæmpe sag, da det foregik. En læserstorm og en deltagelse til debatmøder, som næsten ingen blade normalt oplever. Nogensinde,” understreger han.

Og bogens redaktør medgiver da også, at perioden omkring den omtalte leder sagtens kunne være blevet beskrevet i bogen.

”Men der er altså rigtig mange ting, der ikke er med i bogen. Det handler jo om til- og fravalg. Christian Monggaard, som har været filmanmelder i mange år på Information, er heller ikke med i bogen. Vi har ikke noget om film med overhovedet,” siger Helle Schøler Kjær.

Spektakulære sammenstød

David Trads nævner derudover ”spektakulære sammenstød med journalister og mellemledere” som noget fra hans tid, der er vigtigt for den historiske gennemgang.

”Min egen tekst i Politiken er jo ikke en rosenrød beskrivelse af min egen tid. Jeg refererer præcist og omfattende, hvordan journalisterne og mellemlederne var utilfredse med mig. Det er ikke et forsøg på at skrive en hyldest til mig selv,” siger han.

I klummen skriver han blandt andet: "De medarbejdere, der havde modtaget mig som en journalistisk frelser den dag i januar 2002, da jeg blev udnævnt – bare 34 år gammel – ser mig nu som et håbløst fjols, der rager uklar med alt og alle."

Men beskrivelserne af kampene med resten af redaktionen er netop en af grundene til, at Helle Schøler Kjær ikke har inviteret David Trads til at bidrage til bogen.

”Vi lagde en klar linje fra start: Denne her bog skal ikke handle om interne konflikter. Og hvis jeg henvendte mig til David, ville det handle om interne konflikter," siger hun og tilføjer:

”Det er ikke interessant, hvor mange skænderier, David har haft, hvor mange han har fyret, og hvordan han selv gik. Det handler bogen simpelthen ikke om."

Journalisten bragte i 2008 et portræt af David Trads i forbindelse med hans jobskifte fra Nyhedsavisen til Berlingske. Her spurgte Journalisten blandt andet:

Skulle du have kastet færre bomber på Information? 

Og svaret lød: "Nej, jeg skulle have kastet mange flere ved at fyre flere og tage hårdere fat. Information er et utroligt stærkt brand, som jeg havde alle muligheder for at have gjort til en rigtig stor succes."

Rettet den 27/06 klokken 14:42: Journalisten havde i artiklen oprindeligt skrevet, at Davids Trads ikke blev nævnt i bogen. Han bliver dog nævnt i en tidslinje over chefredaktører i bogen. Dette har Journalisten nu rettet. Vi beklager fejlen.

Rettet den 28/06 klokken 13.34: Journalisten havde oprindeligt skrevet, at det var Dagbladet Information, der havde udgivet bogen. Den er dog retteligt udgivet af Informations Forlag. Dette er nu rettet i artiklen.

Kommentar

26/06/2018 - 19:49

Jens Kølbæk

Trads har jo nok glemt historien om, da han smadrede en politisk modstanders liv med falske nazi-beskyldninger. Journalisten synes også at have glemt at spørge ind til det.

27/06/2018 - 11:47

Helle Schøler Kjær

Ærgerligt, at forfatteren til denne artikel tilsyneladende ikke har haft bogen i hånden. David Trads ER nævnt i bogen. Bagest er en tidslinje, hvor alle chefredaktører - minus dem, der var konstituerede - er nævnt. Her er David Trads også med. Der er i øvrigt kun én tidligere chefredaktør, der skriver som det. De øvrige er mangeårige og nuværende fagjournalister på avisen og skriver om det.

27/06/2018 - 14:10

Jon Jørgensen

Perioden med David Trads var aldeles ikke kontroversiel. Den var en gedigen fiasko. Udover oplagsfald fra han kom, til han blev hældt ud, satte han på rekordtid al potentiel opbakning blandt medarbejderne over styr ved dårlig ledelse, kuldsejlede projekter, mangel på fokus, vilkårligheder, insisterende uvidenhed etc. etc.
Ingen af os har savnet ham siden – hverken de røde, de blå eller de bolsjestribede. Blandt helt unge kolleger har jeg de senere år af og til gange kunnet iagttage et lille hovedrystende fnis, når de har hørt, at DT har været chefredaktør på deres avis.
Jeg tror ikke, der er nogen i huset, der prøver at slette ham af historien, de fleste af os er nok bare pænt ligeglade med ham – og det er selvfølgelig lidt tarveligt, når han nu så gerne vil have et martyrium.
Jeg er til gengæld ikke ligeglad med, at man kan tillade sig alt i uvederhæftige påstande, når man er en del af pressens nomenklatura. Helle Schøler Kjær har nærmest haft fuldtidsarbejde på de sociale medier de sidste dage med at tilbagevise DT’s bærende præmis om, at han skulle være slettet som en anden Trotskij - eller var det Tolstoj, who cares – af historien. Alligevel kolporterer vores eget fagblad påstanden videre uden så meget som at bladre i den bog, det handler om.
De faktuelle urigtigheder i hans klumme kan vi tage ved en anden lejlighed

27/06/2018 - 14:49

Jon Jørgensen

PS: Og nej bogen er ikke fra Dagbladet Information

27/06/2018 - 14:50

Kære Helle og Jon,
Tak for kommentar. I har helt ret i, at David Trads bliver nævnt - og det er selvfølgelig min fejl. Beklager.
Det er hermed rettet i artiklen.
Mvh. Maja Langberg, Journalisten

27/06/2018 - 16:33

Jon Jørgensen

PPS Så mangler vi bare lige at bogen IKKE er udgivet af Dagbladet Information

28/06/2018 - 03:26

Helle Schøler Kjær

Bogen er udgivet af 'Informations Venner' på Informations Forlag. Avisen Information har ikke haft andet med bogen at gøre, end at journalister og andre på bladet har skrevet i den på opfordring og efter samtaler om rammen for bogen. Jeg anbefaler alle at få fat i bogen og tjekke fakta, - eller blot blive fornøjet over de gode historier, og at der findes et blad som Information.

28/06/2018 - 08:55

Jan Hillers

Jeg glæder mig til at læse bogen. Jeg droppede selv et abonnement på grund af David Trads's postulerede og skingre ledere. Men lytter ellers gerne til ham i dag. Men dette udfald er pinligt, synes jeg.

28/06/2018 - 13:10

Jon Jørgensen

Juhuuu - er der nogen fra Journalisten, der læser med her? Tag nu at få rettet det vrøvl med, at bogen er udgivet af Dagbladet Information. I er efterhånden overinformeret om, at det er forkert – kom nu, vis at I kan :)

28/06/2018 - 13:39

Maja Langberg

Hej Jon og Helle,

Dejligt, at I er så opmærksomme, når vi laver fejl. I artiklen fremgår det nu, at bogen er udgivet af Informations Forlag og ikke Dagbladet Information.

Med venlig hilsen
Maja Langberg, Journalisten

04/07/2018 - 22:12

Ulrik Dahlin

Ærgerligt at vores fagblad starter sommerferie netop som jeg sammen med to kolleger fra Information har skrevet et svar til Politiken på David Trads absurde postulater og fordrejede oplysninger om hans kortvarige position som chefredaktør på Information. Derfor henvises interesserede kolleger til selv at finde det på pol.dk

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10