Danske Medier: DR skal begrænse citathistorierne

Medieforliget indebærer en ny kortlægning af, hvor meget dr.dk citerer dagbladene. Det er første skridt på vejen til en begrænsning af DR's citathistorier på nettet, håber man i organisationen Danske Medier. Formand for JP/Politikens Hus, Jørgen Ejbøl, langer også ud efter DR og TV 2's brug af citathistorier
10.10.2012 · 16:25

Medieforliget indebærer en ny kortlægning af, hvor meget dr.dk citerer dagbladene. Det er første skridt på vejen til en begrænsning af DR's citathistorier på nettet, håber man i organisationen Danske Medier. Formand for JP/Politikens Hus, Jørgen Ejbøl, langer også ud efter DR og TV 2's brug af citathistorier

Hvis man som dagblad laver en god forsidehistorie, kan man næsten være sikker på, at den hurtigt er at finde på dr.dk. Men det kan snart være slut. Med gårsdagens medieforlig er der taget første skridt til en begrænsning af dr.dk's rolle som førende nyhedssite. Sådan håber man i hvert fald, at tilsagnet om en redegørelse kan tolkes hos brancheorganisationen Danske Medier.

»Når en lokal webavis med abonnement laver en historie, så bør det ikke være sådan, at man bare kan gå gratis ind på DR's hjemmeside og læse den,« siger administrerende direktør i Danske Medier Ebbe Dal.

I medieforliget står der, at man skal gennemføre et udredningsarbejde af dr.dk's brug af henholdsvis egenproducerede nyheder og nyheder fra dagbladene. Ligesom man skal udrede dagbladenes brug af DR's historier. Det udredningsarbejde skal så bruges i forhandlingerne med DR om en ny public-servicekontrakt. Danske Medier håber, at det kan munde ud i, at DR citerer mindre.

»Vi lægger op til en adfærd, hvor man respekterer det indhold, der produceres på DR. Derfor er det vigtigt, at man overholder de citatregler, der er, men vi ser også gerne en skærpet praksis i DR. Specielt nu hvor en række netaviser er i gang med at indføre abonnementer for at se indholdet,« siger Ebbe Dal.

»Hugger nyheder«
Han lægger sig dermed på linje med en af brancheorganisationens store medlemmer, JP/Politikens Hus. Bestyrelsesformand Jørgen Ejbøl ser også DR og TV 2's citatpraksis som et af koncernens store problemer. Det udtalte han for nyligt i koncernens eget blad, Svingdøren.

"På indholdsdelen er det DR og TV 2, der først hugger vore nyheder og derefter lægger dem gratis ud på deres netsider. Det er her, de store problemer ligger, og hvor politikerne skal i spil, for DR og TV 2 sidder på 70-75 procent af det elektroniske område", står der i Svingdøren, hvorefter journalisten spørger ham, hvilken løsning han forestiller sig:

"Det vil jeg ikke komme ind på her, men det er en problemstilling som både hjemlige politikere og EU-kommissionen er nødsaget til at tage alvorligt. Det har aldrig været meningen, at public service på radio og tv skulle skubbe så voldsomt til dagbladsbranchen, som det sker nu," udtaler Jørgen Ejbøl til Svingdøren.

Skrappere regler i Tyskland og England
De citater beskriver stemningen i dagbladsbranchen godt, fortæller Ebbe Dal:

»Der er en meget kritisk holdning i dagbladskredse i forhold til den stærke udnyttelse af fødekæden, som der er. Man ønsker mere respekt for det indhold, der produceres af privatejede medier,« fortæller han.

Både i England og Tyskland er der skrappere regler for, hvad public-servicemedierne må drive af virksomhed på nettet. Det så Danske Medier gerne, at man kiggede efter, uden at organisationen ønsker at tage al nyhedsdækning på nettet væk fra DR:

»Vores udgangspunkt er, at public-service er noget, der skal kompensere for mangler i mediebilledet. Der mangler ikke ligefrem skrevne nyheder på nettet, så når DR gør sig gældende på det punkt, skaber det en voldsom konkurrence. Vi er dog opmærksomme på, at der ifølge public-service-kontrakterne skal være en nyhedsdækning på nettet, men vi mener sagtens, man kan sætte nogle grænser for den,« siger Ebbe Dal til journalisten.dk.

Journalisten.dk har uden held forsøgt at få en kommentar fra DR.

Kommentar

10/10/2012 - 20:58

Niels Riis Ebbesen

Hvis man splittede alle DR's og TV2's radio- og TV-kanaler op i en række selvstændige selskaber, og derefter satte dem til salg, så var man helt ude over problemerne med, at staten ejer og driver landets to største medievirksomheder, og på den måde påfører alle de privat ejede medie virksomhedder en helt urimelig konkurrence.

Det er jo ikke en fair konkurrence, når en statsejet medie virksomhed bare kan opkræve 4,6 milliarder i medielicens af alle danske hustande og virksomhedder, og derefter bruge pengene til at konkurrere mod de medier, som skal sælge deres produkter på helt alm. markedsvilkår.

Men DR og TV2 kan jo starte med at lukke deres hjemmesider ned, så de kun har en programoversigt på Internettet, der er jo slet ikke behov for public service på Internettet, da der i forvejen findes næsten en million dansksprogede hjemmesider om ethvert tænkeligt emne.

Og så kan DR og TV2 oprette nogle specielle hjemmesider, som dem der vil se TV og høre radio på nettet kan købe en speciel licens til, og hvor de logger på med bruger-id og et password.

På den måde vil man også fjerne grundlaget for en en hel masse urimeligheder i forbindelse med medielicensen, for som det er nu, så er enhver butik licenspligtig, hvis de har en dankortterminal, da den kræver en internetforbindelse. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04