68.268 opslag, der gav i alt 16.338.558 interaktioner.
Det er, hvad danske nyhedsmedier har genereret på Facebook i januar i år, viser en ny analyse fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet (SDU).
Analysen har samlet og sammenlignet opslag og interaktioner fra de knap 2.500 Facebook-sider i Danmark, der målt på engagement er de største. 19 procent af de sider er danske nyhedsmedier.
Selvom de danske nyhedsmedier kun udgør en femtedel af de største sider, er antallet af opslag og interaktioner på deres opslag overvældende. Nyhedsmedier stod trods deres andel af antal af sider nemlig for 52 procent af opslagene og 42 procent af interaktionerne.
”16 millioner interaktioner per måned er helt sindssygt mange interaktioner. Hvis medierne forsvandt, ville rigtig mange interaktioner forsvinde fra Facebook. Facebook ville dermed miste indhold, som de ikke kan vise til deres brugere,” siger Filip Wallberg, der er journalistisk lektor på SDU og forfatter til analysen.