Danske medier skal satse på internettet

Danske medier skal se avisdøden i øjnene og i stedet begynde at fokusere på at fortælle historier på internettet, som brugerne gider betale for. Finanskrisens hærgen gennem medielandskabet er et afgørende øjeblik for, om medierne kommer ud af starthullerne.

Danske medier skal se avisdøden i øjnene og i stedet begynde at fokusere på at fortælle historier på internettet, som brugerne gider betale for. Finanskrisens hærgen gennem medielandskabet er et afgørende øjeblik for, om medierne kommer ud af starthullerne.

Det mener Jan Boserup, mediebureauet OMD, og Bjarke Myrthu, tidligere chef for fotobureauet Magnum. Begge er oplægsholdere ved konferencen Den Store Medie Revolution 22. april i Berlingske Medias hus i København. Her vil en række mediepersoner give deres bud på, hvordan medierne kan bruge internettet til at udvikle deres forretninger.

Mens aviserne synes at være endt i en decideret overlevelseskamp med faldende oplag og et kraftigt fald i annonceindtægterne, er den eneste udvej for mediekoncernerne derfor at udvikle en model, der kan få brugerne til at betale for at få historier fortalt på internettet, mener Bjarke Myrthu:

"I øjeblikket laver man enten lydklip, tekst eller video. Jeg kunne godt tænke mig, at tingene bliver kombineret i langt højere grad. Journalisterne skal begynde at opfatte sig som fortællere i stedet for at være producent af en avis," siger han til Berlingske Tidende.

Det er lige her og nu, at mediekoncernerne skal satse på historiefortælling på internettet. Jan Boserup er ikke i tvivl om, at dagbladene i øjeblikket er i gang med en sidste overlevelseskamp, der i sidste ende vil betyde døden for papiraviserne. Derfor er alle de planer, mediekoncernerne lagde få bare ét år eller to siden ikke længere tilstrækkelige for at overleve. Men selv om krisen lige nu kradser, kan den allerede i år blive vendt til positive muligheder, mener han.

"Der er ingen, som er interesseret i status quo. Det er en positiv situation, at ens partnere er interesseret i at udvikle de produkter, man laver sammen," siger Jan Boserup.

2 Kommentarer

Hans Kronberg
14. MARTS 2010
Re: Danske medier skal satse på internettet

Hvis det er Jan Boserups og Bjarke Myrthus totale banaliteter, der skal forestille at være nytænkning, så er net- og papiraviserne bedre tjent uden. Så Peter Lykkegaard Hansen: Trøst dig. Du går næppe glip af noget - bortset fra et par grådige, ligegyldige mediefolk, og dem klarer du dig nok uden.

Med venlig hilsen - Hans Kronberg, webredaktør. 

Peter Lykkegaard Hansen
14. APRIL 2009
Re: Danske medier skal satse på internettet

Aviserne er døde!

Det er min egen klare konklusion, men interessen for nyheder falder ikke! Hvordan skal nyheder formidles så man også gider betale for det, så journalisterne kan få smør på brødet...

Det er stort spørgsmål, og endnu større for en, der håber på at blive optaget på Journalisthøjskolen til sommer!

Super initiativ med en konferencen Den Store Medie Revolution 22. april, hvor fremtrædende mediefolk kommer med deres bud. Men der er trist det skal koste 1.095,- ex. moms for at deltage. Det har en ung mand bare ikke pengene til... Og det skal være samme unge mand, som (forhåbenlig) er i orkanens øje, når Medierevolutionen starter for alvor!

 Hilsen Peter Lykkegaard Hansen