search

Dataindsamling er “det nye” ifølge New Media Days

Hvad bliver det næste store i mediebranchen? Og hvilke trend, bør man kende? Det forsøger New Media Days at svare på den 9.-10. november. Læs allerede her de første bud. 

Hvad bliver det næste store i mediebranchen? Og hvilke trend, bør man kende? Det forsøger New Media Days at svare på den 9.-10. november. Læs allerede her de første bud. 

Når New Media Days slår dørene op til et kig i mediekrystalkuglen i midten af november, så menes der "nyeste udvikling" i bogstavligste forstand. Twitter, blogs og facebook er allerede gamle nyheder og ikke en del af konferencen.

I stedet for bør medierne holde øje med dataopsamling, hvis de vil være på forkant med udviklingen. Det mener i hvert fald projektleder og programansvarlig for New Media Days, Didde Elnif:

»Når man køber en bog på amazon.com, kan man se, hvilke bøger købere af samme bog derudover har puttet i indkøbskurven. Det burde man ikke kun gøre kommercielt, det ville også være intelligent at bruge i medierne. Hvis man læser en artikel på nettet, ville der så stå "Se, hvad dine venner også har læst". Denne parring af nyhedssite og sociale medier er en spændende ny måde at inddrage brugerne på,« fortæller hun i et interview med Journalisten.dk.

Og dataopsamling er blot en af flere nye trends, som vil blive behandlet på New Media Days 2010. Blandt de øvrige emner er eksempelvis privatlivet.

Flere virksomheder har nemlig i det seneste år indført facebookpolitikker for deres medarbejdere, og det er en vigtig diskussion:

»Debatter foregår mere og mere i det offentlige rum gennem de sociale medier. Derfor skal vi også diskutere, hvor meget arbejdspladsen må blande sig. Om man risikerer at hæmme kreativiteten og det hele bliver for pænt, hvis arbejdspladsen er utrygge ved sociale medier, og derfo rhar udstukket nogle regler eller retningslinjer,« siger Didde Elnif.

I 2009 havde New Media Days eksempelvis besøg af Wikileaks-grundlæggeren Julian Assange, som siden kom meget i vælten. Hun fortæller, at de i år leder efter oplægsholdere, der har endnu mere kant end sidste år og som er modige, optimistiske og provokerende.

Den 9. september stiger prisen på billetterne til New Media Days med 500 kroner. Du kan læse mere på denne hjemmeside.

Læs tidligere temaartikler om New Media Days her

(opdateret) 

Kommentarer
1
Kasper Bergholt
11.11.10 15:17
Re: Dataindsamling er "det nye" ifølge New Media Days

Adaptivt content og adaptive advertising blev nævnt til konferencen, særligt af Joseph Turow, men jeg synes egentlig ikke, at det fyldte så meget i det samlede billeder...

 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen