Danske medier parate til at afvise reklamer for Dansk Folkeparti

Det er ikke kun i Sverige, at medierne kan finde på at afvise reklamer, selv om de ikke er ulovlige. SBS og Politiken gør det også, og sidstnævnte vil ikke afvise, at de ville undlade at bringe en reklame for Dansk Folkeparti.

Det er ikke kun i Sverige, at medierne kan finde på at afvise reklamer, selv om de ikke er ulovlige. SBS og Politiken gør det også, og sidstnævnte vil ikke afvise, at de ville undlade at bringe en reklame for Dansk Folkeparti.

Den svenske tv-kanal TV4 har skabt postyr med afvisningen af en nationalistisk valgvideo, selv om partiet Sverigesdemokraterne havde købt reklameplads på sendefladen. Nu erkender SBS, der står bag kanaler som Kanal4 og 6'eren, at de også kan finde på at sige nej til en reklame, og Politiken følger trop. Det skriver Børsen i dag.

»Vi er i vores gode ret til at afvise annoncer af redaktionelle årsager. Det har vi blandt andet gjort med Scientology og annoncer med antisemitiske budskaber. Ja, vi har sågar afvist Ekstra Bladet engang,« siger ansvarshavende chefredaktør på Poltiken, Tøger Seidenfaden, til Børsen.

Selvsamme avis har forsvaret den svenske tv-kanals blokade af Sverigedemokraternes valgvideo. Og Tøger Seidenfaden vil heller ikke afvise, at Politiken kunne finde på at sige nej til en reklame for Dansk Folkeparti:

»Det kommer helt an på det konkrete indhold. Vi har lov til at afvise annoncer af redaktionelle årsager.«

Dansk Annoncørforening er chokerede:
»Det minder om censur, og det er da i højeste grad tankevækkende, at lige præcis Politiken, som betragter sig selv som offentlighedens talerør, ikke forsvarer ytringsfriheden,« siger Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annonceforening.