search

Datagraf lukker trykkeriet – men overlever

Datagraf gik konkurs i sidste uge. Nu er selskabet genopstået, men trykkeriet bliver permanent lukket. 54 medarbejdere skal afskediges. Datagraf har også fået ny medejer.

Datagraf gik konkurs i sidste uge. Nu er selskabet genopstået, men trykkeriet bliver permanent lukket. 54 medarbejdere skal afskediges. Datagraf har også fået ny medejer.

I sidste uge meddelte Datagraf A/S, at selskabet og trykkeri-afdelingen Datagraf Graphics A/S er blevet erklæret konkurs.

Som Journalisten.dk har kunnet berette i fredags, så har Datagraf været tynget af gæld. Vi talte også med et konkurrerende trykkeri, der sagde ganske klart, at der simpelthen er for mange om det marked i Danmark.

Nu har Datagraf så besluttet at lukke hele trykkeri-grenen ned. Det betyder, at 42 medarbejdere i trykkeriet, samt 12 funktionærer, bliver afskediget.

»Vi er rigtig kede af at måtte afskedige så mange dygtige og arbejdsomme medarbejdere, der alle har ydet en stor indsats hos Datagraf. Alle vi, der er tilbage, vil arbejde hårdt for, at vores trofaste kunder ikke oplever gener ved overgangen til det nye selskab, men kun fordele,« udtaler direktør Svend Erik Baadsgaard i en pressemeddelelse. 

Til gengæld er Datagraf blevet rekonstrueret i et nyt selskab med to klare forretningsområder – annoncesalg og kreative publiceringsløsninger.

»Det har været vigtigt at realisere en holdbar og langsigtet plan, hvor problemerne blev løst på en gang. Det er sket gennem en rekonstruktion af Datagraf-koncernen. Rekonstruktionen indebærer, at trykkeriet hos Datagraf ikke er en del af fremtiden. Trykkeriet var ikke rentabelt mere, og var blevet en klods om benet på hele Datagraf-koncernen. Det hænger sammen med, at der i dag er stor overkapacitet på trykkerimarkedet og en meget skarp priskonkurrence,« udtaler Svend Erik Baadsgaard.

De to nye forretningsområder er funderet i henholdsvis DG Media, der står for annoncesalg, og Datagraf Communications, der står for publiceringsløsninger. 

Svend Erik Baadsgaard og tidl. direktør i DG Media, Kristian Lautrup-Nielsen, vil stå i spidsen for det nye selskab.

Det nye Datagraf har også fået en ny medejer i Stibo-koncernen. Stibo-koncernen har også rødder i trykkerfaget, men tilbyder i dag informationsteknologi til både web og print.

»Vi har sagt ja tak til at blive medejer, fordi der er mange gode synergier. Udover kapital styrker vi det nye Datagraf Communications ved at integrere vores kreative aktiviteter og annoncesalgsaktiviteter fra Stibo Zone i det nye selskab,« udtaler Hans Damgaard, adm. direktør i Stibo-koncernen.

Den nye model indebærer også, at Datagraf bliver medejere af selskabet ATM, der er en sammenslutning af 10 grafiske virksomheder. ATM leverer arktrykkeri med stordriftsfordele, lyder det i meddelelsen.

»Selv om det er rigtig trist at skulle gennem en rekonstruktion, så er jeg utrolig glad for, at Datagrafs problemer nu er løst. Vi står med en ny virksomhed, som er skåret til i forhold til markedet nu og fremover,« tilføjer Svend Erik Baadsgaard.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen