Mads Brandstrup, administrerende direktør i Danske Medier. Anton Blinkenberg Zeuthen/Danske Medier
Danske Medier er kritisk over for den nye public service-kontrakt for DR.
”Kontrakten fjerner med et pennestrøg enhver begrænsning på DR’s konkurrence med private medier og alle specifikke krav til DR’s indhold. Resultatet er et DR, som frit kan tilbyde gratis medietjenester på alle områder, hvor private aktører skal forsøge at skabe en bæredygtig forretning. Det er helt uhørt, at en statslig aktør får lov at spille den rolle,” lyder det i en udtalelse fra Danske Mediers administrerende direktør, Mads Brandstrup.
Ifølge Danske Medier kan man allerede se, at DR i forbindelse med fyringer af medarbejdere har omlagt sig fra indholdsproduktion til digital distribution, og Danske Medier tolker fredagens udmelding sådan, at dr.dk nu vil konkurrere med private nyhedssites:
”Hvis nogen engang havde foreslået, at DR skulle til at udgive aviser, så ville man have grinet af det. Men det er ikke desto mindre fuldstændigt identisk med det, som DR her får lov til,” lyder det fra Mads Brandstrup.