Dansker bag storstilet EU-film: ”En fuldstændig magisk opgave at få”

Håb var nøgleordet, da danske Johan Køhler fik til opgave at skrive en kampagnefilm, der skulle engagere europæerne i EU-valget. Filmen følger 15 fødsler i fire europæiske lande. ”Jeg har selv fået to børn inden for de sidste tre år, og det er den mest intense følelse af håb, jeg har oplevet”

”Fra det sekund, vi kommer til verden, er vi her sammen.”

Sådan lyder en central sætning i kampagnefilmen ’I dag bliver jeg født’, som Europa-Parlamentet i sidste uge sendte ud via sociale medier, tv- og biografreklamer i alle de europæiske lande. Videoen er en optakt til Europa-Parlamentsvalget i maj.

Den følelsesladede film følger 15 fødsler i fire europæiske lande tilsat underlægmusik og en voice-over indtalt af et barn. Bag filmen står det danske reklamebureau & Co. og tekstforfatter Johan Køhler.

”For mig har det været en fuldstændig magiske opgave at få. Jeg kunne ikke forestille mig at få lov til noget vigtigere i en tid, hvor der er pres på EU og demokratiet fra alle sider,” fortæller han.

Håb blev nøgleordet 

Kontaktchef Trine Aagaard Eisinger fra & Co. fortæller, at bureauet fik opgaven fra European Broadcast Partner, som har en rammekontrakt med Europa-Parlamentet, på baggrund af kampagnefilmen ’Alt det vi deler’, som & Co. tidligere har lavet for TV 2.

”De kontaktede os, fordi de var inspireret af det her med at prøve at samle folk i stedet for at adskille dem,” fortæller hun.

Opdraget fra Europa-Parlamentet til det danske bureau lød kort fortalt, at de skulle lave en film, der kunne engagere europæerne i valget og give et fundament for en fælles samtale. For Johan Køhler blev det opdrag hurtigt kogt ned til følelsen og nøgleordet ’håb’.

”Der er masse af dårlige nyheder og utroligt meget utryghed i verden. Men der er sådan set også ret meget håb og mange gode ting i verden. Helt fundamentalt er det dét, kampagnen fremviser,” siger han.

Men hvorfor lige fødsler? Hvad kan den begivenhed i forhold til at kommunikere følelsen håb?

”Når man sidder og skriver, handler det altid et eller andet sted om en selv. Og jeg har fået to børn inden for de sidste tre år. Det var den mest intense følelse af håb, jeg selv har oplevet. Sekunderne omkring fødslen er så intense – du kommer fra en kæmpe uvished, og pludselig står du med et barn i armene og føler så meget lykke og håb og kærlighed. Den følelse ville vi gerne vise,” siger Johan Køhler.

Stod standby dag og nat

Da manuskriptet til filmen var skrevet, kontaktede filmholdet en masse hospitaler i hele Europa for at få kontakt til kvinder, der snart skulle føde. Dem fandt de via hospitaler i Grækenland, Tjekkiet, Ungarn og Danmark.

Herefter stod filmens instruktør i 15 dage standby dag og nat for at tage ud og filme i de fire lande.

”Alle fødslerne i filmen er ægte. Men vi har været nødt til at caste og skyde nogle scener for at få en fuld historie rundt om dem. Men alle gravide i filmen føder inden valget,” fortæller Johan Køhler.

Patos flytter mennesker

Sammenlagt har filmen ifølge Berlingske kostet 2,5 millioner kroner at producere. Men de penge kunne EU ifølge Dansk Folkepartis EU-spidskandidat Peter Kofod Poulsen godt have sparet. Han mener, filmen ”ren følelsesporno”.

”Jeg kan ikke forstå, at det er Europa-Parlamentets opgave at lave en film, der er så følelsesbetonet. Vi er helt ovre i det skabagtige ulækre, når det kommer til propaganda på det her,” siger han til Berlingske.

Tekstforfatter Johan Køhler afviser, af DF’eren har en pointe.

”Selvfølgelig bruger vi patos til at flytte mennesker – sådan har man gjort siden de gamle grækere. Men vi har for eksempel valgt et nummer af Niels Frahm, som netop ikke er storladent patos, men meget minimalistisk. Jeg synes, det er blevet et smukt og kærligt produkt,” siger han.

1 Kommentar

Jesper Bech Pedersen
2. MAJ 2019
Mjaa... Der er nu intet, der
Mjaa... Der er nu intet, der kommer bare tilnærmelsesvis op på siden af Voteman :-)

https://www.youtube.com/watch?v=P6oydn-p1U8