search

Danskerne elsker nyheder, men vil ikke betale for dem

Danskerne elsker nyheder, men er blandt verdens mest modvillige, når det kommer til at betale for dem. Det viser ny stor undersøgelse. Se de vigtigste grafer her (Rettet 1/11 2018)

Rettet 1/11 2018 kl. 10.38: Journalisten er blevet gjort opmærksom på, at en grafik i denne artikel var misvisende, da den ikke startede Y-aksen ved 0. Det er nu rettet. Tak til Astrid Krag (S), som gjorde os opmærksomme på fejlen her.

Danskerne er et af de folkefærd i verden, der elsker nyheder mest. Men vi er samtidig nogle af dem, der er mindst villige til at betale for dem.

Det er et af resultaterne af en ny stor undersøgelse, som Reuters Institute for the Study of Journalism har offentliggjort i dag. Instituttet har sammenlignet mediebrugere i ni lande.

Vi har plukket nogle af de mest interessante resultater og visualiseret dem. Hvis du fører musen henover søjlerne nedenfor, kan du se de præcise tal for hvert land.

Kommentarer
7
Kristian Elvstrøm
20.06.13 12:20
Fedt overblik. Men jeg tror,
Fedt overblik. Men jeg tror, I bruger en forkert grafisk form til oversigten over betalingsvillighed i fremtiden. Det kan vel ikke passe, at der er en flydende overgang mellem Brasilien og Italien. Jo, Atlanterhavet. Men..
Fremhævet af Journalisten
Michael Korsgaard
20.06.13 12:24
Skal vi nøjes med at kalde
Skal vi nøjes med at kalde det en mildt misvisende figur, når man starter ved 30 procent?
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann
20.06.13 12:35
@Kristian Elvstrøm

@Kristian Elvstrøm
Tak for din kommentar og god pointe. Vi har nu ændret den sidste figur fra et linjediagram til søjler.
Fremhævet af Journalisten
Allan
20.06.13 18:44
Findes der også en graf over,
Findes der også en graf over, hvad en avis i papirudgave kostet i de forskellige lande?
Er da ret sikker på, at en avis i Danmark er forholdsvis dyr i sammenligning med andre lande, og det kan en af forklaringerne på forbrugernes modvilje til at betale. Særligt også, hvis indholdet i avisen ikke giver læserne en større værdi, end det indhold de samtidig kan finde på nettet.
Fremhævet af Journalisten
Lars Sundling
20.06.13 20:27
Kvalitet er forbrugere altid
Kvalitet er forbrugere altid parat til at betale for, så jeg forstår ikke at Danmark falder helt udenfor normal opførsel, når det lige gælder vores nationale medieforbrug! (host-host..)

Danske journalister ligger som bekendt helt i bund, hvad angår troværdighed - kan dét eventuelt spille ind og er der lavet undersøgelser på omsætningen af media, som sammenligner korrelationen mellem troværdighed og afsætning?
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
21.06.13 07:09
Det er et postulat, at
Det er et postulat, at forbrugere altid er parat til at betale for kvalitet. Mig bekendt har hverken musik- eller filmindustrien været ude i en betydende kvalitetsnedgang siden midt 1990erne, men ikke desto mindre har de også været udfordret af det digitale ran.

Før gennem de seneste par år er styrtblødningen i musikindustrien delvist stoppet med skabelsen af spotify. Men det har kostet adskillige multinationale pladeselskaber livet. Og jeg er sikker på, at det samme gør sig gældende i filmbranchen.

Det betyder ikke, at mennesker holder op med at lave hverken musik eller film. Det sker bare på helt andre betingelser og med helt andre muligheder for at generere indtægter i samme omfang som i den analoge tidsalder.
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen
21.06.13 08:53
Da ovenstående
Da ovenstående visualiseringer er ubrugelige - og i øvrigt går helt bananas på mobil og forskellige browsere, er der her lidt linkservice til rapporten:

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Working_Papers/Digital_News_Report_2013.pdf
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen