search

Danwatch vil udkomme hver uge: »Et nyhedsmedie bliver vi aldrig«

Danwatch har fået knap halvanden mio. kr. i innovationsstøtte, som bl.a. skal sikre, at mediet udvider fra 8-12 store årlige historier med flere mindre artikler på danwatch.dk. »Om det bliver dagligt eller ugentligt, kan jeg ikke sige endnu,« fortæller direktør

I sidste uge offentliggjorde Kulturstyrelsen, hvem der modtager innovationsstøtte i årets første pulje. En af topscorerne er Danwatch.dk.

Danwatch – der både er et medie og et researchcenter – har fået 1,38 mio. kr. i støtte fra Kulturstyrelsens innovationspulje. Pengene, der er givet som udviklingsstøtte, skal styrke danwatch.dk over de næste tre år.

Direktør Jesper Nymark er glad for støttekronerne, der både skal sikre mere og bedre journalistik på danwatch.dk.

»Vores kerneprodukt er de lange journalistiske undersøgelser, der tager mellem fire og 12 måneder at lave. Vi udgiver 8-12 store punktnedslag på et år. Nu vil vi udvide feltet og publicere mere. Om det bliver dagligt eller ugentligt, kan jeg ikke sige endnu,« fortæller Jesper Nymark.

Mere til almindelige forbrugere

Danwatch vil også investere i bedre digitale fortælleformer, så de store historier kommer bredere ud.

»Vi skal have flere indgange for de helt almindelige forbrugere, der interesserer sig for, hvilken kaffe de skal købe, eller hvad deres pensionspenge går til. Det kan være levende billeder, gallerier eller kortere artikler, som forklarer en ny lov eller en international aftale. Vi skal brede vores felt ud,« siger Jesper Nymark.

[[nid:35998]]

Han fremhæver den interaktive fortælling Våddragtsmysteriet, som norske Dagbladet har vundet flere priser for.

»Der har vi ikke været endnu, men hvis vi kan give en bedre læseoplevelse, kan vi tiltrække flere læsere. Det egner vores indhold sig utroligt godt til, fordi vi skriver langt og tungt.«

Medvind til Danwatch

Danwatch lancerede den seneste undersøgelse – som afdækkede kritisable forhold i kaffeproduktionen i Brasilien – i samarbejde med britiske The Guardian. Afdækningen har ført til samråd i parlamenterne i både Schweiz og Holland, samt i Folketinget, fortæller Jesper Nymark stolt.

Danwatch har medvind for tiden. Mediehuset modtog tidligere på året 370.000 kroner fra en Google-fond til journalistik. I 2015 modtog Danwatch Timbuktu-prisen, der hædrer udviklingsjournalistik. Og i sidste uge meddelte Danske Medier, at Danwatch er nomineret til to af specialmediernes tre Bording-priser, der uddeles hvert år: Medieprisen og Journalistprisen.

»Det er da lidt ​forunderligt, at vi som undersøgende medie har formået at vækste relativt markant i en situation, hvor gravergrupper nedlægges, og udviklingsområdet nedprioriteres på de etablerede medier. Jeg tror, det handler om, at vi har fundet en god forretningsmodel,« siger Jesper Nymark.

Nej til annoncer

Danwatch drives i dag på to ben: Et medie og et researchcenter. Hvor mediet laver undersøgende journalistik, løser researchcenteret en række andre opgaver – undervisning og kurser, kapacitetsopbygning og research.

I får 1,38 mio. kr. over tre år. Hvordan skal I tjene penge nok til at finansiere jeres nye aktiviteter, når støtten hører op?

»Vi er vokset relativt meget, og vi har udvidet vores aktiviteter. Det skal vi blive ved med at gøre ved at fokusere på det, vi er bedst til. Vi hjælper medier, ngo'er og civilsamfund med kapacitetsopbygning, vi træner og underviser i undersøgende journalistik rundt omkring i verden. Når vi nu breder feltet ud digitalt, opnår vi større synlighed. Dermed håber vi at få flere opgaver, både undervisning, kapacitetsopbygning og research,« siger Jesper Nymark.

Vil en del af finansieringen komme fra annoncer?

»Nej. På annonceområdet konkurreres på andre parametre end dem, vi fokuserer på.«

Han fortæller, at Danwatch forventer at gøre de nye digitale aktiviteter rentable inden for »et par år«.

Et nyhedsmedie bliver vi aldrig

Men selv om Danwatch kommer til at udkomme dagligt eller ugentligt, skal det ikke være et nyhedsmedie, understreger Jesper Nymark.

»Et nyhedsmedie bliver vi aldrig. Vi skal ikke konkurrere på flere og hurtigere nyheder, men på bedre nyheder. Det er der, vores styrke ligger.«

Hvis I vil udkomme dagligt eller ugentligt, kan I så undgå at sænke ambitionerne i forhold til i dag, hvor der tit ligger flere måneders research bag indholdet?

»Man skal huske på, at vi også har et kæmpe bagkatalog, en masse research og nogle journalister, der er eksperter på nogle ting. Vi kan for eksempel tage TTIP-aftalen og brede den ud i en artikel. Vi kan lave en opfølger på en stor undersøgelse. Det handler om at folde vores redaktionelle fokus mere ud og skabe et levende website, hvor folk med interesse for vores område kan orientere sig om, hvad der sker i Danmark og internationalt,« forklarer Jesper Nymark.

Journalisten samlede tidligere på året det forkromede overblik over alle, der har modtaget penge fra innovationspuljen. Du kan se hele listen her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen