Danske Medier: Derfor ønsker vi login på dr.dk

Brancheorganisationen Danske Medier foreslår, at der indføres login med f.eks. licensnummer på dr.dk. »Det vil skabe et grundlag for stærke private medier,« lyder det. Medieforsker Aske Kammer tvivler: ”Det er ingen selvfølge, at det vil medføre mere trafik hos de privatejede netaviser”
  • Erik Refner / Scanpix
07.09.2015 · 11:48

Forestil dig, at du skal finde dit licensnummer frem, når du vil tjekke de seneste nyheder på dr.dk. Sådan bør det fremover være, hvis det står det til brancheorganisationen Danske Medier. 

I sidste uge lancerede organisationen, som repræsenterer de privatejede medier, fem forslag til at skabe bedre sameksistens mellem DR og de private medier.

Ud over blandt andet at nedsætte licensen og privatisere P3 forslår Danske Medier, at dr.dk og de regionale TV 2-stationers web- og mobilsites kun skal kunne tilgås med login. For eksempel med brugerens licensnummer og et password.

Christian Kierkegaard, journalistisk chef i Danske Medier, forklarer baggrunden for forslaget:

»Det er vigtigt at gøre det synligt for brugerne, at indholdet på dr.dk ikke er gratis. Det er journalistisk indhold, som koster penge - ligesom indholdet på ethvert andet medie med et betalingssite, hvor man skal logge ind. Mange tror, at fordi man kan gå direkte ind på dr.dk i dag, så er det gratis,« siger han.

Et forsøg på at skabe lige vilkår

Christian Kierkegaard forventer, at indførelsen af login vil sikre en mere fair valgsituation mellem private og offentlige medier. 

»Det er et led i at sikre en stærk og lige konkurrence mellem medierne. Derfor anbefaler vi, at man gør brugeroplevelsen ens, uanset om det er et privat eller statsligt medie. Vi forestiller os, at systemet på dr.dk skal være identisk med det på for eksempel JP’s Premium eller Børsens site,« siger han.

Er det ikke unødvendigt besværligt, når det nu faktisk ikke er nødvendigt på dr.dk?

»Nej, det er et forsøg på at skabe lige vilkår og komme væk fra den konkurrenceforvridning, der er i dag. Det handler om at sikre, at vi også har private medier fremover.«

Men forestiller I jer, at et krav om login på dr.dk vil få flere til at betale for de private mediers indhold?

»Ja, på længere sigt. Når det bliver naturligt for brugerne, at indhold på nettet koster penge - uanset om det er dr.dk eller et privat site - vil de vælge efter kvalitet, og så bliver de private medier i høj grad valgt.«

Medieforsker: Det vil svække DR

Ifølge Aske Kammer, medieforsker med speciale i digital journalistik på SDU, er der ingen tvivl om, at Danske Mediers forslag vil svække DR. Men det vil ikke nødvendigvis stille de private medier bedre, vurderer han:

”Selv om langt de fleste jo har et licensnummer og dermed principielt vil kunne logge ind, vil det næppe være alle, der får fundet nummeret frem og brugt det. Men det er ingen selvfølge, at dette vil medføre mere trafik hos de privatejede netaviser - især ikke på de dele, der kræver betaling,” skriver Aske Kammer i en mail til Journalisten. 

Han spekulerer i, hvad motivet for forslaget fra de privatejede mediers interesseorganisation er.  

”Hvis man var konspiratorisk anlagt, kunne man få den tanke, at forslaget primært gik på at gøre brugen af dr.dk mere besværlig og dermed stække det statsligt ejede public service-medie. Det er jeg ikke, men jeg har dog svært ved at se andre konsekvenser af et sådant tiltag, end at DR’s tilstedeværelse i mediebrugernes digitale mediebrug bliver svækket,” skriver han.

Svage statsmedier fører ikke til stærke private medier 

Aske Kammer kalder det for ”en legitim politisk position” for Danske Medier at nære ønske om at svække DR. Men han tvivler på, at det vil få den effekt, brancheorganisationen håber på:

”Forskning fra både Norge og England indikerer, at de private medier ikke bliver stærkere af, at public service-medierne bliver svagere. Så spørgsmålet er, hvem der i et længere perspektiv egentlig vinder på et sådant login-krav,” skriver Aske Kammer.

Men det betvivler Christian Kierkegaard fra Danske Medier. Han påpeger, at regeringerne både i Norge og England arbejder med forslag, der skal reducere ”konkurrenceforvridningen mellem statslige public servicemedier (NRK og BBC) og private uafhængige medier”. Men ingen steder er forslagene vedtaget.

”Jeg har derfor vanskeligt ved at se, hvad det er for erfaringer, Aske Kammer henviser til. Når Danske Mediers forslag realiseres i Danmark, vil forskerne få et godt grundlag for deres forskning, og så er det min og Danske Mediers overbevisning, at det vil skabe et grundlag for stærke private medier også i fremtiden,” skriver Christian Kierkegaard. 

Kommentar

07/09/2015 - 12:39

Henning Kusk

Et af problemerne med de private mediers netsider er ofte, at de erså fyldt med reklamer, at der tager umanerlig lang tid at downloade siden. Derfor fravælger jeg mange af de private sider.

07/09/2015 - 14:39

Niels Riis Ebbesen

Det er et meget fornuftigt, når brancheorganisationen Danske Medie foreslår, at det skal kræve et log-in, at få adgang til DR og TV2-regionernes websites, på den måde vil det nemlig kun være dem, der betaler for ydelserne som får afgang til dem. Og det er på ingen måde en besværlig løsning, nu om stunder er computerne jo så smarte, at de helt automatisk husker brugernes log-in, så det skal kun indtastes en enkelt gang.

Løsningen kunne endda laves sådan, at folk helt frit kan til- eller fravælge DR's og eller TV2-regionernes websites. På den måde vil ældre mennesker som ikke har en computer kunne vælge, at de kun købe og betale for TV-programmerne.

Omvendt så vil DR's website kunne udbydes som et selvstændigt medie, og sælges til alle de danskere som bor i udlandet, eller til dem der har fravalgt at ha' et TV-apparat.

Som en positiv sidegevinst, så vil den foreslåede løsningsmodel også medføre, at DR bliver nødt til, at droppe den nuværende licens-model, hvor alle der ejer en mobiltelefon eller en computer med internetforbindelse tvinges til, at betale medielicens. Og det vil skabe en situation, hvor DR skal sælge deres produkter på lige vilkår med de private medier.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

08/09/2015 - 12:46

Adam Bindslev

Det var da et helt ualmindeligt ugennemtænkt forslag - men det kan vel heller ikke være ment som et seriøst forslag. For godt nok kan jeg da sikkert finde mit licensnummer (jeg kunne vel også logge på med NEM-id, hvor det vel fremgår om jeg er licensbetaler), men hvad med mine børn? Det ville blive ualmindeligt besværligt, hvis man på skoler skulle kræve at alle børnene kan deres licensnummer for at kunne få adgang til DR's netsider - og ja - DR bliver brugt meget i skolerne når man skal tale om nyhedsformidling.

Men så seriøst skal forslaget nok ikke tages. Det er jo, som artiklen også citerer Aske Kammer for, bare et forsøg på at besværliggøre brugen af dr.dk med det håb, at det så får folk til at bruge andre medier.

08/09/2015 - 19:17

Niels Riis Ebbesen

Hej Adam Bindslev

Dit problem er jo ikke større end, at det nemt klares med, at alle danske folkeskoler og biblioteker betaler for et log-in til DR.dk, og det skal så bare tastes in i den 'kiosk-opsætning' som skolernes og bibliotekernes administratorer laver af deres computere.

De fleste børn bruger jo deres mobiltelefoner, så de skal da bare konfigureres med adgang til DR.dk, og det kan børnene sagtens selv finde ud af, de behøver kun mor eller fars hjælp til, at oplyse dem om licensnummeret.

Om få år når de fleste aviser og tidsskrifter ikke længere udkommer på papir, så vil det være helt naturligt, at bibliotekerne tilbyder brugerne adgang til den digitale version. Og da skolerne også anvender de store dagblade i undervisningen, så vil de også skulle omstille sig til en digital fremtid, hvor on-line nyheder ikke er noget som kan hentes gratis på Internettet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

08/09/2015 - 21:52

michael dinesen

Nu er vi sikkert mange der prøver at få vores børn til at læse nyheder og een ting der er sikkert, er at gøre adgang til dr.dk det mindre tilgængeligt ikke vil gøre den opgave nemmere.
Og besværligt er det med logins, i en familie med flere ipads end medlemmer, ditto PC'erne, oveni mobiler for til sidst lige at skulle håndtere arbejdsrelaterede devises.
Så hvis motivet er at begrænse trafikken til dr.dk så vil det fungere fortræffeligt.

08/09/2015 - 22:58

Niels Riis Ebbesen

Hej Michael Dinesen

Det er da bedøvende ligegyldigt, hvor mange PC'er, iPads, og mobiltelefoner en familie har, et log-in skal jo kun indtastes en enkelt gang, og så husker den pågældende enhed det for dig, og dem der ellers bruger den.

Og DR.dk fodrer jo allerede nu deres besøgende med ikke mindre end 4 cookies, så en af dem kan også bruges til en genkendelses og auto log-in funktion.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03