Danskerne elsker nyheder, men vil ikke betale for dem

Danskerne elsker nyheder, men er blandt verdens mest modvillige, når det kommer til at betale for dem. Det viser ny stor undersøgelse. Se de vigtigste grafer her (Rettet 1/11 2018)
20.06.2013 · 13:45

Rettet 1/11 2018 kl. 10.38: Journalisten er blevet gjort opmærksom på, at en grafik i denne artikel var misvisende, da den ikke startede Y-aksen ved 0. Det er nu rettet. Tak til Astrid Krag (S), som gjorde os opmærksomme på fejlen her.

Danskerne er et af de folkefærd i verden, der elsker nyheder mest. Men vi er samtidig nogle af dem, der er mindst villige til at betale for dem.

Det er et af resultaterne af en ny stor undersøgelse, som Reuters Institute for the Study of Journalism har offentliggjort i dag. Instituttet har sammenlignet mediebrugere i ni lande.

Vi har plukket nogle af de mest interessante resultater og visualiseret dem. Hvis du fører musen henover søjlerne nedenfor, kan du se de præcise tal for hvert land.

Kommentar

20/06/2013 - 14:20

Kristian Elvstrøm

Fedt overblik. Men jeg tror, I bruger en forkert grafisk form til oversigten over betalingsvillighed i fremtiden. Det kan vel ikke passe, at der er en flydende overgang mellem Brasilien og Italien. Jo, Atlanterhavet. Men..

20/06/2013 - 14:24

Michael Korsgaard

Skal vi nøjes med at kalde det en mildt misvisende figur, når man starter ved 30 procent?

20/06/2013 - 14:35

Andreas Marckmann

@Kristian Elvstrøm
Tak for din kommentar og god pointe. Vi har nu ændret den sidste figur fra et linjediagram til søjler.

20/06/2013 - 20:44

Allan

Findes der også en graf over, hvad en avis i papirudgave kostet i de forskellige lande?
Er da ret sikker på, at en avis i Danmark er forholdsvis dyr i sammenligning med andre lande, og det kan en af forklaringerne på forbrugernes modvilje til at betale. Særligt også, hvis indholdet i avisen ikke giver læserne en større værdi, end det indhold de samtidig kan finde på nettet.

20/06/2013 - 22:27

Lars Sundling

Kvalitet er forbrugere altid parat til at betale for, så jeg forstår ikke at Danmark falder helt udenfor normal opførsel, når det lige gælder vores nationale medieforbrug! (host-host..)

Danske journalister ligger som bekendt helt i bund, hvad angår troværdighed - kan dét eventuelt spille ind og er der lavet undersøgelser på omsætningen af media, som sammenligner korrelationen mellem troværdighed og afsætning?

21/06/2013 - 09:09

Lars B. Jørgensen

Det er et postulat, at forbrugere altid er parat til at betale for kvalitet. Mig bekendt har hverken musik- eller filmindustrien været ude i en betydende kvalitetsnedgang siden midt 1990erne, men ikke desto mindre har de også været udfordret af det digitale ran.

Før gennem de seneste par år er styrtblødningen i musikindustrien delvist stoppet med skabelsen af spotify. Men det har kostet adskillige multinationale pladeselskaber livet. Og jeg er sikker på, at det samme gør sig gældende i filmbranchen.

Det betyder ikke, at mennesker holder op med at lave hverken musik eller film. Det sker bare på helt andre betingelser og med helt andre muligheder for at generere indtægter i samme omfang som i den analoge tidsalder.

21/06/2013 - 10:53

Gert K Nielsen

Da ovenstående visualiseringer er ubrugelige - og i øvrigt går helt bananas på mobil og forskellige browsere, er der her lidt linkservice til rapporten:

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Working_Papers/Digital_News_Report_2013.pdf

Seneste jobopslag

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03