De glittede ugemagasiner til danske kvinder kæmper i stigende grad forgæves om kunderne. Månedsmagsiner og ikke mindst gratis inspiration og opskrifter på nettet har i stedet taget over. Og nu er der opbrud i branchen.
Ifølge dagens udgave af Berlingske Tidende er der en hel række faktorer, som betyder, at ugemagasinerne er blevt tvunget til at skærpe profilen:
Først og fremmest er det generelle medieudbud vokset. Og alt det, som traditionelt trak læsere til – sundhedstips, modeserier, inspiration til hjemmet og større interviews – ja, det kan man nu helt uden betaling finde på nettet.
Derfor er oplagstallene da også faldet markant de seneste år. Siden andet halvår af 2007 har både Familie Journalen, Femina, Hendes Verden, Hjemmet, Søndag, Ude og Hjemme og Alt for Damerne således registreret en tilbagegang på mellem 7,2 pct. og 12,5 pct. Alt for Damerne har dog – som det eneste af nævnte ugemagasiner – målt en lille fremgang det seneste år på 0,4 pct.
Men ugemasinerne er begyndt at tage kampen op, skriver Berlingske.
Inden for ganske kort tid har både Alt for Damerne, Femina og ugebladet Søndag skærpet den redaktionelle profil. Målet er naturligvis at få læserne – og annoncørerne – til at vende tilbage.
Eksempelvis har Alt for Damerne nu valgt at satse på yngre kvinder. Og Femina og Søndag forsøger med nye tiltag og mere stof til kernelæseren.
»De magasiner, der er mest tro mod deres målgruppe, er dem, der får succes, og sådan har det altid været. Derfor er det kun godt, hvis de bliver mere skarpe i profilen, for de skal heller ikke altid gå efter det højeste læsertal, men den rigtige profil, så annoncørerne også er sikre på at ramme dem, de sigter på,« siger Jane Ravn, der er print director i mediebureauet Mediaedge:cia.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.