Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right

Danske Medier kritiserer Viaplay for politisk reklame

Danske Medier kritiserer Viaplay for politisk reklame

Mads Brandstrup er direktør i Danske Medier. Anton Blinkenberg Zeuthen/Danske Medier

Brancheorganisationen Danske Medier kritiserer nu Viaplay for i sidste uge at have sendt en politisk reklame på bestilling af Liberal Alliance i pausen i fodboldkampen mellem Manchester City og FC København.

Det skriver Mediawatch.

I Danmark er det ulovligt at udsende politiske tv-reklamer, men fordi Viaplay Group er registreret i Sverige, har både Liberal Alliance og Viaplay forklaret sig med, at man har fundet et smuthul i loven med henvisning til afsenderlandsprincippet.

Direktør i Danske Medier Mads Brandstrup kritiserer, at Viaplay omgår reglerne.

”Vi har i Danmark en lang tradition for ikke at have politisk reklame i tv, og det bør vi stå vagt om. Ingen kan være i tvivl om, hvorfor vi har den lovgivning. Heller ikke Viasat. (Viaplay Group red.) Derfor er det stærkt beklageligt og kritisabelt, at Viasat (Viaplay Group red.) på den måde omgår intentionerne i den danske lovgivning ved at udnytte, at de sender fra udlandet,” skriver Mads Brandstrup i et svar til MediaWatch.

Sten Schaumburg-Müller, der forsker i medieret ved Syddansk Universitet, sagde fredag til Journalisten, at sagen kan anmeldes til politiet. Skulle det ske, vurderer han, at Liberal Alliance risikerer at få en bøde for reklamen.

SENESTE NYT

Flere nyheder