Slut med de støvede momorkjoler, færre kanelsnegle og så har strikkeopskrifterne fået et twist. Sådan lyder formlen for ugebladet Søndag og Familie Journal, som Aller har peppet op. Målet var at ramme "primetime-kvinderne", som er 10 år yngre.
Og noget tyder på, at det har virket. For fire måneder efter relanceringen af ugebladet Søndag er oplaget steget i hver måned. Og annoncesalget er også gået op. Det såkaldte annonceindeks ligger i 200 i forhold til samme periode sidste år, skriver Berlingske Business.
»Følger man lidt med i annoncemarkedet, så ved man, at det ikke ligefrem er den generelle udvikling, så det er en stor succes,« siger ugebladsdirektør Per Ingdal fra Aller-koncernen til avisen.
Også Familie Journal er blevet fornyet, og modtagelsen har indtil videre betydet, at bladet igen er blevet Danmarks største ugeblad.
For begge ugeblade er målgruppens alder sat 10 år ned for at ramme de handlekraftige og købestærke kvinder i alderen 40-45 år, som også betegnes som primetime-kvinder.
Også hos Egmont er der sket en fornyelse af det legendariske ugeblad Alt for Damerne. I forvejen går bladet efter noget yngre kvinder, men nu er der skruet yderligere op for artiklerne rettet mod kvinder fra 25 år og opefter.
Og skal man tro mediabureauerne, så har ugebladenes forvandling været en nødvendighed. I sidste ende handler det nemlig om deres overlevelse.
»Foryngelsen kan formodentlig afbøde læsertabet og måske endda vinde noget annonceomsætning,« siger kontaktdirektør i OMD Michael Stein, til Business.
PS: Begrebet Primetime-kvinder har i øvrigt en selvstændig gruppe på Facebook, hvoraf rigtig mange af medlemmerne er journalister.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.