Danske Medier: Sådan skal rejsejournalistik deklareres

Efter kritik af medier for mangelfuld deklaration af rejsejournalistik kommer Danske Medier med anbefalinger til, hvordan deres medlemmer deklarerer økonomisk støttede artikler. ”Der er tale om anbefalinger, som det er op til det enkelte medlem at følge,” siger konsulenten bag
  • Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix
    Arkivfoto.
08.06.2018 · 08:49

Danske Medier melder nu ud, hvordan rejsejournalistik skal deklareres.

”Vi har lavet en vejledning til vores medlemmer for at sikre, at medlemmerne kan overholde markedsføringsloven,” siger seniorkonsulent i Danske Medier Christina Moshøj.

Retningslinjerne kommer, efter at Forbrugerombudsmanden har taget kontakt til mediernes interesseorganisation for at sikre, at medierne deklarerer økonomisk støtte til rejseartikler i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Christina Moshøj fra Danske Medier understreger, at det redaktionelle indhold, der produceres på baggrund af reportageturene, ”ikke er reklame og ikke må forveksles med annoncørbetalt indhold”.

En service til medierne

I en mail til deres medlemmer skriver Danske Medier, at:

”Medierne har en veletableret kutyme for at oplyse, om redaktionen har modtaget økonomisk støtte til reportageture – ikke blot i forhold til rejseartikler, men også i relation til andre reportageture, hvor journalistens transport eller ophold er blevet betalt.”

”Medierne har ikke efterlyst en guide, men som forening yder vi vores medlemmer den service at gøre opmærksom på vigtige sager og rammevilkår,” siger Christina Moshøj.

Hvordan vil I håndhæve, at jeres vejledning bliver fulgt?

”Vi håndhæver ikke vejledningen. Der er tale om anbefalinger, som det er op til det enkelte medlem at følge. I øvrigt er det Forbrugerombudsmanden, der er kompetent på markedsføringsområdet,” siger Christina Moshøj. 

Danske Medier anbefaler følgende:

Ordlyd: Medierne kan oplyse, hvilke dele af en reportagetur mediet har modtaget økonomisk støtte til. Brugen af ordene ”inviteret af” bidrager ifølge Danske Medier næppe til, at mediebrugerne forstår, at rejsen er sket på baggrund af økonomisk støtte.
Placering: Oplysningen om den økonomiske støtte bør stå adskilt fra artiklen og må ikke være gemt væk. I en artikel over flere sider er kravet om tydelighed opfyldt, hvis deklareringen er på artiklens første side. På digitale medier bør redaktionen sikre samme krav om tydelighed.
Skriftstørrelse: Skriften i deklareringen bør som minimum være i samme skriftstørrelse som den øvrige brødtekst.
Grafisk opsætning: Danske Medier oplyser, at markedsføringsloven ikke indeholder krav til grafik opsætning. Medierne bør overveje, hvordan grafiske virkemidler kan markere en deklaration tydeligt.

Et eksempel på, hvordan Danske Medier mener, at rejsejournalistik kan deklareres, ser således ud:

  • Avisens flybillet var betalt af Singapore Airlines.
  • Mediet var inviteret til Skt. Petersborg af Carlsberg, der betalte flybillet, transport og forplejning i forbindelse med fremvisningen af bryggeriet. 
  • Avisens deltagelse og ophold under konferencen var betalt af Novo Nordisk.
  • Avisen var inviteret til Indonesien af Discovery Travel, der betalte for transport under opholdet og overnatninger på Hotel Sunny Beach.

Strid om markering af rejsejournalistik

Forbrugerombudsmanden kom med sine anbefalinger i efteråret.

Den efterfølgende debat fik pressechef i rejseselskabet TUI Nikolai Johnsen til at udtrykke bekymring for, om Forbrugerombudsmandens krav om mærkning af rejseartikler ville skade tilliden til journalistikken. Tidligere rejseredaktør på Berlingske Ejvind Olesen for også i blækhuset og skældte ud over deklarationerne.

I samme ombæring udtrykte Jonas Kuld Rahtje, chefredaktør for MX, at avisen på foranledning af Forbrugerombudsmanden ville stramme op på deres deklarationer af rejsejournalistik. Det samme gjorde flere andre medier. 

Kommentar

08/06/2018 - 10:28

Peter Hardman

Her er et forslag : Lad være med at tage på den slags ture. Længere er den vel ikke.

09/06/2018 - 14:50

Lars Bahl

Ha - jeg vil gerne give et gratis weekend-ophold i mit skønne sommerhus. Hvis nogle kan skrive en lang historie i et landsdækkende medie. Historien skal fortælle hvor ødelæggende rejser er. Især flyrejser til sarte steder, uden andet formål end at underholde sig selv. ...... Mvh. Lars Bahl

Seneste jobopslag

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

DR Nyheder søger freelancejournalister

DR
Ansøgningsfrist: 20.06

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06

Tandlægebladet søger journalist

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 18.06

Dagsordensættende pressekonsulent

HK Privat
Ansøgningsfrist: 21.06

Corporate Visual Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 20.06

LEDENDE REDAKTØR TIL VICE.COM

VICE Danmark
Ansøgningsfrist: 19.06