Anton Blinkenberg
Trods massiv kritik fra flere medlemsorganisationer roser Danske Medier den aftale et bredt flertal i Folketinget har indgået om en ny postlov.
Som led i aftalen ophører befordringspligten, som tilsiger, at staten skal sikre udbringning af breve og pakker i hele landet.
Danske Mediers direktør, Mads Brandstrup, skriver i en pressemeddelelse, at det er til gavn for danskerne, medierne og distributørerne, at der er fair konkurrence mellem flere virksomheder.
Han peger dog på, at der udestår en udfordring med magasinudgivere, der ikke er momsregistrerede, som fremover vil blive pålagt moms på distributionsprisen.
”Derfor skal der findes en fornuftig løsning, så vi både sikrer fair konkurrence og fortsat gode muligheder for distribution af magasiner,” udtaler han.
Danske Medier er på det seneste blevet kritiseret af flere medlemmer for at støtte loven, der kan gøre det 25 procent dyrere for foreninger som Gigtforeningen og fagforbundet HK Privat at sende blade ud til deres medlemmer.
De føler sig ført bag lyset af deres egen brancheorganisation, fordi loven vil gavne de store medlemsvirksomheders interesser. Således ejer de tre store mediekoncerner JP/Politikens Hus, Berlingske Media og JFM distributionsvirksomheden DAO, som er PostNords nærmeste konkurrent på markedet.