Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
09:48 29.09.2022 Sebastian Goos

Danske partier bruger ”problematisk” annonceværktøj

Danske partier bruger ”problematisk” annonceværktøj

Venstre og Nye Borgerlige gør brug af værktøjet. Philip Davali/Ritzau Scanpix

Partierne Venstre, Frie Grønne og Nye Borgerlige sender oplysninger om nye medlemmer til Facebook Pixel, som kan bruges til målrettet annoncering.

Det skriver techmediet Radar, der har gennemgået alle danske partiers hjemmesider. Ifølge eksperter kan det være et problem.

Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret på Copenhagen Business School, kritiserer over for mediet brugen af værktøjet:

”I bedste fald er det problematisk ud fra et privatlivs synspunkt, fordi der er tale om en indgribende overvågning af individet, som ikke har en rimelig chance for at vide, det sker. Det bliver kun værre af, at Facebook får adgang til følsomme oplysninger om politisk overbevisning,” siger han.

SENESTE NYT

Flere nyheder