Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

INFOGRAFIK. Borgerne stoler mere på nyhedsmedierne end sociale medier. Til gengæld foretrækker flertallet, at en algoritme vælger nyhederne for dem frem for en journalistisk prioritering, viser ny global rapport om medieforbrug. "Især de yngre er mindre bekymrede for algoritmerne," forklarer professor.
22.06.2017 · 07:39

Den gode nyhed er, at 50 procent af danskerne har tillid til nyhedsmedierne, og at de stoler mere på det, de læser i medierne end det, de læser på sociale medier.

Den dårlige nyhed er, at kun 50 procent af danskerne har tillid til nyhedsmedierne. Desuden vil et flertal, globalt set, hellere have nyhederne udvalgt af en algoritme end en redaktør.

Det er nogle af hovedpointerne i Reuters Digital News Report 2017, som udkommer i dag torsdag. Du kan se udvalgte nedslag i infografik nederst i artiklen. Rapporten er udarbejdet af Oxford University i Storbritannien, med bidrag fra en lang række nationale forskere. I Danmark har professorerne Kim Schrøder og Mark Blach-Ørsten fra RUC bistået med danske forskningsresultater.

Færre får nyheder på sociale medier

Det positive (set med gammeldags mediebriller) først: Danskerne har markant større tillid til nyhedsmedierne end til de sociale medier. Det samme gælder den globale undersøgelse. I Danmark mener 42 procent, at de kan stole mest på det, de læser i nyhedsmedierne, imens 15 procent stoler mere på det, de læser på sociale medier. Internationalt er det 40 procent, som stoler mest på medierne og 24 procent, som stoler mere på de sociale medier.

”Det kan hænge sammen med den diskussion, vi har set om, at falske historier er blevet spredt via sociale medier. Det er en god nyhed for nyhedsmedierne, at folk stoler mere på dem end på det, de ser på sociale medier," forklarer professor Kim Schrøder, RUC.

Et andet interessant resultat af undersøgelsen er, at væksten i danskernes nyhedsforbrug på sociale medier tilsyneladende er peaket. Dette års undersøgelse er den første siden 2013, hvor Reuters lavede den første rapport, som registrerer et fald i danskernes forbrug af nyheder på sociale medier.

”Det kan tyde på, at brugen af sociale medier til nyheder har nået sit mætningspunkt. Folk kan af forskellige årsager være blevet mere betænkelige ved at bruge sociale medier. Men i andre lande handler det ikke om, at man går tilbage til nyhedsmedierne. Man skifter i stedet de sociale medier som Facebook og Twitter ud med andre tjenester,” siger Kim Schrøder.

Han peger især på chat- og beskedtjenester som WhatsApp, Snapchat og Messenger, der i stigende omfang bruges til nyheder i lande som Brasilien og Spanien.

I rapporten forklares det med to årsager: At der er bedre mulighed for kryptering og databeskyttelse i visse beskedtjenester, samt at man undgår algoritmer og får nyhederne ufiltreret. Kim Schrøder understreger, at denne tendens er så ny, at der ikke er spurgt nærmere ind til den i rapporten.

”Men det kan jeg forestille mig, at man vil spørge nærmere ind til næste år,” siger Kim Schrøder.

50 procent af danskerne stoler på medierne

Centralt i undersøgelsen står spørgsmålet om tillid. Undersøgelsen viser, at 50 procent af danskerne mener, at de kan stole på "det meste" af den information, de får fra nyhedsmedierne. Det placerer Danmark i den øvre del af skalaen. Finland har den største tillid til nyhedsmedierne - 62 procent - imens Grækenland og Sydkorea er bundskrabere med kun 23 procent.

Men er det ikke en katastrofe, at kun 50 procent af danskerne svarer ”ja” til, at man for det meste kan stole på nyhedsmedierne?

”Det ved jeg ikke, det er jo en balance. Det handler også om at have en sund skepsis. Der er masser af eksempler på, at nyhedsmedier ikke leverer noget, der er til at stole på,” siger Kim Schrøder.

Både Norge og Sverige ligger under Danmark. I Norge har 49 procent tillid til det meste af, hvad de får fra medierne, imens tallet er 42 procent i Sverige.

Undersøgelsen viser også, at et flertal af respondenterne hellere ville have deres nyheder udvalgt af en algoritme, end ved en redaktionel prioritering hos et nyhedsmedie.

Er vi journalister og redaktører blevet overflødige?

”Det samlede tal kan dække over mange forskellige årsager, fra land til land. Men det er rigtigt, at der viser sig et mønster, hvor især de yngre er mindre bekymrede for algoritmerne. Vi kan også se, at flere unge end gennemsnittet bruger sociale medier som det vigtigste nyhedsmedie, og at de unge er mere tilbøjelige til at søge til sociale medier eller søgemaskiner for at finde nyheder,” forklarer Kim Schrøder.

Rapporten er udarbejdet af Reuters Institute for the Study of Journalism på Oxford Universitet for sjette gang. Spørgeundersøgelserne er gennemført i samarbejde med Yougov i 36 forskellige lande med repræsentativt udvalgte respondenter. Det præcise antal respondenter per land fremgår af digitalnewsreport.org. I Danmark har 2.011 personer medvirket.

I sidste uge udkom Slots- og Kulturstyrelsens rapport om danskernes medieforbrug. Du kan se en infografisk gennemgang af 10 poiner fra rapporten her.

Kommentar

22/06/2017 - 10:04

Steen Ole Rasmussen

Det er manipulation, når det hævdes, at brugerne har mere tillid til indholdet i de gamle medier end i de nye sociale medier.

Manipulationen ligger i den implicitte påstand, at de nye medier er producenter af det indhold, som formidles her.

De nye medier skaber ikke selv sit indhold, de formidler indhold, skabt af andre medier, her under gamle medier (der kæmper som desperate for at komme på her også) men især brugerne selv, der i de nye mediers udgangspunkt netop var i centrum som producent og forbruger.

Artiklen indskriver sig af samme årsag under kategorien "Fake News", ufrivilligt og eksemplarisk for det, der i gamle dage hed performativt selvnegerende udsagn.

Seneste jobopslag

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11