search

Danske medier satser stort på VM i fodbold

Det nært forestående verdensmesterskab i fodbold bliver det dyreste nogensinde for landets sportsredaktioner. Rejseomkostninger på 100.000 kroner har ikke skræmt de kriseramte dagblade væk.

Det nært forestående verdensmesterskab i fodbold bliver det dyreste nogensinde for landets sportsredaktioner. Rejseomkostninger på 100.000 kroner har ikke skræmt de kriseramte dagblade væk.

Prisen for at sende én reporter, fotograf eller tekniker til Sydafrika kan løbe op i 100.000 kroner og endnu mere, hvis Danmark skulle gå videre fra den indledende pulje. Hertil kommer løn, afspadsering, teknik og de medarbejdere, der dækker VM fra Danmark. Alligevel satser de danske medier alt på VM og sender 87 medarbejdere af sted.

»Budgettet er vel i størrelsesordenen 100.000 plus det løse per mand. Så det er sindssygt dyrt. Det er klart den største satsning i vertikalens historie,« siger Flemming Fjeldgaard fra Berlingske Medias sportsvertikal, Sporten.dk, som sender fem medarbejdere af sted.

Det er seks år siden, fodboldlandsholdet sidste gang kvalificerede sig til en slutrunde, lyder begrundelsen for at lade millionerne rulle. Fodbold-Danmark hungrer efter rød-hvide sportssektioner. Og det krav kan ingen sportsredaktør sidde overhørig, forklarer redaktørerne.

»VM er det største for en sportsredaktion. VM har en særlig historik, og nu hvor Danmark er med, bliver det noget helt særligt,« siger Flemming Fjeldgaard.

VM i Sydafrika har sat gang i den redaktionelle og teknologiske kapløb på redaktionerne. Næsten alle er klar med nye tiltag, der skal gøre netop deres dækning unik.

Både DR og TV 2 ruller kampene ud i HD for første gang. Ekstra Bladet har købt 3D grafik af alle mål, så netbrugerne kan se præcis, hvordan bolden gik i nettet.

Sporten.dk relancerede i går hjemmesiden, og har tilføjet et dedikeret site kun til VM. Derfor har siden i al beskedenhed valgt at kalde sig Danmarks VM-site den næste måneds tid.

Læs hele temaet, og se hvordan alle medierne har satset, i det nye nummer af Fagbladet Journalisten: Stort dyrt tredimensionelt i HD – og med fadøl

Se også vores tv-indslag med Viasats kommentator, Carsten Werge, der tromler Journalistens praktikant.

Kommentarer
3
preben nyborg madsen
28.05.10 08:28
Re: Danske medier satser stort på VM i fodbold

Hvor mange aviser skal fx lille Horsens Folkeblad sælge ekstra for at kunne tillade sig at have en mand til 100.000 kroner gående rundt i Sydafrika? Og hvorfor er Kjerteminde Avis der egentlig ikke?

Jeg er ganske målløs over bladhusene bare lader millionerne rulle....men der venter vel sparerunder og fyringer kort forude i fremtiden.

Fodbold - fodbold - fodbold...jeg holder ellers meget af spillet, men jeg bliver l-i-d-t træt i hovedet over at tænke på alle de umulige samme vinkler, vi nu skal trækkes igennem i medierne. Og tænker: Kunne man da ikke - i disse it tider - have lavet det fuldt ud lige så kvalificeret hjemmefra redaktionerne? 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Geertsen
28.05.10 15:52
Re: Danske medier satser stort på VM i fodbold

 Kære Journalisten. 

Hvad sker der for den grafik, i har lavet i bladet til artiklen - altså den store fodboldbane, hvor medierne er fordelt som spillere? Manglede i artikler, så i blev nødt til at bruge to sider på en grafik, som kun for Ritzaus vedkomne giver mening? Og hvordan kan det være, at banens "libero" spiller som hængende angriber? Mig bekendt har en libero aldrig spillet der.

 http://en.wikipedia.org/wiki/Libero_(football)#Sweeper.2Flibero (Ja, jeg ved godt, man ikke kan stole på wiki altid - men den er god nok her.)

Ud over det ser det fint ud - hvis man ser bort fra, at man ikke kan læse navnet på Ritzaus sportsredaktør og kun lidt af navnet på Tipsbladets ditto.

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
29.05.10 11:07
Re: Danske medier satser stort på VM i fodbold

Jeg undrer mig over, at Canal 9 ikke bliver nævnt med et ord. Jo, et ord på side 8 i den trykte version af Journalisten. "På bænken: Canal 9".

Kanalen viser 21 kampe live i HD. Den har haft en yderst kontroversiel tilværelse i sit første leveår. Rettighederne til superligaen har været genstand for massiv debat med hensyn til om deres markedsdækning var stor nok i forhold tilde krav, der var for at vinde rettighederne.

Nu står kanalen foran VM 2010, der kan være en gylden mulighed for at få et seergennembrud. Især fordi Yousee, Boxer og Canal Digital hamrer løs med reklamekampagner for VM i HD.

Canal 9's dækning må vel have betydning for om de reelt kan forvente at vinde en ny udbudsrunde om superligarettighederne?

Kanalen har også sikret sig rettighederne til EM 2012.

Mediemæssigt må Canal 9´s markedsdækning være det mest interessante ved dette VM. Men det er desværre ikke med. Jeg væbner mig med tålmodighed. Måske der kommer en artikel om det i næste nummer, eller også vågner Kurt Lassen måske op på sin blok?

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen