Danske Medier advarer mod at styrke DR lokalt og regionalt

”Skruer man op for DR lokalt, kommer de en-til-en i konkurrence med lige præcis de medier, man med den anden hånd har tænkt sig at styrke,” mener Mads Brandstrup

Der er rigtig mange gode takter i det medieudspil, som kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen torsdag formiddag præsenterede ved et pressemøde på Sjællandske Medier i Ringsted.

Det mener Mads Brandstrup, direktør for brancheorganisationen Danske Medier.

”Først og fremmest er vi meget glade for, at regeringen så ambitiøst stepper op på tech-området. Det har vi efterlyst i lang tid, og det haster, for det er i de her dage, uger og måneder, at der forhandles meget vidtgående EU-lovgivning på området,” siger han.

Styrkelsen af den lokale og regionale journalistik, som regeringen med udspillet lægger op til, har også stået højt på Danske Mediers dagsorden. Men ikke alle dele af forslagene til, hvordan det konkret skal foregå, er lige spiselige for organisationen.

”Vi mener ikke, det er nødvendigt – som regeringen lægger op til – at styrke DR lokalt og regionalt. DR er i forvejen en meget stærk spiller, og det er godt, for det er vigtigt, at vi har stærke public service-tilbud. Men der er ingen grund til at skrue op for DR lokalt,” siger Mads Brandstrup.

Kan udløse ond spiral

Problemet ved at styrke DR’s regionale og lokale dækning er ifølge Danske Medier, at det risikerer at spænde ben for de øvrige regionale og lokale medier, som medieudspillet også lægger op til at tilgodese ved at omfordele mediestøtte fra nationale til lokale og regionale medier.

”Skruer man op for DR lokalt, kommer de en-til-en i konkurrence med lige præcis de medier, man med den anden hånd har tænkt sig at styrke,” siger Mads Brandstrup og uddyber:

”Der er jo nu engang kun de læsere og brugere, som der er, og det er klart, at hvis du som læser står i valget mellem at skulle betale for at læse et trykt medie eller få cirka det samme produkt gratis hos DR – hvorfor skulle du så betale?”

Han tilføjer, at det samme gælder på annoncesiden: Hvis læsertallet begynder at vige, fordi folk bruger DR’s tilbud, så bliver det mindre attraktivt at annoncere.

”Det kan meget hurtigt blive en ond spiral, og derfor vil vi meget stærkt advare mod, at man går den vej,” siger Mads Brandstrup.

Husk armslængden!

Selv om omfordeling af mediestøtte fra de store til de små i sagens natur også vil ramme nogle af Danske Mediers medlemmer på pengepungen, bakker brancheorganisationen op om forslaget.

”Den diskussion har vi taget, og vi mener, at der er rum i de store mediers økonomi til at lave den manøvre,” siger Mads Brandstrup.

Til gengæld minder han politikerne om at huske armslængden i forhold til tildeling af mediestøtten.

”Vi vil stærkt appellere til, at politikerne træder ud af redaktionslokalerne og ikke begynder at stille krav til specifikke former for indhold. For hvis først politikerne gør det, så er hele den armslængde, der skal være mellem statsmagt og frie medier, i fare,” mener Mads Brandstup.

Men er der noget i udspillet, der giver grund til at advare mod det – er der tegn på, at armslængden bliver kortere?

”Jeg hæfter mig ved nogle formuleringer i udspillet omkring høj journalistisk kvalitet. Det kan ingen jo være uenige i, men hvem definerer det? Skal vi så ind og definere specifikke former for journalistisk kvalitet? Det vil vi virkelig advare imod. Hold jer til objektive kriterier, og husk armslængden – så er vi glade,” lyder opfordringen fra Danske Mediers direktør.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right